Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  surkål med morot...  (läst 3170 gånger)

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
surkål med morot...
« skrivet: 15 nov-16 kl 21:22 »
Hej

Jag gjorde surkål på 2 liters glasburkar, eftersom jag har massor med morot, så slängde jag 1 kg morot med vitkålen utan att tänka vidare.
Tänkte att det går att lika bra att sura morot också, kollade på receptet och märkte att moroten ska behållas varmt ca 10 dagar medan vitkålen bara 2-3 dagar och sen flytta lite svalare, känner mig dumt nu  :'(
Hur ska jag hantera surkålen nu att jag det skulle bli ätbara.. ? ???
Blandningen är ungefär 1 vitkål huvud och 1 kg morot, med saltlake 30gr.

Mvh
Skogsfinne

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: surkål med morot...
« Svar #1 skrivet: 15 nov-16 kl 22:34 »
Jag brukar ha ungefär samma tid för båda, en vecka eller drygt det i rumstemp.
Morot blir bra med lök och gärna lite vitlök. Kålrot och rödbeta kan också ingå.
Vitkål blir bra med bara kryddor. Färsk ingefära kan vara bra.

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: surkål med morot...
« Svar #2 skrivet: 17 nov-16 kl 21:23 »
Jag brukar ha ungefär samma tid för båda, en vecka eller drygt det i rumstemp.
Morot blir bra med lök och gärna lite vitlök. Kålrot och rödbeta kan också ingå.
Vitkål blir bra med bara kryddor. Färsk ingefära kan vara bra.

Jag la också vitlök, lök och lite kryddor, efter en dag började det bubbla kraftigt, till vilket temperatur du flyttar syrade grönsaker efter att det har varit i rumstemperaturen?
Jag har tillgång till stor kylskåp, som är slutförvaring.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: surkål med morot...
« Svar #3 skrivet: 17 nov-16 kl 21:41 »
Vi brukar låta dom stå varmt tills dom slutar prata, sedan får dom stå svalt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: surkål med morot...
« Svar #4 skrivet: 18 nov-16 kl 10:49 »
Jag la också vitlök, lök och lite kryddor, efter en dag började det bubbla kraftigt, till vilket temperatur du flyttar syrade grönsaker efter att det har varit i rumstemperaturen?
Jag har tillgång till stor kylskåp, som är slutförvaring.

Jag brukar flytta dem till kylskåpstemperatur, men mellanlandning i sval temperatur (8-12?) kan nog också tänkas. Jag minns inte så noga, för det var ett tag sen jag syrade senast.

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: surkål med morot...
« Svar #5 skrivet: 18 nov-16 kl 21:16 »
Efter fyra dagar slutade dom "prata" ;) och jag flyttade dom till ca 15 grader, och tänkte sen flytta till kylskåpet (+8), vet dock inte hur länge mellanlandningen ska sker, kanske fyra dagar också  ::)
Den här är väldigt spännande o ser hur slutresultatet blir, det är nämligen första gången för mig, fast jag har ätit förut surkål och har väldigt sug på smaken.
Dom skickade idag 4 st 16 liters jäsningskrukor från Tyskland, och man vill inte helst misslyckas när man gör sen lite större portion surkål  :D
Kanske gör jag enbart vitkål, det är väl lättast har jag för mig.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: surkål med morot...
« Svar #6 skrivet: 19 nov-16 kl 08:24 »
Efter fyra dagar slutade dom "prata" ;) och jag flyttade dom till ca 15 grader, och tänkte sen flytta till kylskåpet (+8), vet dock inte hur länge mellanlandningen ska sker, kanske fyra dagar också  ::)
Den här är väldigt spännande o ser hur slutresultatet blir, det är nämligen första gången för mig, fast jag har ätit förut surkål och har väldigt sug på smaken.
Dom skickade idag 4 st 16 liters jäsningskrukor från Tyskland, och man vill inte helst misslyckas när man gör sen lite större portion surkål  :D
Kanske gör jag enbart vitkål, det är väl lättast har jag för mig.
det blir säkert bra som du gör. efter alla dessa år (30 år) är jag ganska slarvig med tiderna och mycket går på känn. syrar vi på sommaren så går det in i lylskåpet ganska snart i vanlig rumstemperatur låter vi grönsakerna aldrig stå längre än en vecka. sen är det kylskåp. som det är nu har vi ingen möjlighet till 'mellanlandning'. det går alltid att smaka om det är surt. är det surt är det bra, så enkelt är det. förresten är surkål det som klart är säkrast och enklast att syra, sedan är det kanske gurkor ..........

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: surkål med morot...
« Svar #7 skrivet: 19 nov-16 kl 13:00 »
Gjorde precis syrad rödkål, fyller burken till 3/4 delar och sedan i med en påse med vatten och en skvätt salt som lock.
För att snabba på starten så får dom stå någon timme på kökspannan och sedan får dom stå på köksbordet tills dom slutar prata.
Sedan in i kylen då bör dom bli klara lagom till jul. Vitkål med morot gör jag senare och det blir samma procedur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: surkål med morot...
« Svar #8 skrivet: 19 nov-16 kl 21:21 »
hmm, har jag gjort helt fel, jag nämligen tillsatt vatten så att burkarna var hellt fyllda med vatten.. ??
Jag har för mig att kålet ska vara under vatten, då tänkte jag att jag fyller det helt med vatten och sen la ja sist påsar med fylld med vatten i som tyngd.
 ??? ??? ??? :o

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: surkål med morot...
« Svar #9 skrivet: 19 nov-16 kl 21:31 »
Fel och fel. Inte nödvändigtvis, mitt sätt grundar sig i att kålen skall vara täckt av vätska och vara förhindrad att flyta upp.
I en del sillinläghningar använder man ett nät med sarg för att trycka ner produkten.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: surkål med morot...
« Svar #10 skrivet: 19 nov-16 kl 22:10 »
I receptet pratar man om lake, då menas man väl vatten (med salt?) men inte hur mycket man bör tillsättas, ska man under jäsningens gång tillsätta vatten? eller får man överhuvudtaget öppna burken? Jag är oroligt :) det är för många frågetecken  ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: surkål med morot...
« Svar #11 skrivet: 19 nov-16 kl 22:59 »
När jag gör surkål så skivar jag den tunnt och strör jordförbättring havssalt på.
Sedan så stampar jag den för att krossa cellerna så man får kålen att vätska sig.
Jag smakar av och det skall vara salt men inte så att det blir obehagligt att äta den färsk.
Sedan får den stå i stämpkärlet en stund så att jag ser att den vätskar sig riktigt.

Sedan packar jag över i burkar och i detta läget kan man komplettera med kokat avsvalnat vatten så det täcker kålen precis. En klick honung och något blad från vinbärsbusken är perfekt att lägga på toppen innan man lägger på en tyngd. Vattenpåse, vikt eller nät.

Lake behöver du inte göra då du har saltat upp till en ganska lagom nivå.

Sedan kan du ha i morötter, paprika, andra rotfrukter i princip vad som helst som du tycker är gott.
Avseende kryddning så är svartpeppar perfekt, senapskorn, eller i dagens rödkål åkte det i en blandning som liknar det man har i hemmalagad rödkål till julbordet.

Lake måste man använda om man inte stampar sina grönsaker, samma sak där. Smaka av, det skall inte vara obehagligt salt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: surkål med morot...
« Svar #12 skrivet: 20 nov-16 kl 07:32 »
hmm, har jag gjort helt fel, jag nämligen tillsatt vatten så att burkarna var hellt fyllda med vatten.. ??
Jag har för mig att kålet ska vara under vatten, då tänkte jag att jag fyller det helt med vatten och sen la ja sist påsar med fylld med vatten i som tyngd.
 ??? ??? ??? :o
Helt riktigt att grönsakerna ska vara täckta med vätska. Om det är surkål kan du oftast pressa ner kålen - både före och efter jäsningen så att det finns tillräckligt med vätska. Behöver du tillsätta vätska i alla fall så tar jag en matsked salt per liter vatten.
Om jag till sätter lake från början - tex gurkor - så tar jag en matsked slat per halvliter. Det låter väldigt salt men när gurkorna har jäst och stått några veckor så har salthalten jämnats ut. Gurkorna innehåller ju ingen mycket vätska men ingen salt. (via osmos) så det funkar fint.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: surkål med morot...
« Svar #13 skrivet: 20 nov-16 kl 14:08 »
För att få tillräckligt med vätska från skivad vitkål så är det bra att ha dels en lösare kålsort (lämplig höstkål som är relativt färsk eller i alla fall i bra skick) dels en kålhyvel. Jag tycker det är svårt att strimla tillräckligt fint med kniv, så det vätskar sig. Knivarna i matberedaren kan fungera om man inte har kålhyvel. Man bör sen slå på kokt saltat vatten så det täcker, men det bör helst inte krävas så mycket.

Skogsfinne

  • Inlägg: 17
    • Dalarna
SV: surkål med morot...
« Svar #14 skrivet: 28 nov-16 kl 21:18 »
Skall vitkålen byta färg till lite gråaktig? En av burkarna har börjat byta lite färg, jag misstänker att den har börjat mögla, fast jag ser inget mögel..
Två andra tycker jag att ser fräsch ut, och inget färgbyte heller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: surkål med morot...
« Svar #15 skrivet: 01 dec-16 kl 09:09 »
Det händer ibland att det bytar färg. 

Titta, lukta, smaka gäller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 5 användare (1 dolda)
Stengrim, ärt, Anders Flix, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser