Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Villavagn  (läst 22021 gånger)

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
Villavagn
« skrivet: 15 feb-18 kl 16:25 »
Hej, är det någon här som har erfarenhet av att bo i villavagn å vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag är less på stadslivet å vill bo i skogen. Men jag vill hitta ett så billigt boende som möjligt å dessutom ett som inte kräver för mycket kunskaper...kom igen å dela med er av era åsikter!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Villavagn
« Svar #1 skrivet: 15 feb-18 kl 18:18 »
Menar du denna sort https://www.villavagnar.com/ (inte stor husvagn) eller menar du stor husvagn liknande https://www.kabe.se/se/husvagnar/hacienda/hacienda-1000-tdl/ ? Har tillbringat en del tid i husvagn, med familj. Det jag saknade var tvättmaskin och bra dusch. Annars helt ok. På vintern blir det meckigt med blöta/snöiga skor och kläder.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #2 skrivet: 15 feb-18 kl 19:55 »
Jag menar en villavagn, ej husvagn. Vad jag förstår är en villavagn som ett hus på hjul, samma standard som ett hus. Går att flytta, alla bekvämligheter finns. Vad jag förstår behöver man ej betala fastighetsskatt på en villavagn heller...
Jag har inga barn, bara en katt. Det som verkar va minus är att en villavagn tappar i värde, vilket ett hus inte gör. 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Villavagn
« Svar #3 skrivet: 15 feb-18 kl 21:18 »
Vad jag förstår är en villavagn som ett hus på hjul, samma standard som ett hus. Går att flytta, alla bekvämligheter finns.

Precis som i de flesta moderna husvagnar och husbilar.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Villavagn
« Svar #4 skrivet: 15 feb-18 kl 21:59 »
Vi var på cykelsemester  och bodde ett par nätter på en campingplats i en av de nya villavagnarna, nya för året.  Ja, tanken var väl att det skulle fungera som en liten villa, med kök, vardagsrum, ett par sovrum.  Men allt kändes väääldigt plastigt.   Inget som vi skulle trivts med som en permanentlösning.

  Vi skulle hellre bo i vår skruttiga sommarstuga, på 20 kvm men byggd i trä med tegeltak. Ja, skruttig när det gäller målningen och lite flagnande tapeter och konstiga missfärgningar i taket.  Men själva byggnaden från 60-talet verkar OK, fast enkel.  Alltså vi är inte särskilt krävande. Men att ständigt vara omgiven av  plast överallt,  golv, väggar, tak, skåp. Finns det inte Attefallshus i mer gedigna material än plast för samma pris?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Villavagn
« Svar #5 skrivet: 15 feb-18 kl 22:03 »
Ett problem rent allmänt med husvagnar (även villavagnar) är att de är dåligt isolerade och det blir dyrt att hålla varmt på vintern. I synnerhet eftersom värmesystemet brukar vara baserat på gasol och/eller direktverkande el, bägge energikällorna är dyra.

Vagnarna brukar inte vara byggda för någon särskilt lång livslängd, och det är en god anledning till värdeminskningen. Efter 15-20 år är det ofta så mycket sönderrapplad inredning, fuktskador mm att det är dags för antingen helrenovering (vilket blir orimligt dyrt om man ska låta avlönad arbetskraft göra det, eller mycket tidskrävande om man ska göra det själv) eller skrotning.


von tratt

  • Inlägg: 1708
    • Skåne
SV: Villavagn
« Svar #6 skrivet: 15 feb-18 kl 22:04 »
Vad jag förstår är grejen med villavagn det juridiska. Sen kan den antagligen se olika ut, så länge den i lagens mening inte är ett hus :-)

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #7 skrivet: 15 feb-18 kl 23:14 »
Oj, det här lät ju inte så positivt...😔då gick min dröm om nåt eget i kras. Plast å dålig isolering å livslängd lät ju inte roligt alls..... Tyckte bara d verkade så bekvämt eftersom allt är klart inredningsmässigt oxå.... Kan ju gå på liten sommarstuga då kanske.... Men dom är ju oxå duktigt dyra. Behöver nåt hyfsat underhållsfritt oxå eftersom jag inte är van att bo i hus eller händig....

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Villavagn
« Svar #8 skrivet: 15 feb-18 kl 23:25 »
Jag menar en villavagn, ej husvagn. Vad jag förstår är en villavagn som ett hus på hjul, samma standard som ett hus. Går att flytta, alla bekvämligheter finns. Vad jag förstår behöver man ej betala fastighetsskatt på en villavagn heller...
Jag har inga barn, bara en katt. Det som verkar va minus är att en villavagn tappar i värde, vilket ett hus inte gör.

Fastighetsskatt/fastighetsavgift är inte någon stor utgift i dagsläget (ca 7800 kr är maximal avgift), en hög uppvärmningskostnad i en dåligt isolerad bostad (t.ex. husvagn eller villavagn) kan däremot bli ordentligt betungande.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Villavagn
« Svar #9 skrivet: 16 feb-18 kl 07:15 »
 Villavagnar taxeras som småhusenheter om det finns bygglov som inte avser kortare tid än fem år. Och bygglov krävs för all permanent placering av bostad på hjul

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Villavagn
« Svar #10 skrivet: 16 feb-18 kl 08:37 »
Det finns välisolerade villavagnar för åretruntboende. Just nu finns det ett stort utbud av vagnar som varit boende för nyanlända flyktingar.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Villavagn
« Svar #11 skrivet: 16 feb-18 kl 10:20 »
Oavsett om det är en nyckelfärdig byggnad på hjul med hela inredningen färdig, krävs det ju ialla fall uppkoppling till vatten, avlopp,  el.

Om man inte tänker sig utedass, hämta vatten i hinkar, ingen el.  Kan också fungera, men då blir det väl helst en annan typ inredning i köket.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Villavagn
« Svar #12 skrivet: 16 feb-18 kl 10:43 »
Villavagnar taxeras som småhusenheter om det finns bygglov som inte avser kortare tid än fem år. Och bygglov krävs för all permanent placering av bostad på hjul

Är det någon specifik kommun eller länsstyrelse som tillämpar dessa regler, och i så fall vilken? Eller är det ett statligt rikstäckande regelverk?

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #13 skrivet: 16 feb-18 kl 10:59 »
Jag är inte insatt i något regelverk men fastighetsskatten avser väl - just det - fastigheten och inte ev byggnader? Dessutom är väl bayygnationer på hjul OCH med dragbom/kingpin (=trailerkoppling) inte att betrakta som fasta? Alltså inget bygglov......?

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Villavagn
« Svar #14 skrivet: 16 feb-18 kl 11:43 »
Jag är inte insatt i något regelverk men fastighetsskatten avser väl - just det - fastigheten och inte ev byggnader? Dessutom är väl bayygnationer på hjul OCH med dragbom/kingpin (=trailerkoppling) inte att betrakta som fasta? Alltså inget bygglov......?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nja, fastighetsskatten baseras på taxeringsvärdet. Taxeringsvärdet är olika baserat på fastighetens skick. Där ingår grejor som uppvärmning tex uppvärmning och tak som tydligt är en del av själva huset. Men det är klart, har man en vagn som svartbygge så är den ju inte en del av taxeringsvärdet, men den för ju med sig andra problem då.

MVH
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Villavagn
« Svar #15 skrivet: 16 feb-18 kl 11:48 »
Det finns företag som tillverkar ordentliga bovagnar i rediga material för inte så mycket mer pengar än en villavagn. Det kan ju vara ett bättre alternativ kanske?

Sök efter "hus på hjul" "cirkusvagn" eller liknande så dyker det upp en del som erbjuder den tjänsten.

MVH
Magnus

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #16 skrivet: 16 feb-18 kl 11:59 »
Hmmmm. För mig är fastigheten=totala markområdet.

Om det sedan finns byggnationer eller inte har inte så mycket med begreppet 'fastighet' att göra.

Taxeringsvärdet är separat på byggnader jämtemot fastigheten. Men nu ramlar vi redan utanför trådens egentliga frågeställning.

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Villavagn
« Svar #17 skrivet: 16 feb-18 kl 12:08 »
Jo, du har faktiskt rätt där. Kollade nu. Fastighetsskatten är för obebyggda tomter, medans bebyggda tomter betalar fastighetsavgift. Same shit different name.

BR
Magnus

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #18 skrivet: 16 feb-18 kl 12:09 »
Oavsett om det är en nyckelfärdig byggnad på hjul med hela inredningen färdig, krävs det ju ialla fall uppkoppling till vatten, avlopp,  el.

Om man inte tänker sig utedass, hämta vatten i hinkar, ingen el.  Kan också fungera, men då blir det väl helst en annan typ inredning i köket.
12V el, solceller, förbränningstoalett alternativ typ portapotti men måste tömmas, omvandlare att tillhandahålla 240V för spis/ugn om man inte väljer andra alternativ......ved (ger ju värme också) gasol...... finns ju lite alternativ

Tillgång till vatten är ju alltid knepigare. Men det finns behållare på hjul som kan rymma "skapligt" mycket. Och 12V pumpar. Beror ju helt på var man håller till. Ute i skogen el närmare "civilisationen"....

Postat med Alternativ.nu´s app


Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #19 skrivet: 16 feb-18 kl 12:12 »
Jo, du har faktiskt rätt där. Kollade nu. Fastighetsskatten är för obebyggda tomter, medans bebyggda tomter betalar fastighetsavgift. Same shit different name.

BR
Magnus
Tack tropfrog! 

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hardis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser