Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?  (läst 6814 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?
« Svar #20 skrivet: 28 feb-19 kl 12:25 »
Jag har hittat en intressant rapport från Svenska Kraftnät på den här trådens tema, https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/120330-skydd-mot-geomagnetiska-stormar.pdf .

Elforsk-rapporten, eller snarare rapporterna som jag nämnde förut, har jag ännu inte lyckats få det $@¤## sökverktyget på energiforsk.se att släppa ifrån sig, men jag har åtminstone fått fram nummer och titel på dem:
03:33, Solstormar – Transienta geomagnetiska störningar.
03:34, Effect of geomagnetically Induced Currents on Protection Systems.
03:35, DC magnetisering av generatortransformatorer.
03:36, Kostnads- och nyttoanalys av åtgärder mot störningar i elnätet på grund av solstormar.
03:37, Jordmagnetiskt inducerade strömmar, GIC – Mvarbehov och resurser.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?
« Svar #21 skrivet: 01 mar-19 kl 21:48 »
Det är kanske inte det vi bör oroa oss mest för. Att främmande makt har kartlagt vårt elsystem och att man förbereder en attack och frågan är bara när. Jag såg ett sådant inslag och uttalande på rapport för nån vecka sedan an nån "expert" ingen exakt källa tyvärr men läste detta.
https://www.nyteknik.se/sakerhet/mustchefen-varnar-for-attacker-mot-svenska-elnatet-6945323

piggetröska

  • Gäst
SV: Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?
« Svar #22 skrivet: 02 mar-19 kl 00:19 »

 Att främmande makt har kartlagt vårt elsystem och att man förbereder en attack och frågan är bara när.


Har enbart läst om ett elnät som delvis blev utslaget genom hackning och det var i Kiev i samband med Krimkriget för ett par år sedan.
Jag vet inte om man skall räkna in den hackning som skedde mot Irans anläggningar i deras kärnforskningsprogram.

I nästa års värnpliktskontingent är det tänkt att ett antal sk cybersoldater skall utbildas. Kanske de kan göra en insats vid en ev konfliktsituation?

Men om jag vore "den lede Fi" så skulle jag överväga alternativet med dikeskörande lastbilar. Som jag skrev om i den här tråden inlägg #9 så förra sommaren 2018 räckte det med en sådan avåkning i en kraftledningsstolpe för att slå ut industrier offentlig verksamhet och 17 000 hushåll från el i ett dygn.  :(



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?
« Svar #23 skrivet: 02 mar-19 kl 08:24 »
Nu har vi ju två helt olika riskscenarior för elförsörjning mm här, och de kanske inte bör diskuteras i samma tråd.
Problemet med geomagnetiska störningar, "solstormar" är ju ett naturfenomen som det inte står i mänsklig makt att hindra, vi kan bara se till att våra anläggningar har tillräcklig immunitet mot dem. Risken för dem återkommer regelbundet i takt med solfläckscyklerna vart elfte år.
Angrepp pga främmande makt beror däremot på politiska och militära förhållanden i vår omvärld, och sådana kan ju förändras helt oförutsägbart, både till det bättre och det sämre.

Det är också helt olika slags åtgärder på anläggningarna och hur de drivs och sköts om, som kan fungera som motmedel för de båda sorternas störningar.
Cyberangreppen är egentligen mycket enkla att komma tillrätta med - om vi bara är beredda att betala vad det kostar att stänga möjligheterna till internetbaserad fjärrstyrning och fjärrövervakning av anläggningarna, och istället återgå till att köra dem som vi gjorde fram till 80-90-talet med personal ständigt i tjänst dygnet runt i alla större kontrollrum, och personal i ständig beredskap med tjänstebostad alldeles intill mindre betydelsefulla anläggningar, så det är lätt gjort att vara på plats inom några minuter vid en driftstörning. Organisatoriskt måste förstås anläggningsägarna tänka om i så fall, och återgå till att anställa och avlöna egen driftpersonal istället för att, som modet har föreskrivit de senaste 20 åren, outsourca all drift och underhåll.

Och mot de geomagnetiska störningarna är mitt intryck att det svenska elnätet redan har fullt godtagbar immunitet - en "solstorm" kan ställa till med en del tillfälliga driftstörningar och kanske i värsta fall skada en och annan större transformator.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?
« Svar #24 skrivet: 20 mar-19 kl 07:37 »
Kraftfulla solstormar förekommer oftare än vad som varit känt. Ytterligare utbrott under historisk tid identifierade. Ett sådant skulle ställa till allvarliga problem i dagens samhälle: https://www.nyteknik.se/innovation/varningen-vi-maste-skydda-oss-battre-mot-solstormar-6951806?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?
« Svar #25 skrivet: 20 mar-19 kl 11:21 »
Supersolstormar är i en helt annan storleksklass. Partiklarna når jorden från solen på enbart 17 timmar. Den senaste, och som nämns i tråden, inträffade 1859. Då var det så mycket ström i luften över stora delar av jorden att man inte behövde någon el till den tidens telegrafer, elen kom av sig självt genom telegraftrådarna i luften.

Sådana supersolstormar inträffar inte ofta. Jag  sett en siffra på i genomsnitt vart 200-250år, men kan i skrivande stund inte ange källa.

Senaste gången var 2012, men den missade jorden. Vi vet inte hur ofta solen slänger ut sånahära stormar. Jag undrar nog själv om vi faktiskt är förberedda på om en sådan ska träffa jorden.

https://www.youtube.com/watch?v=xbSSiEUJkFM

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?
« Svar #26 skrivet: 20 mar-19 kl 18:48 »
Ett tips är att läsa rapporten jag länkade till i inlägg #20 i denna tråd.  Och gärna försöka lokalisera de fem Elforsk-rapporter som verkar vara svårhittade på nätet numera.
Jag antar att motsvarande institutioner i andra länder än Sverige också har studerat frågorna och publicerat ett och annat av väl underbyggt slag.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?
« Svar #27 skrivet: 28 okt-23 kl 10:55 »
svk.se har organiserats om och länken i inlägg #20 fungerar inte längre. Ny länk till denna rapport är https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2015-och-aldre/120330-skydd-mot-geomagnetiska-stormar.pdf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad kan hända vid en solstorm? Tidsapekt?
« Svar #28 skrivet: 11 feb-24 kl 22:26 »
En kraftig geomagnetisk störning, som väl dagens kvällstidningar och andra klickjagande media skulle kalla supersolstorm, inträffade tydligen i mars 1940. Här följer länkar till dels en kort dåtida notis och dels en modern forskningsrapport om händelsen och dess följder.
https://runeberg.org/tektid/1941e/0113.html
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2022SW003379


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser