Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deep litter  (läst 1696 gånger)

mikabytes

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Deep litter
« skrivet: 15 mar-21 kl 11:39 »
Jag har på diverse utländska forum läst om folk som byggt hönshus med något som de kallar för "deep litter system". Det verkar vara svårt att hitta information om det på svenska, så jag vet inte om det kanske har något annat ord här. Tanken är hur som helst att en behållare finns under pinnarna som hönsens skit hamnar i. Man tar inte bort skiten, utan täcker över den med sågspån eller dylikt allt eftersom. Vissa menar att man behöver röra runt lite i den ibland.

De fördelar som nämns är:
- Luktfritt
- Hönsen utvecklar immunitet mot Coccidia
- Man behöver bara tömma nån gång per år. Det man tömmer kan ganska snart användas som gödsel.
- När skiten bryts ner så utvecklas värme vilket hjälper till att värma hönshuset

Finns en hel del att läsa på engelska wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_litter

Finns många videor på Youtube. Här är en: https://www.youtube.com/watch?v=CZRCKhICN_s

Mina frågor är:

1. Vad heter detta på svenska?

2. Finns det något i vårt klimat som gör det olämpligt att använda här? Jag tänker till exempel på att vi gärna isolerar hönshusen vilket leder till sämre ventilation.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Deep litter
« Svar #1 skrivet: 15 mar-21 kl 13:09 »
Djupbädd brukar man säga när det rör sig om hästar

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Deep litter
« Svar #2 skrivet: 15 mar-21 kl 13:09 »
Kan det vara djupbädd?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Deep litter
« Svar #3 skrivet: 15 mar-21 kl 20:51 »
Det är en djupströbädd. Har vi kört med i alla år till hönsen och tycker att det funkar fint. Vi ströar med halm för det mesta. Börjar att lägga på ca 10 cm och sen lägger vi på 1 gång i veckan (ca 1-2cm) så att det blir torrt. Brukar va ganska skitigt då (25 hönor och 2 tuppar). Vi börjar när det blir kallt och mockar ut i mitten av april. Detta går fint att kompostera och använda i odlingarna året efter. På sommaren har vi bara lite halm på golvet och mockar ut en gång i veckan för att spara på ströet.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

mikabytes

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Deep litter
« Svar #4 skrivet: 27 mar-21 kl 17:41 »
Ah. Mycket goda tips. Då får jag köpa lite halm och börja snickra :-) Tackar!

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Deep litter
« Svar #5 skrivet: 27 mar-21 kl 21:34 »
Om du har andra djur som äter hö kan du ströa med de som de ratar. Krävs inte så mycket strö om man inte har en flock större än 25-30 djur. Vi brukade slå med lie och torka innan vi hade djur som åt hö på vintern :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Deep litter
« Svar #6 skrivet: 27 mar-21 kl 22:05 »
Vi har ingen halm utan hö som vi slog och torkade i somras. Har fungerat jättebra och dom hittar lite av varje ätbart höet. Lite extra sysselsättning när dom nu inte går gå lösa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser