Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus norr om polcirkeln  (läst 6909 gånger)

Saam

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
Växthus norr om polcirkeln
« skrivet: 05 feb-17 kl 23:20 »
Hej,

Funderar på att köpa ett växthus. Bor i närheten av Pajala och därav i växtzon 7. Avsikten med växthuset är att odla i det på hobbynivå. Funderar på upphöjda bäddar utmed väggarna och en central arbetsyta med ett bord. Siktar på 14-16 kvm. Inspirerad av Eliot Coleman (fourseasonfarm) och oneyardrevolution (från youtube), vill prova säsongsförlängning utan extra värme men med flera lager av isolerande material. 
Har några funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med.

1) Glas eller kanalplast?
Vilket bör ha längst livslängd? Och ännu viktigare, vilket material bör klara snön och kylan bättre?
Kanalplast ska ge en jämnare temperatur men kanske inte fullt lika estetiskt tilltalande. Kan det vara idé att ha kanalplast på taket och glas till väggarna, torde man få det bästa av båda världarna?

2) Hur bör man grunda byggnaden?
Vill egentligen att bäddarna ska ha kontakt med jorden under för att underlätta daggmaskarnas liv och arbete. Är detta en orimlig förhoppning? Är en stabil grund, t.ex. sand och grus botten, ett måste för att undvika deformation till följd utav tjäle och kyla?

( 3) Skulle daggmaskar rimligtvis kunna överleva vintern i lådor som ej är i anslutning med jorden/backen?)

Mvh,

Saam

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #1 skrivet: 05 feb-17 kl 23:51 »
Hur mycket snötryck kanalplasten tål, beror på hur tät Du har gallerverket inunder. Upphöjda odlingsbäddar har för mycket avstånd till jorden för att maskarna skall leta sig upp eller ner. Jag har ett mindre växthus i Hälsingland och det är perfekt. Tar lång tid innan kylan tar sig in. Mycket jämnare temp än med glas.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #2 skrivet: 06 feb-17 kl 08:27 »
Kanalplast är grymt för odlingens skull. Är också bästa valet om man vill värma lite på hösten via frostvakt. Vilket som håller längst beror på hur bra växthuset är grundat. Glas går sönder när växthuset sätter sig, kanalplast går sönder efter x antal odlingssäsonger (säkert kortare i Norrland med mycket minusgrader). Hur ett växthus klarar snön, beror på hur stabilt det är byggt och hur tungt belastat det är. Glas är tyngre än plast. Hur ett växthus klarar starka vindar har ett motsatt förhållande, ju tyngre desto bättre.

Jag byggde en grund till mitt som jag murade i lecablock, 60 cm djupt, jag har sluttande tomt, så det var nödvändigt. Man brukar ju rekommendera frostfritt djup, så hos dig borde du behöva ännu djupare om du skall följa de rekommendationerna. När man gör en ordentlig grund längst med väggarna så behöver man inget särskilt inne, då kan man ha jordgolv om man känner för det.

Jag bor i Göteborg om det spelar någon roll.

MVH
Magnus

Saam

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #3 skrivet: 08 feb-17 kl 23:42 »
Tack för svar!
Tror jag ska försöka grunda väl för väggarna och sedan ha jordgolv. Ska göra vidare efterforskningar. :)

Mvh,
Saam

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #4 skrivet: 09 feb-17 kl 13:07 »
Har man stora snölaster så är det bra att få av snön från växt huset oavsett om det är glas eller kanalplast . Om man vill vara säker på att växthuset ska klara sig.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #5 skrivet: 09 feb-17 kl 18:05 »
Jag har ett växthus 8 kvm med kanalplast i zon 2 eller 3.  Stockholms län, nära skärgården.  Jag har naturjorden kvar och odlar i den, med växelbruk:  Tomater ena sidan år 1, andra sidan år 2, inga tomater alls år 3.  (Då får de vara på balkongen i odlingshinkar i stället)  Jag har tyvärr rätt skuggig tomt, så ingen sol når växthuset från mitten av oktober till mitten av februari (felplacerat berg). Och en stort träd på norrsidan av växthuset. Men det blir förstås rejält varmt ändå när solen väl är igång på sommaren.

Ett problem med kanalplast i mitt fall är att mossa växer i kanalerna, särskilt på skuggsidan.  Så jag har funderat på att byta till glas. Men dyrt och besvärligt.

Växthuset är byggt på gjutna plintar, 6 stycken. Och med aluminiumprofiler på plintarna.  På ena sidan är det luft mellan marken och aluminiumprofilen som ligger på.  Jag tror det är bra för vädringens skull - det går gärna upp till 50 grader i växthuset.

Ja, även jag måste ta bort snö om det blir mycket, för växthuset verkar ändra form och dörren går inte igen.  Viktigt för hönsen håller till där på vintern.

Jag har en kompostbehållare i växthuset på vintern. Hushållskompost och hönsbajs blir fint till jorden sen.   Det blir gott om maskar i växthuset, fastän just när hönsen blir utkörda i april finns det inte så många.

Tomater, pumpor, störbönor är det jag odlar mest i växthuset. Och sockerärter som förgröda.

Vi är i sommarstugan på sommaren men kommer hem i gång i veckan för att vattna m.m. i växthuset.  Om inte växterna hade kontakt med jorden under,  tror jag inte vattning en gång i veckan skulle fungera.


andtol

  • Gäst
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #6 skrivet: 09 feb-17 kl 18:57 »
Ska du ha lite större växthus och dessutom vara lite i växthuset så är glas att föredra alla gånger. Det är så härligt att vara där under våren och fika, även när det blåser lite. Eller äta en måltid "utomhus" även när det regnar på sommaren.

Större växthus värmer man när det kommit mycket snö och snön smälter bort. El, diesel/bensinvärmare eller vedeldade kaminer. Det fungerar bra även för mindre växthus. Det är så lätt att trycka sönder plasten eller glasrutorna med kvasten/borsten eller vad man använder.

Vi har en vedkamin i vårt stora växthus, 21 kvm. Det har plasttak med 45 graders lutning.  Det lilla på 10 kvm, av glas, får vi enstaka gånger ta bort snön på. Men vi bor i Småland, det är inte så mycket snö här.


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #7 skrivet: 09 feb-17 kl 19:01 »
Ska du ha lite större växthus och dessutom vara lite i växthuset så är glas att föredra alla gånger. Det är så härligt att vara där under våren och fika, även när det blåser lite. Eller äta en måltid "utomhus" även när det regnar på sommaren.

Större växthus värmer man när det kommit mycket snö och snön smälter bort. El, diesel/bensinvärmare eller vedeldade kaminer. Det fungerar bra även för mindre växthus. Det är så lätt att trycka sönder plasten eller glasrutorna med kvasten/borsten eller vad man använder.

Vi har en vedkamin i vårt stora växthus, 21 kvm. Det har plasttak med 45 graders lutning.  Det lilla på 10 kvm, av glas, får vi enstaka gånger ta bort snön på. Men vi bor i Småland, det är inte så mycket snö här.


Har för mig att man spänner en koppartråd upp e på nocken så så håller den mossan borta . Men du kanske ska tvätta först för att det ska bli bra .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #8 skrivet: 09 feb-17 kl 19:22 »
Hade jag varit i dina kläder så skulle jag funderat en hel del på att bygga själv.
Regla upp precis som om du skulle bygga ett uthus eller något sådant.
Samt en ganska rejäl lutning på taket så snön nästan vill på att rinna av själv.

Jag skulle nog satsat på kanalplast och vara jäkligt noggrann med att täta ändarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LindaY

  • Inlägg: 6
    • Finland
    • Pohjoinen keittiöpuutarha (Köksträdgård i norr)
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #9 skrivet: 11 feb-17 kl 15:24 »
Intressant!
Noterade bara att jag bor 10 mil norröver på den finska sidan. ;)
Dock har vi bara haft växthus sen förra sommaren. Vi har ett i glas eftersom det blev köpt för sköna kaffestunder.
Försökte göra bra grund för väggarna.

Har en blogg mest på finska: http://pohjoinenpuutarha.blogspot.fi/
Men tänkte i något skede sätta in endel på svenska/engelska också.

Lycka till med växthuset!


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #10 skrivet: 11 feb-17 kl 20:24 »
Jag har allt en fikahörna i mitt växthus också. Och det är av plast!! Jag förstår inte varför ett växthus måste vara av glas för att vara trevligt att vara i. Kanalplasten ger stabilare tempertur, kapar topparna och Dalarna och slår sönder solens strålar så att man inte bländas. Nej för mig ger kanalplast den bästa miljön både för plantor och för människor.

Mvh
Magnus

Saam

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #11 skrivet: 14 feb-17 kl 23:59 »
Tack för alla svar!
Om jag fick välja skulle jag köra med kanalplast, men beslutet är inte enkomt mitt. :P Ska lobba för det hursom!
Skulle även bygga det själv om jag hade kunskapen och förmågan. Ämnar ställa det på pelare som går ner till frostfritt, vilket ska vara ca 1 meter.
På detta sätt kan jag ha kontakt med marken, och dra nytta av eventuella fördelar.
LindaY din blogg ser jätteintressant ut! Skulle verkligen uppskatta om du skrev någon artikel på svenska. Kan tyvär ingen finska. Svårt att hitta info och tips från andra som odlar och kämpar på dessa bredgrader.

Mvh,
Saam

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #12 skrivet: 15 feb-17 kl 09:02 »
All bygga grunden är förstås lite krångligt, men om man bara tar sin tid och är noggrann så brukar det gå. Att sedan montera ihop ett paketväxthus och fästa det på grunden är både kul och enkelt.

Lycka till!
MVH
Magnus

andtol

  • Gäst
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #13 skrivet: 15 feb-17 kl 10:21 »
LindaY din blogg ser jätteintressant ut! Skulle verkligen uppskatta om du skrev någon artikel på svenska. Kan tyvär ingen finska. Svårt att hitta info och tips från andra som odlar och kämpar på dessa bredgrader.

Man kan köra bloggen genom Google translate, då blir det läsbart. Vissa ord försvinner men det mesta går att åtminstone gissa sig till vad det står.

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=fi&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fpohjoinenpuutarha.blogspot.se%2F

Edit, nu tror jag att jag fick till rätt länk. :)

Namnen på växterna blir inte helt rätt men det kanske går att googla och fråga om dem?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #14 skrivet: 15 feb-17 kl 14:57 »
Jag har ett växthus 8 kvm med kanalplast i zon 2 eller 3.  Stockholms län, nära skärgården.  Jag har naturjorden kvar och odlar i den, med växelbruk:  Tomater ena sidan år 1, andra sidan år 2, inga tomater alls år 3.  (Då får de vara på balkongen i odlingshinkar i stället)  Jag har tyvärr rätt skuggig tomt, så ingen sol når växthuset från mitten av oktober till mitten av februari (felplacerat berg). Och en stort träd på norrsidan av växthuset. Men det blir förstås rejält varmt ändå när solen väl är igång på sommaren.

Ett problem med kanalplast i mitt fall är att mossa växer i kanalerna, särskilt på skuggsidan.  Så jag har funderat på att byta till glas. Men dyrt och besvärligt.

Växthuset är byggt på gjutna plintar, 6 stycken. Och med aluminiumprofiler på plintarna.  På ena sidan är det luft mellan marken och aluminiumprofilen som ligger på.  Jag tror det är bra för vädringens skull - det går gärna upp till 50 grader i växthuset.

Ja, även jag måste ta bort snö om det blir mycket, för växthuset verkar ändra form och dörren går inte igen.  Viktigt för hönsen håller till där på vintern.

Jag har en kompostbehållare i växthuset på vintern. Hushållskompost och hönsbajs blir fint till jorden sen.   Det blir gott om maskar i växthuset, fastän just när hönsen blir utkörda i april finns det inte så många.

Tomater, pumpor, störbönor är det jag odlar mest i växthuset. Och sockerärter som förgröda.

Vi är i sommarstugan på sommaren men kommer hem i gång i veckan för att vattna m.m. i växthuset.  Om inte växterna hade kontakt med jorden under,  tror jag inte vattning en gång i veckan skulle fungera.
Mitt inlägg hamna vist i Tolls inlägg. Men nu blev det rätt :) Har för mig att man spänner en koppartråd upp  på nocken så så håller den mossan borta . Men du kanske ska tvätta först för att det ska bli bra .
« Senast ändrad: 15 feb-17 kl 18:00 av Håkan B »

LindaY

  • Inlägg: 6
    • Finland
    • Pohjoinen keittiöpuutarha (Köksträdgård i norr)
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #15 skrivet: 15 feb-17 kl 15:47 »
Man kan köra bloggen genom Google translate, då blir det läsbart. Vissa ord försvinner men det mesta går att åtminstone gissa sig till vad det står.

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=fi&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fpohjoinenpuutarha.blogspot.se%2F

Edit, nu tror jag att jag fick till rätt länk. :)

Namnen på växterna blir inte helt rätt men det kanske går att googla och fråga om dem?

Intressant  ;D
Google översätter även de latinska namnen på växterna (som är inom parentes) så de borde ju iaf vara rätt översatta av google.

Jo, jag ska försöka att i något skede skriva även på svenska. (Heltidsarbetar och har tre barn) så skrivandet är ju inte prioritet nr 1. Men att översätta funkar nog också. Tyckte bara att det var så lätt att hitta på svenska. På finska fanns det en öppen nisch.

Kul att höra om önskemål för svenska på bloggen också!

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #16 skrivet: 04 feb-18 kl 09:55 »
Plast är estetiskt väldigt fult och mossa i kanalerna väldigt sannolikt tyvärr.

Många växthusleverantörer har även numera leverans av växthus med dubbelglas och det skulle vara det bästa norr om polcirkeln. Tyvärr är det väldigt dyrt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #17 skrivet: 04 feb-18 kl 10:38 »
Vad menar ni med dubbelglas?

Såna där kassetter som de har i så kallade treglasfönster eller bara två glasrutor?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Växthus norr om polcirkeln
« Svar #18 skrivet: 04 feb-18 kl 10:55 »
Kassett med argongas mellan glasen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 4 användare
Anders Flix, von tratt, LimJans, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser