Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter  (läst 1619 gånger)

Azeman

  • Gäst
Getter
« skrivet: 20 maj-06 kl 21:53 »
Vi funderar starkt att bygga upp åt max 3 getter i sommar. Speciellt hage och bostad först. Hur stort ska max 3 st ha för att gå ute året om typ? Måste man ha två olika hagar, typ dela av? eller spelar det ingen roll? Alltså hage? Och hur stor ska bostaden vara? Måste man ha tillstånd för att ha getter? Vi funderar mest på Afrikanska dvärggetter som jag har fastnat för. Och det blir första gången vi skaffar. Eller finns det andra, lämpligare "första getter" ? Blir nog inte i år, men nästa år kanske det blir att skaffa. men det är då först att bygga upp. Och sen så ska vi såklart läsa på en massa.Vi har mest skog, träd, skogs mark, stenar och sånt. Klarar dom att gå på sånt va? Eller måste dom ha en stor gräs betes mark? Finns det nån bra fakta sida på svenska om dom? Har googlad lite.

Ha de! ;)
www.omplaceringsdjur.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Getter
« Svar #1 skrivet: 20 maj-06 kl 22:06 »
Dina framtida getter kommer att trivas utmärkt på den marken ni har tillgång till. Läser du utrikiska alls? I så fall finns det en engelsk bok, Goat husbandry av David MacKenzie. Mycket insiktsfullt skriven!

Azeman

  • Gäst
Re:Getter
« Svar #2 skrivet: 20 maj-06 kl 22:43 »
Dina framtida getter kommer att trivas utmärkt på den marken ni har tillgång till. Läser du utrikiska alls? I så fall finns det en engelsk bok, Goat husbandry av David MacKenzie. Mycket insiktsfullt skriven!

Tack för ditt snabba svar.
Tomten är strax under 2500 kvm, och jag tänkte då mest göra inhägnad runt huset osv. vet inte hur stort det blir. Men kanske hälften eller nåt.
mest skog, bärmarker, träd och sånt, mkt sten, och ja, lite omöjligt för människa att gå på. men getter är väll duktiga på o städa har jag hört. så därför är det en liten del varför vi skaffar oss också getter - att städa upp i skogen.

(+ jag är förälskad i dvärggetter sen jag var liten, dock inte större då jag har blivit jagad utav en stor bock som liten ^_^ medans jag har haft mindre klättrandes på ryggen, samtidigt som dom snuttat i mitt hår :D).

Duktiga klättrare är dom och så. så det är väll lite utmärk miljö kanske. även stenmurar osv finns det. Kommer även höra om man får låna nån bit åker att andvända. och kanske göra inhägnaden större, ja utöka ifrån vår tomt. och låna lite mera.
Och sen så borde man väll kunna promenera med getter i koppel med?
Så ja, plats och motion finns det ju.

Du kan hitta lite små bilder på vår hemsida, under Privat. Och lite längre ner på den sidan. Där löv plätten är, är den som är mest tomt på som jag bland annat kommer andvända utav. lämpligt att göra hage på bland annat, även kommer jag nog ha bostaden där =). träd och ner sänkt mark lite.så då blire lite lä med.

Hur är det med att ha getter även i jordkällare? Kommer såklart ha annat bostad åt dom med. som är värme. men jordkällaren finns på plätten och andvänds inte till nåt speciellt, förutom lite föråd.

vad äter getter? Nåt speciellt? och hur mkt per dag och så? vad äre man ska tänka på innan man skaffar getter + vad och hur sköter man dom? Vad behövs till dom?

Är tyvär inte så bra på engelska. Just därför söker jag nåt svenskt :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser