Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadligt med äppelkärnor åt höns?  (läst 6856 gånger)

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
Skadligt med äppelkärnor åt höns?
« skrivet: 15 okt-18 kl 09:56 »
Jag läste just att äppelkärnor innehåller giftet cyanid och därmed inte ska ätas (varken av höns eller människor). Googlade runt lite mera och andra påstår att det blir farligt bara om man tuggar/krossar dem och äter stora mängder. Själv har jag ovetandes matat hönsen med ett par hela äpplen om dagen hela hösten. De lever och ser ut att må bra, men det känns ju dumt att ta risker i onödan. Hur gör ni, tar ni bort kärnorna? Och finns det någon här som inte bara tror eller tycker utan VET hur detta funkar med höns?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Skadligt med äppelkärnor åt höns?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-18 kl 10:15 »
Våra höns äter fallfrukt för fullt, och ingen har dött av det. Men hur det är med cyaniden vet jag ej.

När frun gör äppelmos går ju kärnorna sönder och kommer ut ihop med skalen och det hårda i kärnhusen. Vore det mycket cyanid skulle nog äppelmoset luktat bittermandel och ungarna blivit slöa, men moset luktar gott och ungarna blir pigga av det.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Skadligt med äppelkärnor åt höns?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-18 kl 11:43 »
Samma gift finns också i häggbär, som ju fåglar gärna äter.   Hägg heter förresten. bird cherry på engelska (finns flera namn), och jag kollade just om hägg på Wiki, på engelska.  Där stod det också att detta är giftigt för vissa däggdjur, men underförstått inte för fåglar.

Ja, jag ger också av våra äpplen till hönsen och de verkar inte förgiftade. Jag har svårt att tro att det skulle vara farligt, - det skulle väl ha upptäckts tidigare. 


 

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Skadligt med äppelkärnor åt höns?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-18 kl 12:06 »
Cyaniden i äppelkärnorna är kemiskt bundet med en annan molekyl och kallas ibland vitamin b17, det har varit en känd anticancerogen sedan länge. En vuxen man behöver äta ca 2 dl rena äppelkärnorna för att bli dålig. Så länge man serverar frukten med kärnorna så tror jag det blir svårt att dosera så det blir skadligt. Dessutom verkar jöns va rätt duktiga på o veta vad som är ätligt o inte.

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skadligt med äppelkärnor åt höns?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-19 kl 21:09 »
Visst finns det cyanid i äppekärnor. 
Dock är det en försvinnande liten mängd.
Det innebär att dom kan mycket väl behöva äta en jäkla massa kärnor om dagen för att komma i närheten av att bli förgiftade.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skadligt med äppelkärnor åt höns?
« Svar #5 skrivet: 19 jan-19 kl 23:25 »
Det är nog ingen fara.
Är ganska säker på att hönsen inte hört att det kan vara farligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser