Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Affärside' gemensam odling  (läst 1638 gånger)

Josie82

  • Inlägg: 48
    • Uppland
Affärside' gemensam odling
« skrivet: 14 aug-12 kl 15:04 »
Jag har lite funderingar som jag behöver feedback på. Ös på med tankar om ni orkar.

Läste om gemensam odling i senaste Åter. Har funderingar på att starta något liknande men även sälja till mina kunder när jag ändå åker ut på byn och jobbar som hovslagare.
Det är för mycket jobb för att jag ska klara av det ensam. Tänker mig då att folk får "hyra in sig" per år. Betala en viss årssumma (som ska täcka de flesta kostnader) och då binder dom upp sig på en dag per vecka eller varannan vecka där man rensar, skördar, vattnar. Även några gemensamma arbetsdagar per år där dom tunga jobben görs. Den veckodag man har får man skörda för eget husbehov. Det gör att jag bara behöver vara där 1-2 gånger i veckan. Säg att man är 10 pers. Går det bra kan man ju alltid utöka men ser det som en bra start.
Säg att 9 pers betalar 1000kr/år (har mark på gång 30 min från stockholm). Lägenhetsfolk är nog villiga att betala lite för att få komma ut och  påta i jorden och nu är det ju "inne" att äta närproducerat. Det borde täcka material/frö/jordkostnader för ett år. Eller är jag ute och cyklar nu?
Är det fräckt att sälja för egen del?
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Affärside' gemensam odling
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 20:19 »
Hur skulle detta skilja sig från de kollektivodlingar som redan finns i stockholm och det faktum att man kan få en odlingslott för liknande summa eller mindre 10 min från stan?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Affärside' gemensam odling
« Svar #2 skrivet: 14 aug-12 kl 20:21 »

Josie82

  • Inlägg: 48
    • Uppland
SV: Affärside' gemensam odling
« Svar #3 skrivet: 15 aug-12 kl 10:58 »
Jag är för dåligt insatt för att veta hur det skiljer sig mot andra kollektivodlingar. Det jag kan tänka mig är att jag kommer ju dra in den största skörden och dessutom försöka tjäna pengar på försäljningen av grönsaker. Men å andra sidan är det ju jag om råddar ihop allt så lite ska jag väl ha för besväret.
Ska nog läsa på lite. Tack för länktips.
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

 

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Affärside' gemensam odling
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 18:29 »
Vad kommer de som hyr att tjäna på ditt erbjudande?
Det låter mer som om du är ute efter volontärer.
Med en egen odlingslott får man dessutom själv välja hur och vad man vill odla. Jag har svårt att se hur du skulle locka till dig folk. Jag tror inte att det räcker med att du har planerat grönsaksodlingen åt dem. Jag tror det är halva nöjet.
Jag vet några grönsaksodlare som låter kunder komma och skörda själva för en billig peng. Men det är inte tydligen inte så populärt, trots att de bor ganska nära en mellanstor stad.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

EmilP

  • Inlägg: 44
    • Skåne
SV: Affärside' gemensam odling
« Svar #5 skrivet: 15 aug-12 kl 18:40 »
Finns något liknande i England. Storstadsbor kommer ut på landet och hjälper till att odla och får grönsakslådor hemskickade till sig från odlingarna. Vet ej vad avgiften är.
/E

Sussilo

  • Gäst
SV: Affärside' gemensam odling
« Svar #6 skrivet: 15 aug-12 kl 18:56 »
Googla på Stadsjord.se Där finns många intressanta projekt för folk i städer som vill odla sin mat.

Josie82

  • Inlägg: 48
    • Uppland
SV: Affärside' gemensam odling
« Svar #7 skrivet: 15 aug-12 kl 20:29 »
Vad kommer de som hyr att tjäna på ditt erbjudande?
Det låter mer som om du är ute efter volontärer.
Med en egen odlingslott får man dessutom själv välja hur och vad man vill odla. Jag har svårt att se hur du skulle locka till dig folk. Jag tror inte att det räcker med att du har planerat grönsaksodlingen åt dem. Jag tror det är halva nöjet.
Jag vet några grönsaksodlare som låter kunder komma och skörda själva för en billig peng. Men det är inte tydligen inte så populärt, trots att de bor ganska nära en mellanstor stad.

Jo, dom får skörda den veckodagen dom har. Att ha helt egna odlingar kräver ju mycket mera jobb och dessutom nästan varje dag. Det är inte många storstadsfolk som har tid med.
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Affärside' gemensam odling
« Svar #8 skrivet: 15 aug-12 kl 20:46 »
Ok. Ja, det kanske skulle kunna fungera. Men du får nog räkna lite på det. Hur mycket skördar varje person? Hur många ska vara involverade? Hur kontrollerar du kvantitet på vad dom skördar?
Att skörda grönsaker för tusen spänn på ett år är inga problem om man är där och fixar någon dag i veckan. Så kanske går du back på det hela?
Du får räkna med arbetskostnader för odlingen också, eftersom det såklart hamnar på pluskontot.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser