Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som inte vill äta  (läst 3737 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Get som inte vill äta
« skrivet: 13 jan-13 kl 19:20 »
En av våra nya getter killade i torstas kväll men båta små var döda när jag kom. Båda var fortfarande varma då jag kom så det måste ha skett ett ögonblick innan. Lite oroliga då hon inte tycks vilja äta något. Havre och morötterna är orörda och hö. Hon dricker ljummen vatten som vi hämtar men inte så intresserad att ta hö när vi försöker locka med en näve. Hon ser inte slö ut med hängande huvud eller darrar. Försökt med hö, morötter, äpple, knäcke och tallris men luktar bara på det och i bästa fall ynka tugga. Kan det vara att hon är deppriberad?. Småpratar iblan. Tipps? 

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Get som inte vill äta
« Svar #1 skrivet: 14 jan-13 kl 07:06 »
Vad tråkit. Hoppas det går bra med geten
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som inte vill äta
« Svar #2 skrivet: 14 jan-13 kl 19:19 »
Går våmmen?  Har hon feber?  Kan du hitta efterbörden?  Är hon slö?  Hur ser slemhinnorna ut?  Det där låter inte helt bra.

Prova gärna med ljummen svartvinbärssaft, så att hon åtminstone får vätska i sig.  Men i våmmen ska det bullra minst varannan minut, om inte, så ring veterinär (eller slaktare ...  :o)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Get som inte vill äta
« Svar #3 skrivet: 14 jan-13 kl 23:16 »
Tog kontakt med dem som vi köpt getterna av och fick råd att köpa en typ energi sirap som hon fick två doser av igår kväll. Idag har hon varit mer aktiv och åt lite hö och några morotsbitar. Hon har varit pigg för övrigt och uppe på benen och rört sig. Moderkakan hitta vi inte. Har inte kollat temp och slemmhinnor. Våmmen tror jag är igång, liksom mullra lite efter hon druckit. Vatten vi hämtat har hon druckit av. Det var bara detta att hon inte verkade vilja äta. Nu tycks hon fått aptit tillbaka något.

 ;D  Dagens andra ljusglimt var när en av våra två andra get damer killade och fick två flickor  :-[ De är så söta. En svart och vit somm mamma och en brun med vit kallufs. En Flisa och Felicia.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som inte vill äta
« Svar #4 skrivet: 15 jan-13 kl 20:53 »
Vad fint med små tröste-damer!  :D  Men den där våmmen kanske behöver lite extra ompyssling?  Energibalans, jäst, hörni, ni som kan det där, hur var det?  Och att kolla temp och blekhet kan inte skada, tar inte sååå lång tid!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Get som inte vill äta
« Svar #5 skrivet: 16 jan-13 kl 07:51 »
Trollmor Inte för jag är den som vet men var det inte, Bikarbonat, äppeljuice i vattnet, sly, Tallris, inget kraftfoder, Hur får man i getterna bikarbonat?

Dom där röda vågorna under orden var ju kul för mej som inte kan stava. Nu kanske det blir lite lättare att få det rätt.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get som inte vill äta
« Svar #6 skrivet: 16 jan-13 kl 10:32 »
Vad skönt att din get verkar piggare nu, och grattis till de levande tvillingarna :-* !
Nu är jag förmodligen för sent ute, du har antagligen redan gett de döda killingarna till räven eller begravt dem, men om de finns kvar vill jag tipsa om att skicka in dem till Statens Veterinärmedicinska Anstalt för obduktion. Med tanke på att det föds ganska många döda och missbildade lamm just nu, där tackorna smittats av Schmallenbergvirus i början av dräktigheten, finns risk att det är detta virus som drabbat din get. Viruset går på idisslare, d v s får, getter och nötkreatur. Det kan förstås vara andra dödsorsaker (läs gnets tråd), men det är inte dumt att få veta. Har du allmogegetter har vissa av dem en hög killingdödlighet, utan att det behöver vara något "fel".
Att obducera killingar hos SVA kostar ingenting, men du får betala frakten av kropparna själv (killingar skickas lämpligast i paket). www.sva.se
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Get som inte vill äta
« Svar #7 skrivet: 16 jan-13 kl 14:46 »
Har du allmogegetter har vissa av dem en hög killingdödlighet, utan att det behöver vara något "fel".
Det där påståendet förmodar jag att du baserar på siffran från förra årets statistik i allmogegetens medlemstidning? Att "vissa allmogeraser har hög killingdödlighet" är nog att dra lite väl snabba slutsatser, eftersom uppgifterna gäller födda/dödfödda under ETT enda år och - som det står i artikeln - "vi får se om detta håller i sig när vi har fler år att jämföra med".

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get som inte vill äta
« Svar #8 skrivet: 16 jan-13 kl 18:29 »
Ja, Mmm, det var det jag lutade mig på. Dessutom har jag diskuterat det hela med vet. Hammarberg, och jag vet att det är fler medlemmar i Allmogegeten än jag som oxå drabbats av oförklarligt dödfödda och tidigt döda killingar. Även 2012. Tyvärr.
Förstås hoppas jag att genbanksrapportredovisningen för 2012 ska visa en lägre killingdödlighet. Men 10% killingdödlighet är för mycket ens för ett år, enligt min åsikt.
Så frågan är vad vi kan göra för våra getter till situationens förbättrande? Meningen är inte att avskräcka någon från att skaffa allmogegetter, bevarandearbetet är mycket viktigt, utan att eventuella getägare inte tar på sig skulden för en killings död när ägaren gjort allt som kunnat göras.
(Men det var inte ämnet för den här tråden, och bör tas upp annorstädes.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som inte vill äta
« Svar #9 skrivet: 16 jan-13 kl 19:38 »
Har SVA ändrat, är det gratis nu att få djur obducerade där?  Kolla innan ni skickar in eventuella kvarvarande foster!  Och så vill vi gärna veta hur den barnlösa geten mår!  Det kan ju faktiskt vara något hon råkat ut för, som även dödat hennes killingar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Get som inte vill äta
« Svar #10 skrivet: 16 jan-13 kl 20:29 »
Har SVA ändrat, är det gratis nu att få djur obducerade där?  Kolla innan ni skickar in eventuella kvarvarande foster!  Och så vill vi gärna veta hur den barnlösa geten mår!  Det kan ju faktiskt vara något hon råkat ut för, som även dödat hennes killingar.
Det är gratis om de misstänker något smittsamt. Man måste avtala med dem först, annars riskerar man att få betala.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som inte vill äta
« Svar #11 skrivet: 16 jan-13 kl 21:52 »
Aha, som förut då.  För det mesta måste man betala, och man ringer dem alltid först?  Just denna gång antagligen en diskussion om påvens skägg, förstås ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Get som inte vill äta
« Svar #12 skrivet: 16 jan-13 kl 21:55 »
Aha, som förut då.  För det mesta måste man betala, och man ringer dem alltid först?
Precis.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Get som inte vill äta
« Svar #13 skrivet: 17 jan-13 kl 10:08 »
Uppdatering. Geten mår bra och äter. Har inte feber och färg se okej ut. De döda killingarna är nergrävna så de går inte att skicka in. Vi fundera lite om transport och omställning i foder och miljö kan ha  spelat in. Eller ålder då hon är runt 6-7 år. Den ena killingen var normal stor medan den andre var hälften av denne (liten). Vi mjölkar henne nu så det inte blir juverproblem. Getterna är mjölkgetter.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Get som inte vill äta
« Svar #14 skrivet: 24 jan-13 kl 22:15 »
Har exakt samma problem som du,  två kastade små stackare och en get som inte vill nånting alls..
Hade hit veterinären eftersom hon hade aborterat ett foster och vet. gick in och drog ut ett till, efterbörden har
jag inte sett till och det är väl därav hon mår dåligt.. I morses hämtade jag penicillin och smärtstillande och hoppades
att detta skulle få henne lite piggare men icke. Har nu "tvångsmatat" henne med spruta i munnen med lite blåbärssoppa och lite honung som hon slickade i sig frivilligt.. hon har inte ätit något själv på flera dagar, bara lite ljummet vatten nån gång på dan. Så nu hoppas jag på ett under i natt!
Hoppas din get mår bra!
 
 
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som inte vill äta
« Svar #15 skrivet: 26 jan-13 kl 00:58 »
Alla måner gör åt, sa myggan när hon kissa' i havet.  Klart att transport och ffa foderomställning kan ställa till det, men att fostren skulle dö av det ...  Inte inom min erfarenhet.

Tesses get låter betydligt värre däran, hur har det gått?

Jag tycker det är lite obehagligt många rapporter om kastningar i år, är det bara jag som har den känslan?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Get som inte vill äta
« Svar #16 skrivet: 13 feb-13 kl 10:11 »
Det gick inte vägen med den geten, hon kanske hade klarat det, kanske inte, men jag tog bort henne eftersom det inte var rätt att bara låta henne ligga dag efter dag och må dåligt. Hon hade liksom gett upp, killingarna var döda och hon insåg att om hon kommer ut från sjukboxen har hon gått från chefsposition till längst ner i rang och det ville hon inte, depressionen syntes lång väg..  :-\ Gjorde iaf så gott jag kunde med mediciner och omvårdnad.

Scmallenbergsviruset, är det någon som har fått foster analyserade och konstaterat detta? Verkar ju vara väldigt på tapeten just nu?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som inte vill äta
« Svar #17 skrivet: 17 feb-13 kl 04:41 »
 :'(  Tack för infon.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser