Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Vinglig" kanin  (läst 9570 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
"Vinglig" kanin
« skrivet: 01 mar-10 kl 11:38 »
Hejsan.
En av vädurshonorna beter sig lite märkligt, hon sitter med huvudet på sned och när hon tar sig fram är hon väldigt vinglig.. Någon som har någon idé om vad det skulle kunna vara för sjukdom som orsakar ett sådant beteende?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #1 skrivet: 01 mar-10 kl 12:07 »
Nosematos... Kanske...
Eller bara en vanlig öroninfektion.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

TeresG

  • Inlägg: 76
    • Västergötland
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #2 skrivet: 01 mar-10 kl 13:57 »
Hej.
Jag hade en hona som blev sån, veterinären trodde att det var en liten hjärnblödning. Hon hade huvudet på sne ett bra tag men sen rättades det till. Hon levde en massa år efter det och det enda vi märkte av var att huvet lutade när hon hade ungar...Annars var hon som vanligt:)
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #3 skrivet: 01 mar-10 kl 14:45 »
Ja kolla öronen, men Nosematos ligger nära till hands att tro tycker jag på symptom.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #4 skrivet: 01 mar-10 kl 18:12 »
Öroninfektion, går det se på något sätt?

Hur botar man nosnematos och öroninfektion?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #5 skrivet: 01 mar-10 kl 18:52 »
Nosematos botas inte. Tyvärr. Men har du sett några ärrade njurar på tidigare slaktade kaniner? Det är det säkraste "kvittot" på att man har nosematos hos kaninerna. Njurarna ska ju vara fina, släta och blanka.

Jag håller tummarna för att det INTE är nosematos.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #6 skrivet: 01 mar-10 kl 18:55 »
Hmm.. aj då. Ja det har jag inte tänkt på tyvärr.. Får väl slå ihjäl denna och kolla efter, synd, det är den bästa avelshonan.

Det var en i sommras som dog i liknande symptom.. Hur får man bort det då? Slaktar ut kaninerna och sanerar burarna?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #7 skrivet: 01 mar-10 kl 19:02 »
Som jag har förstått det, ja... tyvärr...
Men det verkar inte så jättesmittsamt ändå, en kompis slaktade en hane som visade sig ha just nosematos, men inga av dom han varit i kortvarig kontakt med och som oxå slaktats uppvisade samma ärrade njurar, vilket iofs inte behöver betyda att dom inte blivit smittade, men det hade ändå gått ett bra tag sedan kaninerna träffats. Däremot hade alla hans syskon och mamma nosematos. Så har du kaniner som inte träffat honan eller hennes avkommor så behöver du nog inte vara så orolig.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #8 skrivet: 01 mar-10 kl 19:58 »
Honorna går allihop i en jättebox så de har ju kontakt med varandra hela tiden tyvärr..

Vet du vad man sanerar med och hur länge det måste vara tomt?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #9 skrivet: 01 mar-10 kl 21:26 »
Ingen aning, men kaustiksoda ska visst vara bäst enligt Gösta. Dödar allt.  ;)
Men du behöver ju inte ta ut nederlaget i förskott, slakta en och inspektera den och kolla njurarna extra noga. Med lite tur så är det inte ens nosematos.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #10 skrivet: 02 mar-10 kl 18:51 »
Kan vara pasteurella... eller i bästa fall öronskabb, då kan vissa kaniner sitta med snett huvud. Kolla i hörselgångarna efter brunt sekret.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #11 skrivet: 02 mar-10 kl 19:13 »
Din beskrivning pekar tyvärr på nosematos. Den startar med lite obalans, sned huvudhållning.
När sjukdommen brutit ut ordentligt håller kaninen huvudet snett upp till 90 grader. Ramlar omkull när den försöker vända sig om. Blir ofta aggresiv vilket kan vara förlåtligt.
Tyvärr finns det ingen känd medicin som botar.
Avlivning är en ren barmhärtighetsåtgärd. Köttet skall gå till destruktion eller brännas.
Vid obduktion ses kraftiga ärrbildningar på njurarna. Smittovägen sker genom fysisk kontakt mellan djuren. Lång inkubationstid= tid mellan smittotillfället och sjukutbrott.
När sjukdommen väl upptäcks är det som regel för sent att stoppa utan total utslaktning är som regel nödvändig. Sanering av burar med hetvatten och virusdödande medel. Tomma i några veckor :'(
var noga med handhygien om du har smittade djur!!
Gösta

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #12 skrivet: 02 mar-10 kl 20:14 »
Nosematos smittas främst genom urinen.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #13 skrivet: 02 mar-10 kl 21:48 »
De flesta sjukdomar sprids genom avföring och urin. Nosematos dock i första hand genom kroppskontakt.
Gösta

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #14 skrivet: 02 mar-10 kl 23:21 »
De flesta sjukdomar sprids genom avföring och urin. Nosematos dock i första hand genom kroppskontakt.
Gösta

Du skriver att det ofta är lång inkubationstid på nosematos... Hur lång? Och hur lång tid från att kaninen är smittad kan man se det på njurarna?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #15 skrivet: 16 mar-10 kl 13:24 »
Du skriver att det ofta är lång inkubationstid på nosematos... Hur lång? Och hur lång tid från att kaninen är smittad kan man se det på njurarna?

/Sara

När jag pratade med obducenten här i Finland så sa denna att inkubationstiden är upp till 8 veckor.
Hon sa också att nosematos sprids via sporer i urinen. Det råder delade meningar om huruvida detta sprids om en annan kanin andas in av sporerna men om det skulle vara så så skulle kaniner i burar bredvid varandra med nätväggar också kunna smitta varandra.

När en kanin blir smittad så beror det på immunförsvaret hur det utvecklas men efter smittotillfället är den smittsam i ca 6 veckor då kan Parasiten kapsla in sig och förbli overksam eller bryta ut.
Om parasiten kapslar in sig och förblir overksam så smittar den inte länre, men om kaninen blir utsatt för stress elelr blir dräktig elelr immunförsvaret blir sämre så aktiveras parasiten igen och börjar då angripa kaninen.

Den griper sig på njurar binjurar osv osv, de inre organen först och sluthållplatsen är hjärnan. Kaninen lutar huvudet åt det håll där parasiten finns.
I endel fall kan kaninen ha konstiga ögonrörelser, den kallas nostagmus och detta betyder att öga har svaga ryckiga rörelser sidles, man ser bara detta om man står riktigt stilla och iaktar kaninen en god stund.

På endel kaniner kan nosematos ge ögonfläckar som kan misstas för starr eller liknande.

En hona som har ungar med nosematos , på denne behöver man inte se tydliga syptom, de kan ta lång tid upp till månader innan man ser huvudlutning, men något som har konstaterats är avmagring.
Även andra har upptäckt samma sak, om de inte finns huvudlutning så kan kaninen avmagra utan synbara orsaker.

Vad det gäller öroninflammation så är den nästan alltid förorsakad av pasteurella.

Råd som patologen ger är att för att vara säker på smitta så är obduktion ända säkra eftersom det inte alltdi är med öga synligt dessa ärrvävnader på njurarna, ibland kan man endast se dessa i microskop, de beror bara på hur hårt ansatt kaninen varit.
Alla djur som vistats i samma bur eller område är oundvikligen smittade. det råder delade uppfattningar och meningar bland patologerna om huruvida ungarna smittas i moderlivet eller ej.

För att bli av med smittan från buren så är kanske blåslampa ända säkra då jag vet att några uppfödare haft erfarenhet att nya kaniner blivit smittade såfort de blivit lagda på samma plats i samma bur trots rengöring med diverse medel.

Patologen sa att alla spår av urin eller avföring som är intorkat eller långt nere i trävirket fortfarande smittar under lång lång tid.
« Senast ändrad: 16 mar-10 kl 13:29 av Meritaton »

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #16 skrivet: 16 mar-10 kl 13:36 »
Glömde säga att då parasiten når hjärnan så sätter den sig på balanssinnet och det är då som kanine blir som du beskrev har svårt att hålla balansen.

Jag hade själv för många många år sen en kanin som hade nosematos, jag såg då hela händelseförloppet eftersom jag då inte visste vad det var.
Först blev kaninen snuvig och började sakta sakta magra av trots avmaskning och mer foder.
Sedan upptäckte jag att i vissa skeden hade han huvudet på sned. Sen blev det värre och värre och till sist kunde han inte ens gå rakt, han tvinnade runt i cirklar och hade ingen skillnad på upp eller ner. Denna process tog 1 år från första symptomen med rinnig näsa. Han blev jättemager , redan innan huvudet va i 90 grader som gösta berättar om. Han va bara skinn och ben trots att han åt massor.
Jag fick ta bort honom eftersom han med sitt sneda huvud inte kunde äta eller dricka.
Idag vet jag ju vad de berodde på, men de visste jag inte då.
« Senast ändrad: 16 mar-10 kl 13:38 av Meritaton »

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #17 skrivet: 16 mar-10 kl 14:21 »
Första gången jag hade en kanin med Nosematos fick jag rådet från SVA att elda upp buren. Jag tog då en gasollampa eller vad det kallas och brännde ur hela buren så det blev ordentligt varmt överallt. Sen satte jag in en kanin som jag hade tänkt slkata för att se om buren var ok. Men den nya kaninen blev också smittad så jag hade det facket tomt sen resten av tiden som jag hade kaniner då.

SVA sa också då att det främst var genom urinen som sjukdomen smittar.

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #18 skrivet: 16 mar-10 kl 15:14 »
Första gången jag hade en kanin med Nosematos fick jag rådet från SVA att elda upp buren. Jag tog då en gasollampa eller vad det kallas och brännde ur hela buren så det blev ordentligt varmt överallt. Sen satte jag in en kanin som jag hade tänkt slkata för att se om buren var ok. Men den nya kaninen blev också smittad så jag hade det facket tomt sen resten av tiden som jag hade kaniner då.

SVA sa också då att det främst var genom urinen som sjukdomen smittar.

Ja de va ju oroväckande nyheter faktist..
När jag rengjorde buren med klorin och även vircon pluss ett annat decinficeringsmedel efter den kaninen som va sjuk så blev inte de andra sjuka fast de va i samma bur.

Kan ju också bero på att jag har plastbottnar i burarna? Samt att bolådorna är av marinplyfa som inte suger åt sig? Marinplyfa har ju en speciell behandlad yta.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: "Vinglig" kanin
« Svar #19 skrivet: 16 mar-10 kl 15:24 »
Jag tror att SVA rekommenderar Klorin nu. Det här var i mitten på 90-talet nån gång. Hade några också nu med sjukdomen och jag ska prova Klorin på de burarna och sen sätta in en slaktkanin för att kolla om burana är ok. Jag har skivor som är behandlade med kallasfalt i mina burar, men plastbottnar är nog bra för de suger ju inte i sig nåt alls.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser