Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ej isolerat hönshus  (läst 1549 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Ej isolerat hönshus
« skrivet: 04 dec-12 kl 07:08 »
Hej!
Vad tycker ni om att ha hönshus som inte är isolerade, men dragfria och torra.
Jag bor i södra sverige.
Vi har ingen el till hönshusen heller.

Fyller på med en massa spån och halm och hönsen verkar må bra.
De får fri tillgång till foder och jag byter vattnet varje dag eftersom det fryser.
Vad mer kan man göra för dem för att de ska hålla värmen?
Hur kallt klarar de?

stbeh

  • Inlägg: 28
    • Västmanland
    • Min Blogg
SV: Ej isolerat hönshus
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 07:33 »
Jag har också ett oisolerat hönshus, dragfritt och torrt.
Har dock en värmelampa för att vattnet inte ska frysa och en massa spån / halm samt mat.
Byter vattnet två gånger per dag mot ljummet vatten.
Detta är andra vintern vi har höns och det har fungerat bra och de klarar kylan bra.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Ej isolerat hönshus
« Svar #2 skrivet: 04 dec-12 kl 07:55 »
Mitt hönshus är inte heller isolerat. Dock är det bara 120 högt i nock, ca 5m2 stort och golvet är 75 cm ovan mark. Jag har fyra Brahmor där i. Huset är dragfritt, men med en öppning i golvet med trappa ner till hönsgården. Där kommer det såklart kyla in, men inte så det kan blåsa in. Min plan är att lägga isoleringsskivor typ cellplast under golvet om jag märker att det blir väldigt kallt väldigt länge. De har fri tillgång på mat också.

Men hur märker man på hönor att de fryser? Blir de loja? Äter dåligt? Konstant uppruggade i fjädrarna? Det lär ju inte bli så kallt
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ej isolerat hönshus
« Svar #3 skrivet: 04 dec-12 kl 08:08 »
Mitt hönshus är inte heller isolerat. Dock är det bara 120 högt i nock, ca 5m2 stort och golvet är 75 cm ovan mark. Jag har fyra Brahmor där i. Huset är dragfritt, men med en öppning i golvet med trappa ner till hönsgården. Där kommer det såklart kyla in, men inte så det kan blåsa in. Min plan är att lägga isoleringsskivor typ cellplast under golvet om jag märker att det blir väldigt kallt väldigt länge. De har fri tillgång på mat också.

Men hur märker man på hönor att de fryser? Blir de loja? Äter dåligt? Konstant uppruggade i fjädrarna? Det lär ju inte bli så kallt
Cellplast är inge bra om du inte täcker det med något för hönsen  vill gärna picka cellplasten och det är inge bra då dom inte kan smälta plasten och det ger förstoppning som följd  rimligtvis .  ja vet inte så värst mycket om höns men ja läste det någonstans att det inte var skadligt  i vart fall .

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: Ej isolerat hönshus
« Svar #4 skrivet: 04 dec-12 kl 09:10 »
Alltså, cellplasten ska upp under deras golv, inget de kan komma åt och picka på.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Ej isolerat hönshus
« Svar #5 skrivet: 04 dec-12 kl 09:12 »
Oki


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare
frökenfräken, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser