Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inköp av ponny, tips mottages!  (läst 1959 gånger)

idasyren1

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
Inköp av ponny, tips mottages!
« skrivet: 25 feb-19 kl 18:09 »
Hej!
(Jag vet inte om detta ämne ej passar in här men jag provar att skriva)

Jag har lite funderingar då jag i framtiden spånar lite på allt man lär förbereda inför köp av häst. Är hästvan och allt sånt men det är lite övrigt jag tänker på.
Det första är ifall jag då skulle köpa en fångponny, hur noggrant är det med utfodring, vad ska den ha och inte ha Hösilage/hö? Kraftfoder mm? Det enda jag vet är att den inte kan gå ute på gräshage.

Sen om man skulle kunna gissa på vad ett gotlandsruss skulle kunna kosta att köpa in när den går i ''pension'' från ridskola, är ett sto född år 2004. B-ponny, Inriden, otroligt lugn och snäll, har somsagt gått många år på ridskola och är fånghäst. Någon som kan gissa, då jag inte riktigt vill fråga personalen detta innan jag har stallplats, fast boende och inkomst och bestämt mig att jag vill köpa häst och har all tid.

Har barn i närhet som kan rida på ponnyn men om man skulle köra in henne (har kontakter som är kunniga) hur mycket orkar hon dra? Kan jag sitta på en vagn bakom eller dylikt, väger 55, är 170 lång??

Detta är nämligen min

Tack på förhand, ge mig gärna övriga tips och råd som man kanske inte tänkt på inför ett hästköp.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Inköp av ponny, tips mottages!
« Svar #1 skrivet: 26 mar-19 kl 09:02 »
Jobbet och rädslan att vårda en fånghäst är enormt påfrestande. De kallar det fångest av en anledning.

Man måste ha stenkoll på vad den ska äta, motionera mycket, helst varje dag, förutsatt att den är friröntgad i hovarna. Man bör kunna en hel del om foder eller lära sig. Man ska kunna räkna ut foderstat samt ha koll på hur mycket socker det är i höet och aldrig fodra utan analys på grovfodret. Kraftfoder är det få hästar som behöver.

Man behöver också en reell insikt om hästens hull då den i genomsnitt ökat under de senaste decennierna. De flesta hästar idag är för feta.

Fången kan också ha många underliggande orsaker som några behöver behandling hela livet med relativt dyr medicin. De underliggande problemen kan vara EMS och IR som båda går att "bota" med rätt mat och motion medan PPID är en kronisk sjukdom som aldrig kan botas, behöver medicinsk behandling och hästen kan inte tävla.

Kostnaderna för en fånghäst kan helt plötsligt skjuta i höjden då en akut fas kan uppstå då tillhörande behandling kan förekomma inklusive extra medicin. Hästen måste stå inne 24/7 och ha massor med strö. Att hästen kan fång är inte heller något som alltid är säsongsbetonat. Har du en häst med PPID är både sommaren och kallaste vintern ett stort problem.

För en häst med den utbildningen och lugnet skulle jag betala ganska mycket (30000 - 40000) då utbildning, lugn och ett bra temperament är skitviktigt men med fång som bagage hade jag prutat mycket eller inte köpt alls. Personligen hade jag inte köpt alls, drömhäst eller inte. Jag vet hur det är och det önskar jag inte min värsta fiende.

Däremot kan hästen dra dig och vagn utan problem. De kan dra en tung vuxen person.

 

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Inköp av ponny, tips mottages!
« Svar #2 skrivet: 03 jul-19 kl 14:04 »
Fånghäst.
Är det en häst som inte kan äta gräs.
Låter som ett otroligt dåligt skämt.
Finns med största sannolikhet  någon häxa som kan bota för en slant.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser