Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hornspetsar  (läst 2054 gånger)

Angelslund

  • Inlägg: 23
  • SINGEL
    • Skåne
Hornspetsar
« skrivet: 21 jul-14 kl 10:11 »
Hej.
Jag har för avsikt att göra runda kulor på hornspetsarna på min bock. Har läst i en bok (kommer inte ihåg vilken) att man borrar ett hål för att sätta en trästicka innan man på den formar en kula. Kulans material är Hovmassa som hovslagarna använder. Nu kommer min fråga som jag hoppas någon kan svara på: Är det samma spetstopp nu när han är ett halvår gammal som kommer att vara kvar hela tiden?  ???
 Förändringarna har varit stora sedan Killinghornen. Har liksom växt ur dom första och nu växer en cm/dygn nästan >:D ca 22cm.
 Börja bli lite riskabelt eftersom han tycker om att kela med sitt huvud mellan mina ben   ::)

Hjälp innan det är för sent!

Rikard

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hornspetsar
« Svar #1 skrivet: 17 aug-14 kl 10:53 »
En trästicka genom hornspetsarna tror jag inte håller särskilt länge. Lär bocken lite hyfs istället ;). Aldrig klia eller knuffa en killing i pannan eller mellan hornknopparna. Fös undan din bock när han vill kela på ett närgånget sätt. Ge inte godis direkt ur handen utan släng det på marken ett par meter ifrån dig. Då lär han sig att inte komma så nära.

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Hornspetsar
« Svar #2 skrivet: 18 aug-14 kl 16:36 »
Jag tog två tennisbollar, skar ett litet "streck" i med kniv och trädde på min ungbock som ville stångas. De satt kvar några timmar. Så sen gjorde jag så att jag tog fram limpistolen från pyssellådan. Satte en klick lim på hornspetsen och rejält på "hålet" i tennisbollen och tryckte fast. Nu sitter de fast som berget. Man får dock vara försiktig så man inte droppar lim på geten/bocken eftersom limmet är varmt, men i hornspetsen känner han det ju inte. Funkar jättebra och gör stångningarna mindre kännbara (han mobbar den som är lägst i rang lite det var därför han fick boll-behandlingen) fick känna på det själv när han sikta på den geten och råka träffa mig lite som stod emellan. Kändes knappt, ens när det var på smalbenen. :) Det blir ju svikt i gummibollen.

Dessutom ser han väldigt rolig ut! :D

Jag tog vanliga hederliga gula tennisbollar från mataffärn. Men sen såg jag coolare med leopardmönster och tigermönster och tänkte att de skulle klä honom bra men jag får vänta ett tag tills limmet blivit slitet så jag kan få av de där bollarna innan jag kan byta. :D

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Hornspetsar
« Svar #3 skrivet: 18 aug-14 kl 16:42 »
Fast låt inte bocken kela/greja med hornen på dig. När en bock drar pannan/hornen på något är det för att sprida sin lukt, och är det en person är det ju en fråga om dominans och det är ju inte så bra  :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hornspetsar
« Svar #4 skrivet: 19 aug-14 kl 06:16 »
Men sen såg jag coolare med leopardmönster och tigermönster och tänkte att de skulle klä honom bra men jag får vänta ett tag tills limmet blivit slitet så jag kan få av de där bollarna innan jag kan byta. :D

 ;D ;D Kanske lagom till våren och kan bli det nya vårmodet för bockar?

Angelslund

  • Inlägg: 23
  • SINGEL
    • Skåne
SV: Hornspetsar
« Svar #5 skrivet: 20 aug-14 kl 18:09 »
En trästicka genom hornspetsarna tror jag inte håller särskilt länge. Lär bocken lite hyfs istället ;). Aldrig klia eller knuffa en killing i pannan eller mellan hornknopparna. Fös undan din bock när han vill kela på ett närgånget sätt. Ge inte godis direkt ur handen utan släng det på marken ett par meter ifrån dig. Då lär han sig att inte komma så nära.

Men alltså, jag vill ju kela med honom och jag har inga problem med att han vill stångas för det har inte hänt.
Har lagt det på hyllan så länge. Det blir nog jag som får ta på mig suspensoar, hjälm skyddsglasögon och lite annat i stället.  :D Nä ingen fara och inget problem.
Min primära fråga har dock inte blivit besvarad.  ??? nämligen följande: Är det samma spetstopp nu när han är ett halvår gammal som kommer att vara kvar hela tiden?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hornspetsar
« Svar #6 skrivet: 21 aug-14 kl 09:07 »
Ja, det är det! :D Horn växer, precis som hår, klövar och naglar inifrån kroppen och utåt.
Vet. Hammarberg rekommenderade på en kurs att en borrade hål, satte i en metallstav och formade en kula av tvåkomponentsplast. Torde hålla bättre än hovmassa och träpinne.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Angelslund

  • Inlägg: 23
  • SINGEL
    • Skåne
SV: Hornspetsar
« Svar #7 skrivet: 21 aug-14 kl 15:11 »
Gette tack.
Ja just den utrustningen hade jag med mig då han blev kastrerad. Fick möjligheten att göra det när han ändå var sövd. Smart tyckte jag men tänkte om samtidigt som jag höll i borrmaskinen, hm ? tänkte jag. Då skall han ha hål där alltid? nä inte än blev beslutet. :)
Tack för mig för nu.
Rikard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser