Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så i växthuset nu?  (läst 2165 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Så i växthuset nu?
« skrivet: 10 aug-18 kl 12:33 »
Hej

Jag har förlorat kriget mot spinn i växthuset. Trycket är mycket lägre nu, men både gurka och bönor har dött. Så nu är frågan hur jag går vidare? Det känns tråkigt att ha en tom bädd i början av augusti. Ibland sätter jag asiatisk kål och spenat i början av september. Men tänkte om jag kan så något annat som kan hinna färdigt i växthuset. Jag har dåligt med morötter och rödbetor. Finns det någon schans att de hinner färdigt i isolerat växthus i zon (1)-2? Några andra grödor värt att satsa på? Sallad kanske?

Mvh
Magnus

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Så i växthuset nu?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-18 kl 13:02 »
Borde inte ganska mycket av det man får skörd på tidig kunna gå, (lite beroende på hur hösten blir förståss)? Sockerärtor,lök, tidiga morötter, tidig potatis, rädisor, majrovor? Grödor som växer mest på höstkanten tex grönkål kan väl funka  också?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

andtol

  • Gäst
SV: Så i växthuset nu?
« Svar #2 skrivet: 11 aug-18 kl 19:37 »
Olika kål och sallad är det jag tänker på också.

Lite offropic:

Vad gör du för att skydda dig mot skadedjuren nästa år? Bränn allt som är drabbat? Beställa kvalster som äter spinnaren?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Så i växthuset nu?
« Svar #3 skrivet: 12 aug-18 kl 21:39 »
När jag upptäckte spinnangrepp (lite för sent pga resor och andra projekt) så skaffade jag rovkvalster direkt. Döda blad och växter lade jag på soptunnan pga eldningsförbud. Nu när jag städade upp det sista så fann jag att gurkan skjutit nya stänglar med friska blad. Rovkvalster funkade, men sattes in för sent. Jag tror och hoppas att det inte spiller över på nästa år. Men det finns en annan art av rovkvalster som kan livnära sig på annat utöver spinn. Jag tror att jag beställer såna i vår som förebyggande. Då går jag in i nästa säsong med både hängslen och livrem.

Idag sådde jag sockerärtor, machesallad, spenat, mangold och rädisor i bädden. Det blev också försådd av fyra sorters sallad, vårens salladsodling blev ju skit pga värmen. Med lite flyt blir det mycket färska blad i höst.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser