Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ha en hund på detta sätt?  (läst 10767 gånger)

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
Kan man ha en hund på detta sätt?
« skrivet: 23 feb-12 kl 12:26 »
Hej
Jag vill veta era åsikter om hur man kan ha en hund.
Så här är det:
Hunden har tidigare varit "familjemedlem" alltså varit inne ganska mycket, gått promenader tillsammans med barnen och även varit lös tillsammans med barn och familj. Den har varit en del i hundgård när de vuxna jobbat.
Hunden har ont av HD och har nu gjort en ganska kraftig markering mot ett av barnen som resulterade i blåmärken och två mindre hål i skinnet. Barnet gjorde inget allvarligt och hunden kunde lätt ha flyttat på sig.

Pga risken att vovven skulle kunna orsaka större skada nästa gång så får den inte längre vara inne när barnen är vakna. Den är i hundgården hela dagarna (med den rastning som krävs rent lagligt). Den sover instängd i en hall och blir instängd i ett mindre rum så snart familjen vaknar.
Den skäller och ylar i hundgården samt gnäller en del när den är instängd i rummet.

Tycker ni att det är okej att ha denna kvar eller bör den avlivas?

Jag vet vad jag anser, men är nyfiken på vad ni tycker.

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 12:34 »
Har hunden så ont att den hugger ska den ju få hjälp!!! Den har väl inte mindre ont av att stå i hundgård hela dagarna.
Jag tycker inte det är ok.   >:D

Jag har själv hund i hundgård, så jag har inget emot hundgård i sig. Men hunden är alltid med som en i familjen när vi är hemma och tränas och aktiveras på flera olika sätt.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 12:35 »
Tänk hur man kan behandla ett familjemedlem.....


Jag anser att det grymt och tanklöst gentemot hunden.

Vem har en fördel av situationen?

Hunden har så ont att den ger sig på andra.

Hunden är olycklig utstött ur flocken.

Ni .. vad har ni för fördel med det?  Skjut inte upp beslutet som måste fattas ändå.

Hunden förtjänar mycket bättre än så. Funkar inte smärtstillande medel på den är det hög tid att låter den slippa smärtor.
Kan ni inte hänvisa barnen  på att hunden har ont och bör lämnas i fred.. kan ni inte leva ihop. Och nej, jag skulle inte omplacera den.. varför utsätter hunden för det i sin situation där den inte mår bra redan?
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 12:40 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 12:37 »
Naturligtvis ska man inte ha en hund så. Däremot kanske den inte måste avlivas, utan ett nytt hem kunde sökas, där det inte finns barn.
Om den kan leva smärtfritt alltså.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 12:57 »
Jag skulle nog försöka omplacera tvåbeningarna, men det är ju jag det.  >:(

Stängslet behöver ju inte va lika finmaskigt, lodräta 3/4"-rör med c-c 200 brukar räcka. o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 13:32 »
Är en hund så smärtpåverkad att den får beteendeförändringar så finns det bara två saker som är rimliga i  min värld. Antingen behandlar men den med smärtlindring så att den blir sittgamla vanliga jag igen. Fungerar inte det så bör den få somna in. En hund ska inte behöva gå runt och ha så ont att den känner behov av att försvara sig mot resten av flocken (familjen i detta fallet)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skogstomten

  • Inlägg: 97
    • -
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 13:41 »
Jag är enig med Azzo-Lina... Se till att hunden får ordentlig smärtlindring med medicin eller kanske som bäst låt honom somna in..... att ha hunden kvar där den plågas på det sättet och dessutom är omplacerad till en hundgård när den är van att mestadels vara inne är inte humant... Det är jobbigt vet jag av egen erfarenhet, men kan man inte ta ett sånt beslut kanske man inte skall ha hund!
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 18:05 »
Verkar som vi alla är eniga
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Nickan

  • Inlägg: 102
    • -
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 18:21 »
Det är fel på ägarna inte på hunden!

INGEN ÄR FÖDD AGRESSIV!!! GLÖM ALDRIG DET.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 18:26 »
Det är fel på ägarna inte på hunden!

INGEN ÄR FÖDD AGRESSIV!!! GLÖM ALDRIG DET.

Riktigt korkat uttalande. Jodå, det finns allt hundar det är fel i skallen på, eller som har ont! En smärtpåverkad hund har inte ett vettigt liv. Antingen smärtlindar man effektivt eller om det inte går,tar man bort hunden.

anders50

  • Gäst
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #10 skrivet: 23 feb-12 kl 19:04 »
Hade det varit min hund så hade han varit i regnbågslandet redan.

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #11 skrivet: 23 feb-12 kl 21:10 »
Tack!
Det är ungefär min åsikt oxå. Att hunden utsätts för lidande tycker jag är solklart. Det är väl oklart om det går att smärtlindra mer eller inte, men ägarna lär inte lita mer på hunden. Och kanske kan domprova med nåt annat medel, men vad händer när det inte hjälper så bra längre........
Nä, hundhimlen tycker jag. Och det var jag ju inte ensam om!

Har man skaffat ett djur så har man även ansvar för att det ska må bra, på alla sätt. Går inte det så får man absolut inte vara egoistisk. Vilket jag anser att ägarna till denna hund är!!!!

Neiklot

  • Gäst
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #12 skrivet: 23 feb-12 kl 21:23 »

Min vän Sigge, labrador, avlivade jag någon månad innan vår äldsta dotter föddes.

Han hade tidigare gjort "utfall" mot barn, bla. 'bitit' en flicka i ansiktet samt gett min bror ett litet ärr på kinden.
Den här dagen bet han en bekant ung tjej i armen.

Jag var rädd och valde att avliva honom - vilket sedan dess har gett mig ångest, tårar och ett ännu värre elände med psyket.
Jag svek min bästa vän så det bara visslade om det.

- -

Det är dessutom sitta här och tycka vad som är rätt eller fel, det är väldigt enkelt.
Men när man väl står i situationen har man helt andra ögonen att se med.

Såklart tycker inte jag att hunden ska stå ute i gården hela dagarna, har h*n värk blir det ju bara värre av det.


Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #13 skrivet: 23 feb-12 kl 21:33 »
Det enda alternativet är väl i så fall omplacering. Men vem vill ha en hyfsat gammal hund med E-höfter som dessutom har ont?
Och, är det rätt att potentiellt utsätta någon annan för risken att hunden gör en ny markering eller biter ordentligt?

Nä, det tycker inte jag. Hunden har haft ett riktigt bra liv innan detta!!!

Neiklot

  • Gäst
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #14 skrivet: 23 feb-12 kl 21:44 »
Och, är det rätt att potentiellt utsätta någon annan för risken att hunden gör en ny markering eller biter ordentligt?

Nä, det tycker inte jag. Hunden har haft ett riktigt bra liv innan detta!!!

Håller med, fullt ut.

Och tillägger: Är det rätt för hundens skull, att utsätta den för situationen?

Niet.

Som sagt, jag valde att avliva.
Hade hunden bitit fler gånger hade jag ju inte kunnat förlåta mig själv alls.

Och det är nog bättre även för en gammelhund att bli avlivad än att bli deporterad till hundgården...

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #15 skrivet: 07 mar-12 kl 09:21 »
vad får hunden för smärtlindring?

Min gamla dam har taskiga höfter. Hon får nu rimadyl varge dag. Och vips har jag en glad hund som vill leka med alla andra i hundgården istället för en som morrar och säger ifrån när andra hundar kommer i närheten.  :D

Sen att hon är lite smådöv och deklarerar denna leklust med hög stämma som skrämmer slag på vissa är en annan sak  ;D

Jag tänker låta henne äta det resten av livet. Sen finns det risker med detta. Lever och njurar kan pajja. Men jag ser hellre att hon dör av sviter från värktablätterna än att hon har ont. Alternativet vore ju avlivning här och nu.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #16 skrivet: 07 mar-12 kl 09:31 »
Tänk hur man kan behandla ett familjemedlem.....


Jag anser att det grymt och tanklöst gentemot hunden.

Vem har en fördel av situationen?

Hunden har så ont att den ger sig på andra.

Hunden är olycklig utstött ur flocken.

Ni .. vad har ni för fördel med det?  Skjut inte upp beslutet som måste fattas ändå.

Hunden förtjänar mycket bättre än så. Funkar inte smärtstillande medel på den är det hög tid att låter den slippa smärtor.
Kan ni inte hänvisa barnen  på att hunden har ont och bör lämnas i fred.. kan ni inte leva ihop. Och nej, jag skulle inte omplacera den.. varför utsätter hunden för det i sin situation där den inte mår bra redan?

Bra sagt !!
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #17 skrivet: 07 mar-12 kl 09:48 »
Jag tycker att det är klokt av solöga att rådfråga. Att göra sig av med en trogen vän är inte lätt,men jag tror att solöga innerst inne förstått att det inte är rätt mot hunden att leva som den gör i nuläget. Smärtlindring och omplacering kan vara ett alternativ eller avlivning,hunden har levt ett bra liv. Sen tycker jag att det är starkt att be om råd på ett forum,påhoppen kommer ju alltid direkt,med en sån attityd drar sig folk att be om råd.
Fjäderfän och kaniner

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #18 skrivet: 07 mar-12 kl 10:00 »
Jag tycker att det är klokt av solöga att rådfråga. Att göra sig av med en trogen vän är inte lätt,men jag tror att solöga innerst inne förstått att det inte är rätt mot hunden att leva som den gör i nuläget. Smärtlindring och omplacering kan vara ett alternativ eller avlivning,hunden har levt ett bra liv. Sen tycker jag att det är starkt att be om råd på ett forum,påhoppen kommer ju alltid direkt,med en sån attityd drar sig folk att be om råd.

Fast det var ju inte Solögas hund..

Om hon nu inte gjorde den klassiska *jag har en vän som.....*

capitan

  • Gäst
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #19 skrivet: 07 mar-12 kl 10:12 »
Jag tycker att det är klokt av solöga att rådfråga. Att göra sig av med en trogen vän är inte lätt,men jag tror att solöga innerst inne förstått att det inte är rätt mot hunden att leva som den gör i nuläget. Smärtlindring och omplacering kan vara ett alternativ eller avlivning,hunden har levt ett bra liv. Sen tycker jag att det är starkt att be om råd på ett forum,påhoppen kommer ju alltid direkt,med en sån attityd drar sig folk att be om råd.
kan bara hålla med här och håppas att hunden i nuläge är avlivat- hundar som huggar och lider ska inte leva. har som tur aldrig behövd gennomföra ett sådant beslut. var nära att avliva två friska hundar men det löste sig- den ene togs om hand av vänner- den andre fik en utbildning av mig , följde mig överallt hela sitt liv och blev 11år när den dog naturlig.
har två hundar nu som utbildas till draghund och vet att man fäster sig något otroligt-

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #20 skrivet: 07 mar-12 kl 11:12 »
Har varit i situationen med min gamla hanhund , han var 7 år och att bli degraderad till hundgårds hund från att ha varit en kär familjemedlem. Man kan bara tänka sig hur hunden känner i en sån situation, att sitta ensam i hundgård när man är van att ha sin flock runt sig.

Min fick smärtstillande , men tyvärr hade han så ont att de inte var ett skäligt liv , ens med medicinering.
Han fick somna in i mitt knä..
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #21 skrivet: 07 mar-12 kl 11:19 »
Har varit i situationen med min gamla hanhund , han var 7 år och att bli degraderad till hundgårds hund från att ha varit en kär familjemedlem. Man kan bara tänka sig hur hunden känner i en sån situation, att sitta ensam i hundgård när man är van att ha sin flock runt sig.

Min fick smärtstillande , men tyvärr hade han så ont att de inte var ett skäligt liv , ens med medicinering.
Han fick somna in i mitt knä..

Jo, precis.. Skulle jag sätta min gamla, som bott med mig i 11 år, i en hundgård så skulle hon titta på mig som om jag inte var klok, och definitivt inte förstå varför hon straffas genom att bli placerad där.

Hon kan till och med titta förnärmad på mig om jag sätter på henne ett koppel... ::)

Veronica_57

  • Inlägg: 102
    • Ångermanland
    • lomviken.se
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #22 skrivet: 07 mar-12 kl 11:43 »
Ja det här som jag ska berätta om har egentligen ingenting att göra med det här fallet, men en eftertanke...........
För några år sedan hade vi några bekanta som hade en lite till åren kommen golden hane. Han bet familjens pojke inte så svårt,
 som var tre år och dom beslutade på studs att avliva honom. När hunden låg på bordet avlivad hos vet tittade de i öronen på hunden och där var en avbruten penna inkörd......... :'(
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #23 skrivet: 07 mar-12 kl 11:46 »


Jag var rädd och valde att avliva honom - vilket sedan dess har gett mig ångest, tårar och ett ännu värre elände med psyket.
Jag svek min bästa vän så det bara visslade om det.

- -

Det är dessutom sitta här och tycka vad som är rätt eller fel, det är väldigt enkelt.
Men när man väl står i situationen har man helt andra ögonen att se med.



De flesta här på alternativ har nog varit med om att avliva djur av olika anledningar.
Att en hund har bitit människor flera gånger ( eller tex är en sån som ger sig på får eller andra tamdjur),
det tycker jag är en fullgod orsak till att ägaren väljer avlivning. Det är ju inte helt lätt med omplaceringar heller,
och tänk om det händer en ordentlig olycka- att hunden biter igen och att det då går verkligt illa och att det
då kanske är ett barn inblandat?

Visst kan det kännas svårt och att man sviker hunden. Men livet består av val, och om det nu händer fler gånger och
det kanske går så illa att hunden biter ett barn så illa att det får skador för livet eller. Tänk vilka samvetskval
man som djurägare skulle ha då...

Hela situationen blir ju lite som åsnan mellan hötapparna, vad man än väljer så blir det inte riktigt bra.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

vinsola

  • Inlägg: 85
  • Vill mera, alltid!
    • -
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #24 skrivet: 07 mar-12 kl 11:58 »
Ja det här som jag ska berätta om har egentligen ingenting att göra med det här fallet, men en eftertanke...........
För några år sedan hade vi några bekanta som hade en lite till åren kommen golden hane. Han bet familjens pojke inte så svårt,
 som var tre år och dom beslutade på studs att avliva honom. När hunden låg på bordet avlivad hos vet tittade de i öronen på hunden och där var en avbruten penna inkörd......... :'(


Usch och fy, din berättelse gjorde mig så ledsen! Tog bort min käre borzoi för 1½ år sedan och saknar honom fortfarande oerhört mycket...usch
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #25 skrivet: 07 mar-12 kl 11:59 »
Är en hund så smärtpåverkad att den får beteendeförändringar så finns det bara två saker som är rimliga i  min värld. Antingen behandlar men den med smärtlindring så att den blir sittgamla vanliga jag igen. Fungerar inte det så bör den få somna in. En hund ska inte behöva gå runt och ha så ont att den känner behov av att försvara sig mot resten av flocken (familjen i detta fallet)
Klockrent, Azoo-Lina!   :D

Jag tycker att det är klokt av solöga att rådfråga. Att göra sig av med en trogen vän är inte lätt,men jag tror att solöga innerst inne förstått att det inte är rätt mot hunden att leva som den gör i nuläget. Smärtlindring och omplacering kan vara ett alternativ eller avlivning,hunden har levt ett bra liv. Sen tycker jag att det är starkt att be om råd på ett forum,påhoppen kommer ju alltid direkt,med en sån attityd drar sig folk att be om råd.
Också mycket klokt sagt.
"Det finns inga dumma frågor - möjligen frågor som har ställts förut"

Ja det här som jag ska berätta om har egentligen ingenting att göra med det här fallet, men en eftertanke...........
För några år sedan hade vi några bekanta som hade en lite till åren kommen golden hane. Han bet familjens pojke inte så svårt,
 som var tre år och dom beslutade på studs att avliva honom. När hunden låg på bordet avlivad hos vet tittade de i öronen på hunden och där var en avbruten penna inkörd......... :'(
Den här berättelsen för min tanke till historien om hunden/katten, bäbisen och ormen.  Som är en internationell vandringssägen.  En bra, sedelärande berättelse, som väl tål att berättas om och om igen.  Men om jag ska tro på den, vill jag ha bevis, exempelvis ett foto, eller att veterinären verifierar det.  Eller åtminstone en förstahandsberättelse.  Termen "en bekant till mig" är klassisk inom genren "klintbergare".

Obs att jag tycker att "klintbergare" visst ska återberättas, eftersom de ger möjlighet till eftertanke.  Och just denna berättelse har visst mycket med just detta fall att göra:  Hunden upplever smärta och markerar så milt den kan mot "människovalpen" att den ska hålla sig på lite avstånd.


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Kan man ha en hund på detta sätt?
« Svar #26 skrivet: 09 mar-12 kl 14:24 »
Hunden är avlivad nu.

Nej, jag har jag inte gjort en klassisk "det var en vän som...."

Har själv suttit i samma sits med frågan "avliva eller inte", "finns det inget mer man kan göra" och "är det värt det för hundens del"
Det handlade om mitt gamla "lejon" som fick larynxpares. Lite kort och förenklat så täpptes andningsvägarna till när han blev mycket glad eller hade sprungit fort eller liknande. Det gick att operera: två operationer med ett halvårs konvalescent vardera. Hunden var 11,5 år, så nej, någon operation blev det inte.
Jag valde istället att låta honom flytta till "den snälla farbrorn som gör alla friska".

Det beslutet har jag aldrig ångrat, kändes helt rätt. Han var färdig hos mig här på jorden.
Det var 7 år sedan och jag saknar honom fortfarande....

Är glad att familjen med denna hund valde (vad jag tycker) rätt väg!!!!

Tack för alla åsikter och historier!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser