Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ympa och burka  (läst 9435 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ympa och burka
« Svar #20 skrivet: 22 jun-16 kl 19:14 »
14-16 grader.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ympa och burka
« Svar #21 skrivet: 22 jun-16 kl 19:17 »
Det finns trådar med beskrivning ifrån allt beredning av ymp och hur man jobbar safe med vanlig honung. Raps får man hantera lite annorlunda. Se i mina gamla trådar, finns bilder.

Efter att du tagit ut ympen måste den spädas med minst det dubbla av färskhonungen, det blir mycket bättre resultat. Och att du gör ympen på något finkristallint typ raps eller ett par matskedar köpt HF honung som innehåller mycket raps.

Blanda denna blandning ordentligt tills all melering försvinner. Rör sedan ner allt i den honung som skall ympas och rör på samma sätt tills den blir homogen, typ efter 5 minuter drygt.

Tappa på burk! Sätt på lock och etikett eller vilken ordning eller oordning ni väljer.

Burkarna mår bäst av att få sätta sig i rumstemp i ett dygn. Du får mindre vita kristaller och bubblor på ytan och mindre typ "rimfrost" som många kallar kvalitet ... men inte kunderna. Det är bara en dålig ursäkt på dåligt arbete.

Förvarar sedan honungen i ett 2-3 veckor i 12-14 grader. Min kyl är på 13 grader. Efter några veckor är honungen krämig och man får topp-betyg på honungsbedömningen.

Men som vanligt är det någon annan som gör på andra sätt men varför göra det enkelt när man kan krångla till det. Rör absolut inte i honungen efter ympningen. Har du inte raps så kan du vänta en dag med tappningen eller tappa över två dagar om du har en stor sats.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ympa och burka
« Svar #22 skrivet: 22 jun-16 kl 19:32 »
Det finns trådar med beskrivning ifrån allt beredning av ymp och hur man jobbar safe med vanlig honung. Raps får man hantera lite annorlunda. Se i mina gamla trådar, finns bilder.

Efter att du tagit ut ympen måste den spädas med minst det dubbla av färskhonungen, det blir mycket bättre resultat. Och att du gör ympen på något finkristallint typ raps eller ett par matskedar köpt HF honung som innehåller mycket raps.

Blanda denna blandning ordentligt tills all melering försvinner. Rör sedan ner allt i den honung som skall ympas och rör på samma sätt tills den blir homogen, typ efter 5 minuter drygt.

Tappa på burk! Sätt på lock och etikett eller vilken ordning eller oordning ni väljer.

Burkarna mår bäst av att få sätta sig i rumstemp i ett dygn. Du får mindre vita kristaller och bubblor på ytan och mindre typ "rimfrost" som många kallar kvalitet ... men inte kunderna. Det är bara en dålig ursäkt på dåligt arbete.

Förvarar sedan honungen i ett 2-3 veckor i 12-14 grader. Min kyl är på 13 grader. Efter några veckor är honungen krämig och man får topp-betyg på honungsbedömningen.

Men som vanligt är det någon annan som gör på andra sätt men varför göra det enkelt när man kan krångla till det. Rör absolut inte i honungen efter ympningen. Har du inte raps så kan du vänta en dag med tappningen eller tappa över två dagar om du har en stor sats.

Instämmer i det mesta. Men ställ för all del färdigtappade burkar i 14 grader direkt, och vänta INTE ett dygn i rumstemp.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ympa och burka
« Svar #23 skrivet: 22 jun-16 kl 19:47 »
Tackar för tipsen :D
Jag har en nyslungad honung med mycket lönn och ympar med förra årets raps, det blir nog bra?
I mitt "recept" på ympning står inte att en ska blanda lika delar honung med färdig ymp men det låter klokt så inte honungen chockar ner med en iskall ymp - så får det bli, ändrar i receptet.
Har ett utrymme i skafferiet som håller ca 14 grader så allt ser ut att lösa sig.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ympa och burka
« Svar #24 skrivet: 22 jun-16 kl 22:42 »
Instämmer i det mesta. Men ställ för all del färdigtappade burkar i 14 grader direkt, och vänta INTE ett dygn i rumstemp.

Absolut inte ... Suck!

Det är bästa sättet att slippa de små vanliga skönhetsfel som drabbar nya som håller på och tappar på burk hemma utan raps.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ympa och burka
« Svar #25 skrivet: 22 jun-16 kl 23:36 »
Här finns bindlarnas pdf om enkel ympning av honung.

Ladda ner filen "Ympning.pdf".

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120739.msg1117812#msg1117812

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ympa och burka
« Svar #26 skrivet: 22 jun-16 kl 23:55 »
Vill bara fråga en sak till - varför ska en vänta en vecka (står så i min ympanvisning) innan honungen är klar för försäljning? Det är en liten kö här så vad är anledningen till att folk måste vänta en vecka - honungen är väl klar?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ympa och burka
« Svar #27 skrivet: 23 jun-16 kl 05:45 »
När du tappat på burk och förvarat honungen så att kristalliseringsprocessen blir klar dvs honungen blir fast och krämig 2-3-4 veckor i svalt utrymme (runt 12-14 grader), man brukar säga att honungen mognar och blir klar.

Tycker du att honungen är klar finns det inga veckor kvar att fundera över. Du kan efter processen förvara honungen i sval typ runt skafferitemp. Om det är den här veckans start man pratar om så är den helt okritisk för enstaka burkar som skall ut. Det är bara att sälja.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Ympa och burka
« Svar #28 skrivet: 23 jun-16 kl 08:36 »
En vecka är nog bara normaltiden för vanlig honung att kristallisera.
Om du nu vill sälja en honung som har en hårdhet.
Annars kan man ju bara säga att honungen lever och stelnar mer.
Min hösthonung tar oftast nån vecka på sig till stabilt läge.
Vårhonungen i år stelnade på ett dygn efter ympningen.
Antar att din honung också är delvis av raps eftersom du slungat nu
så du behöver inte vänta.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ympa och burka
« Svar #29 skrivet: 23 jun-16 kl 09:50 »
Mest lönn, guldgul lite seg honung, ingen raps - honungen verkar ha "satt sig" något redan över natten så den är inte rinnig idag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Ympa och burka
« Svar #30 skrivet: 23 jun-16 kl 14:57 »
Läser detta med stort intresse. Är det bara jag som vill ha min honung flytande? Jag hoppas jag slipper kristallbildning helt och hållet i min honung. Att säga så är nog lite som att svära i kyrkan bland mången gamla biodlare så jag brukar hålla tyst och lyssna när de skryter om sina fantastiska ympningar... ;D
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Gilbert

  • Gäst
SV: Ympa och burka
« Svar #31 skrivet: 23 jun-16 kl 15:07 »
Vi säljer också flytande färskhonung om vi får kalla det så. Det är bara så att förvaringen av den honungen är oberäknelig beroende på vad den består av och självkristalliserar ofta till grusig honung.
God färsk men lite otrevlig självkristalliserad.

Vill man ha två års bf-datum så ympas honungen och får en stabil lika god men bredbar konsistens.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Ympa och burka
« Svar #32 skrivet: 23 jun-16 kl 18:16 »
Quercus:
Jag gillar också flytande honung bäst och fryser ner burkar
med nyslungad honung. Jag använder dessa större delen av året.
Resten ympar jag trots jag är en liten hobbyodlare.
Jag rörde min honung efter min första skörd men insåg att det finns roligare
sätt att motionera och har ympat min honung sen dess.
Det ser mer komplicerat ut på papper än vad det är. Är själv inte petig
med tider och proportioner och det blir bra ändå.
Principen är att hälla i mängder med pyttesmå sockerkristaller
som sockret i honungen kristalliserar runt.
Om det bara hunnit bildas små kristaller när allt socker kristalliserats
så får du en len honung.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Ympa och burka
« Svar #33 skrivet: 26 jun-16 kl 15:10 »
Jag frös faktiskt in min "färsk" honung och tinade upp den sedan. Ingen kristallbildning ännu.
Helt klart kommer jag också ge mig på att ympa honung när jag får en skörd värd namnet.
Vänner och bekanta använder dock endast flytande honung...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser