Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla bastulavar  (läst 9762 gånger)

visvid

  • Inlägg: 9
Behandla bastulavar
« skrivet: 10 feb-19 kl 15:37 »
Tänkte behandla lavarna i bastun, innan första användningen och undrar vad det finns för alternativ till paraffinolja? Paraffinolja är visst inte så bra att ha mot huden (http://www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20170524/hudvard-nder-lupp/) så jag undrar om tex linolja skulle funka som alternativ? Klarar den värme och stora temperaturväxlingar bra? Ska det isåfall vara råpressad eller kokt linolja? Härsknar den?
Finns det andra produkter man bör/kan använda?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Behandla bastulavar
« Svar #1 skrivet: 10 feb-19 kl 16:41 »
 Hade inte givit dem någon ytbehandling. Om du tvunget vill för hygiensjäl så är väl tvål eller såpa något som inte påverkar huden o beter sej konstigt med värme.
Vad har du för träslag i Lavarna? Talade nyligen med en man som bygger bastu o valde asp. Klokt val men nog svårt att få fatt i. Rätt svår att hyvla då den luddar sej. Men det finns ju sandpaper.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Behandla bastulavar
« Svar #2 skrivet: 10 feb-19 kl 20:11 »
Har för mig att jag har sett al rekommenderas som virke till bastulavar också.  Under alla förhållanden bör det vara ett lätt träslag (låg densitet, dålig värmeledningsförmåga) för att man inte ska bränna sig när man sätter sig på en het lav. Och det är bra om det är fritt från tjära, kåda mm som kan svettas ut ur träet när det blir varmt i bastun.

Och jag håller med om att det inte bör ytbehandlas alls, annat än möjligen brännas lätt med blåslampa för utseendets skull.

David Johansson

  • Inlägg: 2
SV: Behandla bastulavar
« Svar #3 skrivet: 12 feb-19 kl 13:16 »
Köpte bastuvax på k-rauta för 119:- som de kunde bryta i olika nyanser. Bra eftersom det då inte tar upp fukt och blir lätt att torka av. Körde med gråa väggar och svarta lavar, blev faktiskt riktigt schysst.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla bastulavar
« Svar #4 skrivet: 12 feb-19 kl 13:31 »
Använd bivax på bastulavar. Naturligt och miljövänligt - och ett gott resultat på köpet!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Behandla bastulavar
« Svar #5 skrivet: 12 feb-19 kl 13:53 »
Bivaxet blir väl rätt kladdigt i värmen i en bastu, det har ju ganska låg smältpunkt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Behandla bastulavar
« Svar #6 skrivet: 12 feb-19 kl 15:19 »
Lägger man bara på så tunt lager bivax som man gjorde förr i tiden, så suger träet upp vaxet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Behandla bastulavar
« Svar #7 skrivet: 12 feb-19 kl 16:10 »
Sen är ju frågan om bivaxet ger någon fördel jämfört med att inte behandla dem alls, också.

visvid

  • Inlägg: 9
SV: Behandla bastulavar
« Svar #8 skrivet: 21 jan-20 kl 07:20 »
Är det någon som testat kinaolja typ denna https://www.biltema.se/bygg/farg/traoljor/kinaolja-2000020852 eller motsvarande?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Behandla bastulavar
« Svar #9 skrivet: 21 jan-20 kl 08:11 »
Varför ska du behandla!? Jag tror aldrig jag har varit i en bastu där de har behandlat lavar eller väggar.

visvid

  • Inlägg: 9
SV: Behandla bastulavar
« Svar #10 skrivet: 21 jan-20 kl 15:51 »
Varför ska du behandla!? Jag tror aldrig jag har varit i en bastu där de har behandlat lavar eller väggar.

www2.harvia.fi › files › Bast...PDF
Bastuns underhålls-och skötselråd - Harvia Sauna

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Behandla bastulavar
« Svar #11 skrivet: 21 jan-20 kl 17:53 »
Sådan där "kinaolja" av billighetsmodell brukar bestå av massor med lösningsmedel, och pyttelite olja. Och att ha lösningemedelsbaserad olja i en bastu, verkar ytterst riskabelt. Varje gång man värmer bastun, så frigörs en massa kolväten, som är olämpliga att andas in.

Köp en liter paraffinolja, om du vill behandla enligt just den tillverkarens anvisningar. https://www.biltema.se/bygg/farg/traoljor/paraffinolja-100--2000019182?gclid=EAIaIQobChMIltrT8JKV5wIVhMCyCh3vHwZdEAQYBCABEgIGS_D_BwE

Annars så går det utmärkt att använda bastun "obehandlad".

visvid

  • Inlägg: 9
SV: Behandla bastulavar
« Svar #12 skrivet: 22 jan-20 kl 08:16 »
Sådan där "kinaolja" av billighetsmodell brukar bestå av massor med lösningsmedel, och pyttelite olja. Och att ha lösningemedelsbaserad olja i en bastu, verkar ytterst riskabelt. Varje gång man värmer bastun, så frigörs en massa kolväten, som är olämpliga att andas in.

Köp en liter paraffinolja, om du vill behandla enligt just den tillverkarens anvisningar. https://www.biltema.se/bygg/farg/traoljor/paraffinolja-100--2000019182?gclid=EAIaIQobChMIltrT8JKV5wIVhMCyCh3vHwZdEAQYBCABEgIGS_D_BwE

Annars så går det utmärkt att använda bastun "obehandlad".

Tack!
Vill behandla lavarna för att de ska vara lättare att underhålla. Undviker gärna paraffinolja eftersom det är en petroleumprodukt.

Vad tror ni om linolja? Kokt eller inte isf?
Vill hels

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Behandla bastulavar
« Svar #13 skrivet: 22 jan-20 kl 08:19 »
Tack!
Vill behandla lavarna för att de ska vara lättare att underhålla. Undviker gärna paraffinolja eftersom det är en petroleumprodukt.

Vad tror ni om linolja? Kokt eller inte isf?
Vill hels
Rå linolja tränger in bättre. Det är inte risk att det blir för varmt på lavarna om man behandlar dom?

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Behandla bastulavar
« Svar #14 skrivet: 23 jan-20 kl 19:54 »
Man behandlar inte bastulavar! Punkt.

hälsningar från saunalandet.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

visvid

  • Inlägg: 9
SV: Behandla bastulavar
« Svar #15 skrivet: 27 jan-20 kl 13:15 »
Rå linolja tränger in bättre. Det är inte risk att det blir för varmt på lavarna om man behandlar dom?

Pratade med en kille i den lokala måleributiken och han sa att man absolut inte använder rå linolja inomhus eftersom den aldrig torkar?!

Är det någon som har erfarenhet av att behandla bastulavar med linolja?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Behandla bastulavar
« Svar #16 skrivet: 27 jan-20 kl 13:36 »
Även rå linolja torkar, men det tar tid. Och en förutsättning för att den någonsin ska torka är att luftfuktigheten är låg, samt att trävirket är mycket torrt (helst nyss ugnstorkat) när man oljar det.
Tänk också på att torkningen av linolja är en exoterm process, dvs den utvecklar värme.  Om man hjälper den på traven genom att värma upp bastun innan torkningsprocessen är helt avslutad, finns det risk att det blir sån fart på processen att den orsakar självantändning.

Bastulavar måste ju vara av material som leder värme dåligt och har låg värmekapacitivitet, för att man inte ska bränna sig när man sätter sig på en het lave. En förutsättning för att trä ska fungera på det sättet är att porerna i trävirket är fyllda med luft. Om lavarna är fuktiga så att porerna är mer eller mindre fyllda med vatten, eller om man har fyllt ut dem med någon form av olja, så blir det otrevligt att sitta på dem.

Så jag instämmer i att om man har tänkt använda bastun som bastu, ska lavarna INTE ytbehandlas överhuvudtaget. Ska man däremot inte använda den att bada bastu i utan bara för andra ändamål (rökning av kött, som förråd etc) så kan man kanske fundera på någon slags ytbehandling.

visvid

  • Inlägg: 9
SV: Behandla bastulavar
« Svar #17 skrivet: 27 jan-20 kl 13:46 »
Även rå linolja torkar, men det tar tid. Och en förutsättning för att den någonsin ska torka är att luftfuktigheten är låg, samt att trävirket är mycket torrt (helst nyss ugnstorkat) när man oljar det.
Tänk också på att torkningen av linolja är en exoterm process, dvs den utvecklar värme.  Om man hjälper den på traven genom att värma upp bastun innan torkningsprocessen är helt avslutad, finns det risk att det blir sån fart på processen att den orsakar självantändning.

Bastulavar måste ju vara av material som leder värme dåligt och har låg värmekapacitivitet, för att man inte ska bränna sig när man sätter sig på en het lave. En förutsättning för att trä ska fungera på det sättet är att porerna i trävirket är fyllda med luft. Om lavarna är fuktiga så att porerna är mer eller mindre fyllda med vatten, eller om man har fyllt ut dem med någon form av olja, så blir det otrevligt att sitta på dem.

Så jag instämmer i att om man har tänkt använda bastun som bastu, ska lavarna INTE ytbehandlas överhuvudtaget. Ska man däremot inte använda den att bada bastu i utan bara för andra ändamål (rökning av kött, som förråd etc) så kan man kanske fundera på någon slags ytbehandling.

Eftersom man alltid sitter på en handduk antar jag att det inte är någon större risk att man bränner sig.
Ska man tolka ditt svar som att man bör använda kokt linolja istället för rå, på lavarna...isf?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Behandla bastulavar
« Svar #18 skrivet: 27 jan-20 kl 14:25 »
Eftersom man alltid sitter på en handduk antar jag att det inte är någon större risk att man bränner sig.
Ska man tolka ditt svar som att man bör använda kokt linolja istället för rå, på lavarna...isf?

Handduk använder man kanske mest i publika bastur? I en privat ser jag ingen anledning att släpa in en handduk. I alla fall om man slabbar med vatten. Våra lavar är av närodlad obehandlad ask, byggdes av förre ägaren och är lika fina nu 50 år senare. Så jag hade inte behandlat dem. Risk för att de ”svettas” ut det man behandlat dem med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Behandla bastulavar
« Svar #19 skrivet: 27 jan-20 kl 16:27 »
Eftersom man alltid sitter på en handduk antar jag att det inte är någon större risk att man bränner sig.
Ska man tolka ditt svar som att man bör använda kokt linolja istället för rå, på lavarna...isf?

Varför vill du överhuvudtaget ytbehandla dem?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser