Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt  (läst 11115 gånger)

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #40 skrivet: 14 apr-12 kl 11:05 »
har vid flera tillfällen hittat människor i  kostallet  och loge. När man frågat så har dom sagt "vi bara tittar lite för det var ju inte låst" 

Det hör ju till vanlig hyfs att inte gå in i andras stall, om man tror folk är där inne som man vill prata med så öppnar man stalldörren, lutar sig in och ROPAR: "Hallå- är det nån hemma???" Särskilt pga smittorisken. Därför är det bra att ha en skylt på stallet där det tex står stall tillträde endast efter ägarens tillstånd pga smittorisk. Jag går bara rakt in i stallet hos en 2-3 riktigt goda vänner där jag vet att det är ok på förhand. ( Och då har jag oftast inte stallkläder/skor från mitt eget stall på mig).

Här är det de närmaste grannarna som har klartecken att gå in i stallet utan att fråga först, men de vet ju vad som gäller och de har ju inte egna lantbruksdjur.

För när det gäller vanligt folk så tror de då att djuren kommer smitta DEM med en massa farliga saker. ( Egentligen är det ju djuren som kan bli smittade av saker som folk drar med sig).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #41 skrivet: 14 apr-12 kl 11:07 »
En bra typ av skylt: 
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #42 skrivet: 14 apr-12 kl 11:09 »
Sen när jag googlade hittade jag denna skylt:



För den som har glupska hönor och besökare som vill fika.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

amillacan

  • Inlägg: 106
    • Skåne
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #43 skrivet: 14 apr-12 kl 11:15 »
Snygg! Jag knycker din skylt  ;)!
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #44 skrivet: 14 apr-12 kl 11:16 »
Det hör ju till vanlig hyfs att inte gå in i andras stall, om man tror folk är där inne som man vill prata med så öppnar man stalldörren, lutar sig in och ROPAR: "Hallå- är det nån hemma???" Särskilt pga smittorisken. Därför är det bra att ha en skylt på stallet där det tex står stall tillträde endast efter ägarens tillstånd pga smittorisk. Jag går bara rakt in i stallet hos en 2-3 riktigt goda vänner där jag vet att det är ok på förhand. ( Och då har jag oftast inte stallkläder/skor från mitt eget stall på mig).

Här är det de närmaste grannarna som har klartecken att gå in i stallet utan att fråga först, men de vet ju vad som gäller och de har ju inte egna lantbruksdjur.

För när det gäller vanligt folk så tror de då att djuren kommer smitta DEM med en massa farliga saker. ( Egentligen är det ju djuren som kan bli smittade av saker som folk drar med sig).
Denna gård hade skyltar på alla dörrar om att obehöriga äga ej tillträde samt hade djurstall låsta nattetid (dispens efter upprepade intrång och försök till djurstölder) De regler och allmänt hyfs angående att beträda andras stallar osv som är självklara för de flesta på landsbygden är det inte för alla stadsbor, tyvärr. I stan låser man om allt som man vill ha för sig själv. På landet är det ju inte riktigt så. Hur många lantbruk har tex sina maskinhallar och verkstäder låsta dagtid när folket på gården är någon stans på ägorna (som kan vara massor av hektar)?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #45 skrivet: 14 apr-12 kl 11:29 »
Denna gård hade skyltar på alla dörrar om att obehöriga äga ej tillträde samt hade djurstall låsta nattetid (dispens efter upprepade intrång och försök till djurstölder) De regler och allmänt hyfs angående att beträda andras stallar osv som är självklara för de flesta på landsbygden är det inte för alla stadsbor, tyvärr. I stan låser man om allt som man vill ha för sig själv. På landet är det ju inte riktigt så. Hur många lantbruk har tex sina maskinhallar och verkstäder låsta dagtid när folket på gården är någon stans på ägorna (som kan vara massor av hektar)?

Ja det finns folk till allt! :(
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #46 skrivet: 14 apr-12 kl 11:41 »
Det är busenkelt att rita såna här skyltar själv. Man tar ett foto, och ritar uppepå. Den här gången tog jag det här fotot:



... Och ritade ovanpå en av tupparna i programmet Adobe Illustrator, med Pen Tool. Givetvis krävs det lite konstnärlighet för att bedöma vad man ska rita över och vad man ska lämna vitt, men de flesta kan nog få till en snygg bild utan någon nämnvärd ansträngning.

Så bara googla gåsbilder osv och sätt igång!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #47 skrivet: 14 apr-12 kl 14:50 »
Skönt att tuppfäktning är förbjudet åtminstone i Sverige.   :'(  För det är det väl? :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #48 skrivet: 14 apr-12 kl 14:59 »
Jag blev inspererad av din skylt och gjorde en som passar passar bra här.. Då jag har en kanin med hönsen som tror att han är en höna så fick det bli en "HÄR VAKTAR JAG" Kaninskylt.



« Senast ändrad: 14 apr-12 kl 15:03 av Almarna »
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #49 skrivet: 14 apr-12 kl 15:23 »
Jag blev inspererad av din skylt och gjorde en som passar passar bra här.. Då jag har en kanin med hönsen som tror att han är en höna så fick det bli en "HÄR VAKTAR JAG" Kaninskylt.

Bra där! Jag skulle nog gjort en gul plupp där ögat är också. Kanske även ett gult Y för att markera nosen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #50 skrivet: 14 apr-12 kl 15:33 »
Bra där! Jag skulle nog gjort en gul plupp där ögat är också. Kanske även ett gult Y för att markera nosen.

Ett litet argt öga då kanske... så de får lite respekt för kaninen...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #51 skrivet: 14 apr-12 kl 15:38 »
Jo jag försökte men jag tycker det blev bäst som den är nu, lite skum..  ;D
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #52 skrivet: 14 apr-12 kl 18:27 »
Jag gjorde denna skylten åt en mindre park förut, dom blev trötta på allt folk som mata fåglarna med gammalt dåligt bröd som fåglarna blev sjuka av. Så dom började med lappar där det stod "vänliga mata inte fåglarna" men det hjälpte inte. Så då gjorde jag denna skylten åt dom.


Från början är den på engelska och det är egentligen mycket mera text, men dom ville ha den kort.
« Senast ändrad: 14 apr-12 kl 22:12 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #53 skrivet: 14 apr-12 kl 21:11 »
Ett litet argt öga då kanske... så de får lite respekt för kaninen...


har du inte sett Holy Grail filmen? Självklart ska kaninen ha huggtänder!

Killer Rabbit
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #54 skrivet: 14 apr-12 kl 21:18 »
 ;D  Jo, jag tänkte på den faktiskt!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: "HÄR VAKTAR JAG"-tuppskylt
« Svar #55 skrivet: 14 apr-12 kl 23:14 »
Det var den kaninen jag tänkte på när jag gjorde skylten.. Den ska ju vara vit med röda ögon och huggtänder.  >:D
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
sayerbýr, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser