Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mura inne i vedkamin.  (läst 8014 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Mura inne i vedkamin.
« skrivet: 04 nov-18 kl 11:18 »
Jag har en gammal vedkamin. med rätt stort utrymme för veden.  (Tirolia)  stenar spricker. Jag kletar på värmetålig lera från Sven Davidsson. Men det ramlar gärna av...Jag grejade med det i går.Man får göra om hela tiden varje år. byta stenar vore bra. Men fel tid för det nu, om man ens får tag i sten,tegel eller vad det är. Jag borde så klart lämna den på renovering. Det är bra mått på den. har aldrig sett en modern kamin/vedspis med de exakta måtten.Annars hade jag köpt det.
(jag kan inte ha större kamin,kommer inte plats.)


Jag funderar på att prova eldfast murbruk inne i kamin. Sånt man köper i säck. Eller är det galet? Jag murade ju stosen med det bakom kamin, det sitter ju som berget. Har ju aldrig lossat.Men jag kanske borde googla det murbruket först.


Eldfast lera som bara ramlar av är ju inte så kul. Det är svårt med att få på det på bakre väggen...man får gegga på det med nävarna..(har vinylhandskar) Jag har svårt att ha in en murslev där. Har svårt att trycka intill leran. Hade funkat bättre om kamin låg ner på rygg.


Men nu fick jag som sagt eldfast murbruk på hjärnan. Om det nu ens hette så? Eller om det hette värmetåligt? Det står C på säcken. Jag tror jag har det i källaren.   Eldfasta leran tar slut fort. Burken är inte jättestor.
Jag får läsa om murbruk C när jag hinner. Det värsta som kan hända är att det ramlar av. Men det gör ju lerbruket med. Så det blir ju ingen skillnad.


Jag kanske borde ringa en som renoverar ock fråga om det skulle funka.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Mura inne i vedkamin.
« Svar #1 skrivet: 04 nov-18 kl 12:00 »
Om du bara behöver små mängder av eldfast bruk eller kitt för att täta småsprickor mm, så köp en burk avgaspasta på macken eller någon biltillbehörsfirma.

Se till att det finns rena och bra ytor för bruket att fästa på - söndervittrade och lösa saker i kanterna på tegelstenar ska bort, det ska vara rent från sot och helst lite fuktigt. Stål och gjutjärn ska vara rent och fritt från lös rost, gamla brukrester och annat som inte sitter fast.

Eldfast tegel går ju att köpa i standardmått, sen får man kapa eller knäcka dem till de dimensioner som passar. Använd vinkelslip och en kapskiva som är avsedd för sten (kapskivor för stål fungerar inte alls). Är tegelstenarna riktigt tunna kan man knäcka dem som man gör med kakel eller klinkers.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Mura inne i vedkamin.
« Svar #2 skrivet: 04 nov-18 kl 18:12 »
Vi har en Tirolia Modell D5N, installerad 1980, som jag lagade år 2008. Då köpte vi nya stenar från Hans Forsman i Strängnäs.
Det var svårt att få bort de gamla stenarna utan att skada de delar som låg bakom och som inte kunde bytas. Det var knepigt, men till slut fick jag allt på plats. Murade med eldfast bruk. Som avslutning lade jag ny eldfast lera (med järnspån) på ugnen också.

Om företaget fortfarande kan skaffa stenar som passar din modell, så köp dem först innan du försiktigt börjar ta loss det gamla.
Men chansen är tyvärr liten:
www.hansforsman.se/tirolia-vedspisar-kokspannor-och-reservdelar.html
« Senast ändrad: 04 nov-18 kl 18:52 av Berberis »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mura inne i vedkamin.
« Svar #3 skrivet: 04 nov-18 kl 19:16 »
Tack för svar. Jag behöver nog lite mer av lerbruket för det tog slut. Det verkar ha torkat bra. Jag satte in värmeljus. Lite mer lerbruk vore nog bra. Ska kolla priser, sist kostade det 340kr för en burk (2015)


En snubbe svarade på en sajt en gång att jag skulle leta upp ett lertag ock ta lera i naturen. Men jag vet inget sånt ställe.

Jag har kollat på nätet efter nya stenar men inte sett till just min kamin.

Undrar hur de gör i USA när de murar sina enormt stora väggar av sten vid sin eldstäder.De gillar väl "open fire" eldstäder i sina sommarstugor... de kan ju inte köpa 3 kilos hinkar med lera precis. De murar väl med något helt annat.

Nu kom jag på en grej..köpa tunn elfast sten ock kleta den full av lera på baksidan sen trycka fast den på bakre väggen i kamin. Som förstärkning ock skydd för värmen. Det kanske skulle stadga upp de stenar som är spruckna.

Jag funderar vidare. Vet inte om det var en bra ide'.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Mura inne i vedkamin.
« Svar #4 skrivet: 04 nov-18 kl 22:43 »
Eldfast tegel kan du sätta fastmed eldfast bruk. Det vet jag därför att jag har gjort det vid reparationen av min Tirolia. Det fattades några bitar, som jag sågade till med kapskivan. Det var rätt mycket knåp - originalstenarna var väl bara kronan på verket. Men det har hållit i 10 år: inga sprickor ännu. I brist på originalstenar kan du säkert såga till stenar själv, så som Torbjörn föreslog.

Eldfast bruk tål eld! Och det är inte så dyrt och räcker länge. Det som murats med lera, kan man ta loss igen, men med eldfast bruk sitter det fast. Det knepiga var väl att hålla fast stenarna stenarna tills bruket torkat. Till sidorna hade jag ett par bitar plywood och en enhandstving: På en  omkopplingsbar enhandstving kan man vända på ena käften och sätta den i andra änden. Då klämmer tvingen utåt.

Om du har råd: jag undrar om Forsman AB kanske har en ny spis åt dig med de rätta måtten. De har Wamsler, som är en efterföljare till Tirolia.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mura inne i vedkamin.
« Svar #5 skrivet: 05 nov-18 kl 19:49 »
Nä, Forsman har ingen vedspis som passar här.  Även om de är jättefina. har kollat i flera år. För breda ock för djupa.

Men jag såg en Dovre med lite pinniga utstående runda ben i dag.  Den såg lite konstig ut men verkade inte så bred. 19.500 kr tror jag. Extrapris. Jag ska googla den. men jag tänker inte byta kamin nu. Fel årstid. det kan bli kallt snart.

Jag köpte lera. Samma pris som sist. Jag kom att tänka på kaviarsmörgås idag. Konstigt nog. När man var liten råkade jag sätta en sådan på väggen. Den satt kvar utan att ramla ner. Man kunde göra likadant med leran, Lägga upp leran på en pappskiva eller nåt liknande sen trycka på den på bakre väggen, å gnugga fast leran.  Pappskivan brinner väl upp sen om den inte lossar av sig självt..ska prova det. Men inte i dag.



Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mura inne i vedkamin.
« Svar #6 skrivet: 09 nov-18 kl 16:42 »
9 nov.

Jag tog en rund skumgummitrissa till bilputs ock trädde på en plastpåse. La på lera ock tryckte fast i leran på bakre spisväggen. Fungerade rätt bra att få leran på plats. Sen jämna till med handen.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Mura inne i vedkamin.
« Svar #7 skrivet: 09 nov-18 kl 18:45 »
På min Tirolia kan jag lyfta upp hela övre järnplattan. Sen är det lätt att komma åt eldningsutrymmet. Jag vet att du har en annan model, men fungerar inte detta på din spis?

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mura inne i vedkamin.
« Svar #8 skrivet: 09 nov-18 kl 22:51 »
Jo. ungefär så. Man lyfter på en gallerlucka.(den står öppen jämt då jag eldar, har 2 fläktar stående på spisen) Sen tar man bort spisplattan så kan man titta in där. Men nu la jag på leran genom vedluckan. Det har gått väldigt bra. Minimalt av spill. Det där med en skumgummitrissa med en plastpåse om var en snilleblixt. Jag förstår inte varifrån alla smarta tankar kommer ifrån. Jag stoppar in 3 värmeljus då ock då. Det ska torka i 3 dagar. Men sist var jag så sugen på att elda att jag väntade bara i 2 dagar.

Jag använde inte svarvspånen som följde med. De tycker de är obehagligt vassa. Min vedspis har snarlik gul ock brun färg. Synd att de inte tillverkar nya sådana spisar med samma mått. Den äter en del ved. Men oftast eldar man bara mellan ca: 18-22.00. 4 timmar alltså.

Jag har aldrig någonsin köpt ved. Jag gallrar bort lite träd på markerna. Så det har inte varit några större utgifter. Klart det vore intressant med en modern vedspis. Bara jag hittar en med samma mått som den jag har. Jag har 2 fläktar som blåser runt värmen. En större ock en jag köpte på Jula för 199 kr häromdagen. De där som snurrar av värmen. Nästa dags ved lägger jag på en murad avsats bakom spisen. Så blir veden extra torr.

Tyvärr finns ingen glasruta i spisen. Det saknar jag lite. Men man ser genom glipan till spisplattan om det brinner.

Andra har så stiliga kaminer ock spisar. Ofta i sina finrum. Men det här är en diskret köksspis som inte imponerar direkt. Men den gör sitt jobb bra. Den fanns här då jag flyttade in 1987. Den ger extravärme till köket. + sovrummet på andra våningen.


Jag har inga metallrör i skorstenen. Men övre delen är om-murad ock sotaren har kollat skorsten med kamera. Sen lägger jag in en "skorstensrens-sten" från Clas Ohlsson vid årsskiftet. Den ska ta bort eventuella tjäran ur skorsten.

Sen kollar jag veden med fuktighetsmätare. Inte över 18% fukt i veden anses väl vara acceptabelt. Men oftast har jag lite torrare ved än så. Jag plockar den direkt utifrån i ved lager-förvaringsplats  av lastpallar. Med öppna sidor ock plåttak. Sen har jag knutit fast kompostgaller på baksidan..ock kastar in veden så det blir luftigt. Ibland har jag kompostgaller eller glesa brädor i fram som jag skruvat ihop ock knutit fast med natur-snöre. Enkelt ock bra. Ved lagren är vända åt söder så solen kan torka veden. Sen har jag reserv-veden i vedboden. Sen lite tunnare tänd-virke där. Vill man göra tunnare stickor har jag den där kniven med 2 handtag. Köpt på en marknad som sålde militära överskott..sen plockar jag lite grankottar på sommaren ock torkar. Ibland får de suga i sig lite tändvätska i en glasburk. En del blir förfärade över det. Men jag har inget problem med det. Jag tycker inte det luktar eller känns som "miljöförstörning" eller nåt.  Det går även bra att doppa kottarna i smält stearin om man bli av med gamla ljus. Osv.


Förr fanns det ett spjäll bakom spisen. Men vad det hade för uppgift har jag aldrig fattat. Luften reglerar jag ju på det skjubara stället på spisens botten. Ofta är det ganska öppet..Jag drar väl till lite då det brinner bra. Men inte för mycket då kan det ju bli tjära i skorsten.


Förmodligen har en nyare spis bättre förbränningsgrad. När jag bara hittar en spis med rätt mått så kommer jag nog att köpa en. Det kan man nog sätta in själv i så fall. hur svårt kan det vara? Varför skulle jag ta hem en gubbe som monterar när man kan prova själv?


En såndär spis som tar syret utifrån via en stålslang kanske vore intressant. Jag tycker om de där Viking spisarna. med de är så djupa bakåt att det är omöjligt att ha in den på ett bra sätt.Jag kan inte ha nåt som är 60 cm djupt. Tyvärr.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser