Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intressant drottning odling/ vinter pyssel att bygga.  (läst 1469 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
« Senast ändrad: 04 feb-19 kl 22:42 av hofboss »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Intressant drottning odling/ vinter pyssel att bygga.
« Svar #1 skrivet: 05 feb-19 kl 08:42 »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Intressant drottning odling/ vinter pyssel att bygga.
« Svar #2 skrivet: 05 feb-19 kl 11:43 »
Fungerar utmärkt med långbänk för drottningodling i teorin, och troligen även i praktiken om det är sämre dragmöjligheter i trakten vid tidpunkten för drottningodlandet. Jag har testat ett antal gånger för ett tiotal år sedan, men fick alldeles för mycket dragbin kvar i mittensamhället, och detta korkades igen otroligt snabbt med nektar, och följden blev alltid att de uppmatade cellerna täcktes in i vax och honungsbygge alldeles för mycket.

Kan sälja en bra begagnad botten till långbänk för den som vill testa själv. Är med spärrgaller och allt, bara att ställa samhällen utan bottnar ovanpå och dra igång....

Det finns en annan välbeprövad metod som fungerar i alla väder, och den ger alltid ett högt utbyte. Starter-Finisher.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Intressant drottning odling/ vinter pyssel att bygga.
« Svar #3 skrivet: 05 feb-19 kl 16:53 »
Den långbänken som visas i filmen använder sig av gemensamt fluster i mitten så man får in alla dragbin den vägen, i dom jag länkade till så har varje kupa sitt eget fluster så drag bina behöver inte in i odlingslådan och vända.
Sedan så kör man på 5 ramars lådor för att det skall bli lättare att hantera och som man kan åderlåta på överskottsbi (avläggare/ parningskupa?) för att reglera bimängden om det skulle bli trångt.

Om detta är skillnader som gör att det fungerar utan vildbygge vet jag ej då jag inte har provat.

Edit:

Bin flyttar honung uppåt om det finns plats och inte i sidledes så mitten lådan borde vara honungsfri om man ger dom plats uppåt/ skattar regelbundet vid bra drag (det går att flytta honungsramar till en annan kupa i tills det skall slungas).
« Senast ändrad: 05 feb-19 kl 17:39 av hofboss »

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Intressant drottning odling/ vinter pyssel att bygga.
« Svar #4 skrivet: 05 feb-19 kl 17:04 »
Det har du nog rätt i. Stig S i Flen körde ju alltid med ett enda fluster på mitten, men han hade sällan det draget som jag har. Jag kanske skulle ta upp två flusteröppningar ytterligare på min långbänk och testa det i sommar? Å andra sidan blir det nog inte av, då jag har en välbeprövad metod som ger stora utbyte...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser