Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av värmesystem  (läst 2093 gånger)

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
Byte av värmesystem
« skrivet: 24 apr-18 kl 12:32 »
Skiter i det här
« Senast ändrad: 25 apr-18 kl 12:22 av stormalfred »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Byte av värmesystem
« Svar #1 skrivet: 24 apr-18 kl 13:33 »
Men är vedpanna något du önskar? har du tillgång till egen ved?

För ett alternativ är ju om man har något uthus, sätt pannan där.

Men har man inte egen skog eller fler byggnader så är väl det alternativet ganska tråkigt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Byte av värmesystem
« Svar #2 skrivet: 24 apr-18 kl 13:34 »
Att installera ett vattenburet värmesystem är, som du har märkt, ett stort och dyrt arbete. Det är sällan man kostar på sig en sådan konvertering om man måste betala inlejd arbetskraft för att få det gjort, men det är såklart en annan sak om man kan göra större delen av arbetet själv, i synnerhet om man samordnar det med andra invändiga renoveringar, tilläggsisolering mm som ändå ska göras.

Om det nu finns en källare där det går att ställa en vedpanna, så finns väl möjligheten att dra ett yttre rökrör upp till bottenvåningens nivå och där ansluta till den befintliga skorstenen.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Byte av värmesystem
« Svar #3 skrivet: 24 apr-18 kl 15:06 »
Man kan blåsa varmluft runt huset istället för att sätta upp radiatorer.
Förslag på en apparat, för att visa principen
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Byte av värmesystem
« Svar #4 skrivet: 25 apr-18 kl 09:51 »
Ni ska ha tack för era synpunkter, men jag får be er att hålla er till ämnet. Varför jag skrev detta inlägg var för att få ta del av erfarenheter, verkningsgrad mm. med ett sådant system som jag beskrivit. Alla andra aspekter runt ämnet har jag redan full koll på. Så ni behöver inte bekymra er om jag har tillgång till egen ved mm.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Byte av värmesystem
« Svar #5 skrivet: 25 apr-18 kl 10:28 »
då vår skorsten inte går hela vägen ned i källaren, så vedpanna kan vi glömma tyvärr.

Det är ju lätt att tro att du önskar en vedpanna som lösning men inte riktigt får ihop det, då är väl det ekonomiska en ganska avgörande sak tänker jag.

Lycka till!
« Senast ändrad: 25 apr-18 kl 10:39 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tångräkan, Hans Hultén, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser