Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna har ryck i huvudet  (läst 1052 gånger)

viktoria18

  • Inlägg: 4
    • -
Höna har ryck i huvudet
« skrivet: 09 jul-20 kl 16:12 »
En av mina hönor har nyligen börjat skaka på huvudet oavbrutet. Det är svårt att förklara men hon har liksom konstant ryck i huvudet. Dessutom har hon blekare kam än vanligt och blir smalare och smalare. Annars verkar hon pigg och äter. Jag har rådfrågat en veterinär som endast kunde säga att det troligen är mareks sjukdom. Jag är dock inte så säker på detta då hon inte har några andra symtom. Har ni några idéer om vad det kan vara?


Hade varit väldigt tacksam för svar!

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Höna har ryck i huvudet
« Svar #1 skrivet: 09 jul-20 kl 19:55 »
Du har inte tagit prov om hon har mask. Hon kanske behöver avmaskas.

Niina Latvasalo

  • Inlägg: 1
SV: Höna har ryck i huvudet
« Svar #2 skrivet: 18 dec-20 kl 14:20 »
En av mina hönor har nyligen börjat skaka på huvudet oavbrutet. Det är svårt att förklara men hon har liksom konstant ryck i huvudet. Dessutom har hon blekare kam än vanligt och blir smalare och smalare. Annars verkar hon pigg och äter. Jag har rådfrågat en veterinär som endast kunde säga att det troligen är mareks sjukdom. Jag är dock inte så säker på detta då hon inte har några andra symtom. Har ni några idéer om vad det kan vara?


Hej, hur blev det med din höna som skakade huvudet? Jag har nämligen en brahma höna med samma symptom, och tror inte helle,r att det är frågan om marek.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Höna har ryck i huvudet
« Svar #3 skrivet: 18 dec-20 kl 22:16 »
Vet inte vad det kan vara men jag hade avlivat en sådan höna om den inte blivit bättre på några dagar. Bra att få bort sjuka djur så det inte sprider det vidare eller få lida i onödan.

Brukar ha inställningen att om hönor, eller tuppar blir hängiga och inte repar sig på några dagar är det bästa att avliva dem. De blir sällan bra efter det.

Hoppas det löser sig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser