Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta utan tvättmaskin?  (läst 18656 gånger)

Hattstugan

  • Inlägg: 78
    • -
Tvätta utan tvättmaskin?
« skrivet: 04 nov-11 kl 08:41 »
Ni som inte har tvättmaskin, hur tvättar ni? För hand? Hur gör ni med större saker, tex lakan osv? Har ni några smarta lösningar? Vad har ni för erfarenheter av de här små handrivna "tvättmaskinerna", funkar dom, vad betalade ni för dem och framför allt, var köpte ni dem?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

pålle

  • Gäst
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-11 kl 08:52 »
Man har väll alltid koka sådana saker vad ja vet i typ så kallad byk gryta en gryta som man elda under så vattnet blev varmt.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-11 kl 09:06 »
Handdriven maskin verkar svårt att hitta en bra.  Jag har bara sett en forummedlem som var nöjd med sin, och den var helt special, minns ej hur.  Det jag lyckats bäst med är gryta på kaminen, vid fall av stortvätt en fristående pannmur ute.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #3 skrivet: 04 nov-11 kl 09:11 »
Man kan nog säga att den enda som blir glad över handvevade tvättmaskiner, "tvättkulor" och sånt är den nasare som lyckas lura på dem på någon kund.
På 60- och 70-talet gjorde Konsumentverket eller dess föregångare mycket grundliga arbetsstudier och konstaterade att man inte sparar någon tid eller arbetsinsats på att använda sådana apparater jämfört med att tvätta helt och hållet för hand.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 09:15 »
Jag har i perioder varit utan tvättmaskin och det går ju det också. Här är en lägesrapport från när maskinen pajade för några år sedan:

http://elins-tradgard.blogspot.com/search?q=tv%C3%A4ttmaskin

Utöver metoden jag beskriver i bloggen så kan man ju koka en del grejer i en stor gryta på spisen, typ syltgryta. Disktrasor, kökshanddukar och sånt. Man lägger tvätten i kallt vatten med lite tvättmedel och låter det sjuda upp. Det behöver ju inte direkt koka, bara bli rejält hett. Sen får det stå på värmen en stund, man får röra om med en lång träslev e.d. och sedan är det bara att skölja i kallt vatten några gånger.

Det jobbiga med att tvätta för hand är inte att få det rent utan att få det torrt. Det är apjobbigt för fingrar och händer att vrida ur tunga grejer för hand och det blir ändå inte lika bra som med centrifug (men det underlättar rejält om man är två som vrider ur stora grejer som lakan). Är det torrt utomhus så är det ju bara att hänga ut tvätten och låta sol och vind göra jobbet (man kan hänga ut på vintern oxå), men när det blir långa regnperioder är det ett litet helsike att få det torrt.  >:(

Hattstugan

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #5 skrivet: 04 nov-11 kl 09:52 »
Fristående pannmur ute? Förklara gärna närmare?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Hattstugan

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #6 skrivet: 04 nov-11 kl 10:07 »
Tycker att den här verkar helt fantastisk, vad tror ni? Verkar dock inte som om de skickar till Sverige... Några ideér om vart man kan få tag på en alt bygga en egen?

http://www.lehmans.com/store/Natural_Goods___Laundry___Lehman_s__Laundry_Hand_Washer___32823315?Args=
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

pålle

  • Gäst
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #7 skrivet: 04 nov-11 kl 10:11 »
www.blocket.se/stockholm?q=id:36045976 så ser en tvättgryta ut eller byk gryta

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #8 skrivet: 04 nov-11 kl 10:25 »
När jag varit utan tvättmaskin har jag haft en elektrisk fristående centrifug... Då går det mycket lättare. De är inte så dyra men förutsätter ju 220v.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #9 skrivet: 04 nov-11 kl 11:33 »
När jag varit utan tvättmaskin har jag haft en elektrisk fristående centrifug... Då går det mycket lättare. De är inte så dyra men förutsätter ju 220v.

Finns det såna fortfarande? Var ju en standardpryl tidigare, innan tvättmaskinerna fick inbyggd centrifugeringsfunktion. Jäkligt effektiva var de!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #10 skrivet: 04 nov-11 kl 19:03 »
Finns det såna fortfarande? Var ju en standardpryl tidigare, innan tvättmaskinerna fick inbyggd centrifugeringsfunktion. Jäkligt effektiva var de!
Har en sån, ny för 8år sen. Går att göra äppeljuice i...
Den var inte ens dyr.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #11 skrivet: 04 nov-11 kl 20:16 »
Ni som inte har tvättmaskin, hur tvättar ni?
 
Jag gör bytesaffärer med en vän som inte har bil. Jag lånar hennes tvättstuga och hon blir körd i min bil av privatchaufför.

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #12 skrivet: 04 nov-11 kl 22:41 »
Min mormor brukar berätta om vilken lättnad hon tyckte det var när de köpte en tvättvagga, visserligen fick den vevas för hand och det skulle bytas vatten i den tre gånger, men det var ändå arbetsbesparande. Jag vet inte om det är en sådan som "dissas" tidigare i tråden, men hennes uppfattning är ju i alla fall att det var en bra grej, och hon hade ju bara handtvättat fram tills den köptes på 40- talet. (Hon tvättade åt sina föräldrar, sin man, sig själv och två barn!). Jag vet att bla Husqvarna tillverkade dem, kanske går det att hitta någon gammal någonstans!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #13 skrivet: 04 nov-11 kl 22:48 »
Tvättvagga?  Undrar, om den är identisk med den gamla maskin - av trä och metall - som  jag såg en gång i ett skyltfönster?  Firman innanför fönstret sysslade med att tvätta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Händig Man

  • Gäst
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #14 skrivet: 04 nov-11 kl 22:52 »


finns en liknande denna i Jkpg för 800:- men man borde ju kunna snickra ihop en för en billigare peng

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #15 skrivet: 04 nov-11 kl 22:57 »
Kanske det. Den här är i metall, i lite coola 40- talsfärger, blekgul och ljusblå. Ser ut som en liggande tunna på en ställning med en vev i ena änden. Kollade efter bilder, men hittade bara den här: http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=3&ItemId=1917538&ReturnUrl=http%3A%2F%2Fwww.lauritz.com%2FItemList%2FItemList.aspx%3FLanguageId%3D3%231917538EndTagRU
Hittade dessutom bilder på ännu mer uråldriga modeller i trä som ser helt hemgjorda ut. Det kanske är egentlige tvättvaggor, det min mormor kallar för tvättvagga verkar mer vara "handvevad tvättmaskin" om man googlar!

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #16 skrivet: 04 nov-11 kl 23:10 »
Jag vet inte om jag fixar att få in bilden här, men så här ser mormors ut, fast lite coolare färger!

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #17 skrivet: 06 nov-11 kl 05:48 »
Vad hænder om man manglar bløta klæder før att pressa ur vattnet? Funkar det?

Æven i "Modern tid", med det menar jag 90-tal, så minns jag att det fanns bya-tvættstugor med en eller ett par stora myntautomatsmaskiner. Dom var vældigt uppskattade av folk i enkla stugor... Då kunde man slæpa dit den jobbigaste tvætten en gång i månaden eller så, och ta småtvætten hemma. Om man ær några som kænner varandra så skulle det væl gå att fixa? En liten tvættførening, kanske kombinerad med badstuga med bastu.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #18 skrivet: 06 nov-11 kl 09:12 »
Vad hænder om man manglar bløta klæder før att pressa ur vattnet? Funkar det?


Det finns urvridningsmaskiner som fungerar ungefär som en mangel. Kan bli problem med knappar och dragkedjor...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tvätta utan tvättmaskin?
« Svar #19 skrivet: 06 nov-11 kl 20:29 »
Det finns urvridningsmaskiner som fungerar ungefär som en mangel. Kan bli problem med knappar och dragkedjor...

Vridmaskiner brukar ha valsarna klädda med ganska mjukt gummi, så måttligt tjocka knappar och dragkedjor bör inte vara något större problem, åtminstone inte så länge gummit är så mjukt som det var tänkt från början.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 6 användare (2 dolda)
alternaiv, xaelanar, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser