Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylfläkten står å går  (läst 764 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Kylfläkten står å går
« skrivet: 13 nov-18 kl 22:33 »
Jag var ut i skogen med min gamla vw jetta från 86. När jag kom tillbaka så står kylfläkten å går för fullt trotts att den inte gick när jag parkerade och motorn var kall, jag har någon gång råkat ut för att lyset har slocknat under färd å då har man fått lov att vrida till tändnyckeln en aning mot startläget sedan har lyset och allt annat funkat som det ska igen. Vad tror ni som kan detta med bilel är det tändlåset som ska bytas eller är dessa fel obesläktade med varandra? Kan det vara så enkelt att det "bara" är jordfel?

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kylfläkten står å går
« Svar #1 skrivet: 13 nov-18 kl 22:42 »
Kolla elschema för bilen. På VW av den generationen brukar elkylfläkten kunna gå även då tändningen är avstängd, och den styrs av en termokontakt som troligen sitter någonstans i den "kalla" änden av kylaren.  Om fläkten går hela tiden trots att motorn är kall, så är det vanliga felet att termokontakten har gått sönder. Observera att de där termokontakterna finns i olika utföranden med olika omslagstemperatur, en del har en tvåstegsfunktion för fläktar med två hastigheter.  Kolla detaljnumret på den gamla termokontakten (brukar vara instansat på nyckelgreppet) för att få rätt sort när du skaffar en ny. Och tänk på att kylvätskan rinner ut när man skruvar loss den.

Beträffande det andra problemet så är det med all säkerhet glapp i tändningslåset. Det hör till på tyska 80-talsbilar (samt Volvo 740) att det ska bytas minst en gång under bilens livslängd. Skjut inte upp bytet, för ett sånt där glapp kan leda till varmgång och i värsta fall brand. Lämpligt att lyfta av en batterikabelsko när du lämnar bilen, så länge det gamla tändningslåset sitter kvar.
Om du ska ha kvar bilen länge så är ett tips att koppla in mellanreläer för hel- och halvljus (det går åt tre reläer för att klara även halvljusautomatiken om det är en bil som är svensksåld från början), så håller både tändningslås och ljusomkopplare längre, du får också bättre lyse pga mindre spänningsfall.
Studera elschemat för att avgöra hur inkopplingen ska göras, och se till att du har ett elschema där den fabriksmonterade halvljusautomatiken finns med (det duger alltså inte med ett schema ur en utländsk gördetsjälvhandbok).

 

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Kylfläkten står å går
« Svar #2 skrivet: 13 nov-18 kl 22:45 »
Ok då blir det biltema i morgon då å handla reläer å termokontakt

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kylfläkten står å går
« Svar #3 skrivet: 14 nov-18 kl 08:16 »
Köp ALDRIG reläer på Biltema eller andra biltillbehörsfirmor, de brukar vara av synnerligen dålig kvalitet. Plocka hellre reläer från något 90-tals bilvrak, de är bättre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

837 gäster, 4 användare
torbjorn, von tratt, MickeMård, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser