Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling på hö och halmbal  (läst 7398 gånger)

Richard

  • Gäst
Odling på hö och halmbal
« skrivet: 19 aug-14 kl 10:28 »
http://www.rootsimple.com/2013/03/straw-bale-gardens/

Ser fint ut ,se ut som det är enklare än gräva plöja och syssla med jordförbättring.
Nån som har provat detta?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #1 skrivet: 19 aug-14 kl 11:30 »
Många här täckodlar med halm (och hö) så sök runt lite så hittar du mer info om det.

Edit; följde inte länken innan mitt svar utan utgick från bilden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #2 skrivet: 19 aug-14 kl 11:31 »
Har inte läst hela artikeln i länken men antar att man ser halmbalarna som ett substrat där man tillför näring i flytande form?

Har sett filmer på Youtube som visar metoden och så vitt jag minns funkade det bra. Det var några år sen jag kollade...

Flytande näring kan man ju göra av all grönmasssa på samma sätt som man gör nässelvatten. Hönsgödselvatten från en liten flock kan också räcka långt.

Kan kanske bli känsligt för uttorkning, iaf. en sån här sommar som varit het, blåsig och regnfattig.

Förmodligen ett bra system om man samtidigt bygger upp bäddar år efter år där man har nytta av den komposterade halmen. Balarna lär ju trilla isär efter ett eller ett par år.

Vilka grödor som trivs i detta system vet jag inte, kan nog vara väl hårt för rotfrukter. Annars borde många växters rotsystem kunna utvecklas bra i halmen.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #3 skrivet: 19 aug-14 kl 11:41 »
Halm ned lite jord ovan på är ju fuktbevarande.

Richard

  • Gäst
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #4 skrivet: 19 aug-14 kl 12:01 »
Fördelen jag ser är att man inte behöver bygga nånting med  pallkrager,man kan odla på arbetshöjd och det verkar vara mindre ögräss och det som växer är enklare att ta bort.
Kan till och med odla på betong golv,altan,grus och motorvägar,om det är bättre än odla i en kruka ved jag inte ...

trashtotreasure

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #5 skrivet: 19 aug-14 kl 16:42 »
Finns en annan tråd om just detta här på alternativ, där står om hur man gädslar osv. Det fans oxå nån bra länk. Kanske hittar ni den om ni söker på "plantera potatis i halmbal"

Skulle tro att det funkar lite som att odla i ren sand, man tillför hela tiden ny näring ovanifrån, däremot hur halmen håller fukten när man använder den just på detta sätt har jag ingen aning om.

För övrigt kan man ju odla potatis i tjocka lager halm som man sedan fortsätter att täcka när de blir högre, så varför inte!

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #6 skrivet: 02 okt-14 kl 18:52 »
Är det jag som är negativistisk nu, eller är det fler som tycker det där ser ut som ett riktigt snigelparadis…?

Qeliott

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #7 skrivet: 19 mar-16 kl 18:47 »
Detta är mitt projekt i år. Odla i höbalar :)
Hämtade idag och ska börja preparera dem i tur o ordning. På detta sätt kan jag odla mer i år utan att behöva köpa hem en kärra jord + fler pallkragar. Och så blir jag en erfarenhet rikare :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #8 skrivet: 21 mar-16 kl 15:23 »
Detta är mitt projekt i år. Odla i höbalar :)
Hämtade idag och ska börja preparera dem i tur o ordning. På detta sätt kan jag odla mer i år utan att behöva köpa hem en kärra jord + fler pallkragar. Och så blir jag en erfarenhet rikare :)

Låter intressant. Nyfiken på vilka grödor du tänker testa?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #9 skrivet: 21 mar-16 kl 18:50 »
http://www.rootsimple.com/2013/03/straw-bale-gardens/

Ser fint ut ,se ut som det är enklare än gräva plöja och syssla med jordförbättring.
Nån som har provat detta?


Kan väl tänka mig att det går åt halmskörd från 200-400 m2 spannmålsodling för att producera de balar som här täcker en odling på mindre än 10 m2. Hur hållbart och praktiskt tillämpbart är detta i det stora hela? En udda grej som kan tillgripas i liten skala när det råder överskott på halm. Om man sprider ut halmen ser uträkningen lite bättre ut.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #10 skrivet: 22 mar-16 kl 13:54 »
Kan väl tänka mig att det går åt halmskörd från 200-400 m2 spannmålsodling för att producera de balar som här täcker en odling på mindre än 10 m2. Hur hållbart och praktiskt tillämpbart är detta i det stora hela? En udda grej som kan tillgripas i liten skala när det råder överskott på halm. Om man sprider ut halmen ser uträkningen lite bättre ut.
Hos mig är det praktiskt och hållbart. Använder 20 balar nu och om allt går vägen så dubblar jag det till nästa år (så jag kan utnyttja mer av min trädgård). Enda arbetet är att kunna vattna. Har du lite svårt se att andra kan ha andra förutsättningar än dig, i sin trädgård?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #11 skrivet: 22 mar-16 kl 13:55 »
Låter intressant. Nyfiken på vilka grödor du tänker testa?
I år blir det rädisa, tomat, chili, pumpa och jordgubbar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #12 skrivet: 23 mar-16 kl 22:04 »
Hos mig är det praktiskt och hållbart. Använder 20 balar nu och om allt går vägen så dubblar jag det till nästa år (så jag kan utnyttja mer av min trädgård). Enda arbetet är att kunna vattna. Har du lite svårt se att andra kan ha andra förutsättningar än dig, i sin trädgård?

Jag såg det kanske lite mer övergripande än du. Som sagt är odling i halmbal en möjlig variant som kan funka om det råder överskott på halm. Ska man bedöma om det är praktiskt och hållbart bör man enligt min uppfattning tänka på den ca 20-40 gånger större åkeryta som krävs för att odla halmen, samt det arbete och kostnader detta medför.

Anledningen att jag överhuvudtaget bryr mig att kommentera detta är att jag är lite trött på att vissa metoder framställs som patentlösningar, samtidigt som de använder stora mängder insatsvaror.

Jag gör f.ö. något liknande själv, men ändå ganska annorlunda. Jag idkar ängsbruk på en stor tomt, som ändå ska skötas. Det ger ett överskott på hö. Eftersom jag inte har djur och ingen granne med djur att samarbeta med, blir bästa lösningen att täckodla med höet. Även där går det åt en mycket större yta för att producera täckmaterialet. Jag hjälper därmed till att hålla Sverige med litegranna äng, en försvinnande kulturtyp. Men alla har ju inte tillräckligt med mark för detta.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #13 skrivet: 24 mar-16 kl 07:52 »
Jag gör f.ö. något liknande själv, men ändå ganska annorlunda. Jag idkar ängsbruk på en stor tomt, som ändå ska skötas. Det ger ett överskott på hö. Eftersom jag inte har djur och ingen granne med djur att samarbeta med, blir bästa lösningen att täckodla med höet. Även där går det åt en mycket större yta för att producera täckmaterialet. Jag hjälper därmed till att hålla Sverige med litegranna äng, en försvinnande kulturtyp. Men alla har ju inte tillräckligt med mark för detta.
Bra!
Jag vet inte hur andra gör, men jag hämtar dåliga höbalar. Så det är inget som odlats just för att hamna i min trädgård. Vilket gör det mycket "hållbart" :) Och vill man köpa halmbalar när det är överskott, så kan jag inte se något fel i det heller. I slutet av säsongen komposteras balarna och får ännu ett användsområde. Man kan ju jämföra med de stora rundbalar som får ruttna sönder på ängarna...
Kaninuppfödare och pelargontant.

FionaT

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #14 skrivet: 13 jan-19 kl 12:56 »
Halloj!
Tycker detta är mycket intressant! Jag är själv en stor förespråkare för täckodling, och vill gärna förstå mer kring detta med höbals-odling. Jag måste dock erkänna att jag ställer mig en aningens skeptisk.
Som jag förstår det så har höbals-odling sina fördelar om man vill börja odla tidigt på våren, då höbalarna kan fungera som varmbänkar, om man "kickar" igång dem med hjälp av flytande näringsgiva så att nedbrytningsprocessen kommer igång. Detta kan jag köpa som koncept.
Men det jag inte förstår är varför man skulle vilja använda sig av denna metod på sommaren? Speciellt en sommar som 2018 som var extremt varm.... det måste bli galet varmt för plantorna i och med nedbrytningsprocessen som sker i balarna, rötterna riskerar att brännas och man skulle väl dessutom behöva vattna otroligt mycket? Eller är det så att den nedbrutna halmen håller kvar fukten?
Jag har även sett vänner som planterar direkt i halmen utan att först gräva ur ett område för jord och detta tycker jag verkar än mer märkligt med tanke på höga temperaturer i direkt anslutning till plantornas rotsystem. De verkade heller inte få en speciellt god skörd från sina höbals-odlingar.
Dessutom skulle man väl behöva kompensera för de höga kol-halterna som frigörs vid nedbrytningen av den grova halmen genom att tillföra väldigt stora kväve-givor? Vilket innebär att man ändå måste vattna och ge näring väldigt regelbundet.....
Jag kan liksom inte se några fördelar med denna form av odling utöver att man inte behöver gräva i jorden....? Är det det som är det primära syftet eller är det jag som är totalt ute och cyklar? Kan någon hjälpa mig att förstå syftet och fördelarna med höbals-odling?

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
Ruth Stout Method of Planting Potatoes
« Svar #15 skrivet: 16 jan-19 kl 14:11 »
det är tydligen en tant som tagit på sig uppfinnarrollen för denna metod av odling och när man söker på Ruth Stout Potatoe får man bara massa positiva resultat, eller snarare så är det bara sådana jag sett.

https://www.youtube.com/results?search_query=Ruth+Stout+Potato

kan tänka mig att odla på ett liknande sätt i tunna, eftersom man då slipper slita ut axlarna när jorden ska in och ut ur tunnan. tänkte faktiskt senast idag på att det går ju bra att välta tunnan för att få ut potatisarna.
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odling på hö och halmbal
« Svar #16 skrivet: 16 jan-19 kl 15:14 »
Jag tycker det här känns spännande och roligt. Vad gäller näring och fukt så tänker jag mej att halm och hö håller kvar fukten länge. När det ska planteras i ett sådant här system tänker jag mej att det bör räcka att göra hål till plantorna , fylla i med kompost och sen plantera. För när plantorna växer räcker säkert nedbrytningen av halmen/höet till som näring. Ni som provar hör av er så vi får veta hur det går. -Till funderingarna kring hållbarhet, så måste det här vara lika hållbart som att köpa hem jord i säck.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser