Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag till ny frökedja.  (läst 4018 gånger)

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
Förslag till ny frökedja.
« skrivet: 22 mar-15 kl 19:57 »
Då ska vi se om vi kan få ihop det på något vettigt vis.

Alternativ 1:
Fröpåse eller paket skickas med posten eller schenker. Det går att få spårbar försändelse hos båda till ungefär samma pris, schenker 55:- posten 59:- (under dom förutsättningarna jag sökt pris på). Schenker tar lite längre tid på sig, men jag har faktiskt bara goda erfarenheter av dom. Har skickat och fått en hel del försändelser genom dom. Frågan är om det blir bra rent praktiskt för dom som bor en bit från utlämningsstället. kör man med spårbart så ser man det hela vägen från det att det är lämnat tills dess att det blir uthämtat. Det blir då som en kvittens för övriga att det blivit skickat/uthämtat.
Gå gärna in och kolla både posten & schenker så ni ser hur det funkar & gör gärna egna jämförelser.

Alternativ 2:
Vi struntar i spårbart & kör på ungefär som tidigare, men tar inte in nyregistrerade eller oaktiva i kedjan. Nya kedjedeltagare tas bara in genom rekomendation från annan deltagare, den som rekomenderar har ansvar för att den nya deltagaren sköter sina åtaganden. Alla deltagare skall lämna ett telnr som är registrerat på denna så att det går att nå denna vid frågor.

Alternativ 3:
Vi gör som tidigare & förlitar oss på fru fortuna istället. Eventuellt så får vi sitta & svära i trädgårdslandet över att det ser så fjuttigt ut pga. att fröerna kom bort.

Kom gärna med förslag eller kritik, allt är välkommet så länge det är konstruktivt. Kom inte med problem, kom med lösningar.... ;)


Personligen så är jag klart för alternativ 1, känns tryggare.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #1 skrivet: 22 mar-15 kl 21:27 »
som du säger: alternativ 1 känns tryggast och säkrast
om än lite trist att det måste bli så men alla seriösa vill ju att det man skickar kommer fram till nästa och då får man väl lägga en liten slant på att det rullar på. så hoppas det blir av ifall du orkar sätta igång en vända till
Daniela
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #2 skrivet: 23 mar-15 kl 09:11 »
Jag tycker alternativ 1 låter bra. Kanske i kombination med alt. 2. Att man lämnar ett telefonnummer kan väl vara bra. :-)

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #3 skrivet: 23 mar-15 kl 10:04 »
Vad fint att du grisslan har funderat på olika alternativ på hur vi kunde förbättra vår frökedja aktiviteter som trots allt har varit trevliga. Förutom när det har felat och inte kommit fram. Min ytterst personliga känsla just nu är att problemen har funnits mer på våran sida än hos posten, även om jag har varit med om när även posten har krånglat. Därför tror jag inte att alternativ 1 löser vårt problem. Visst ger den viss kontroll, men om det kommer med människor som inte vill ta ansvar så hjälper det inte. Sen ex. jag bor så långt från utlämningsställen att det inte längre blir ekonomiskt försvarbart. Men detta är min högst personliga åsikt.

Så därför är jag för alternativ 2 även om det känns motigt att inte lita på folk. Sen vet jag inte heller ifall det är helt i forumets anda. Men o andra sidan så är en frökedja praktiskt genomförbar bara med ett litet antal personer. Och andra är ju fria att starta andra kedjor.

Med vänliga hälsningar till er alla!
« Senast ändrad: 23 mar-15 kl 10:15 av tuulis »

 

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #4 skrivet: 23 mar-15 kl 14:57 »
Mina åsikter.

1 går bort för min del. Tycker att det blir på tok för dyrt och dessutom så blir det för omständligt att ta sig till posten. Jag har kronisk värk och måste då belasta min man med att hämta och lämna och eftersom han ofta är borta så kan fröerna bli liggande i dagar.

2.... tja jag har inget emot att lämna ut mitt telefonnummer, men jag är så otroligt omodern att jag inte lever med min telefon. Svarar bara sporadiskt, det mesta är ju ändå försäljare. Mobilen är skriven på maken, men å andra sidan kanske man kan ha överseende med det. Har ju ovanligt efternamn och det är ju inte så troligt att två olika familjer med mitt namn skulle bo på samma adress. Till mobilen går det ju att skicka SMS och de läser jag minst en gång om dagen. Telefonen är min väckarklocka.  ;D

3 verkar ju inte fungera just nu, men det har ju gjort det. Frågan är varför? Jag hakar på om det blir på det sättet.

Mrsmad

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #5 skrivet: 24 mar-15 kl 13:10 »
Jag skulle jätte gärna vara med på en frökjedja men ,ja för min del så tycker jag att alternativ 1 låter lite dyrt plus att det är inte så snabbt om det ska gå med schenker. Alternativ 2 ja? Det är ju bara för närmast sörjande det. Jag var med ett par rundor förra året...vem skulle rekommendera mig då? Så jag får nog rösta för förslag nr 3 det känns som det är snabbast och rättvisast för alla. Kanske med tillägg om tel nummer då?
Linda 😊

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #6 skrivet: 24 mar-15 kl 13:40 »
Men är det verkligen så dyrt? Det tycker inte jag. Det kostar ganska mycket att skicka det på vanligt vis också.
Ett skrymmande brev som väger max 300 gram kostar 42 kr i porto. Det ska vara framme dagen efter.
Ett "skicka lätt paket" får väga upp till 1 kg och kostar 59 kr. Framme dagen efter och spårbart.
Jag har då för mig att jag lagt ut runt 40 kr i porto när jag varit med tidigare, för det brukar bli ganska mycket fröer.

Jag har skickat med skicka lätt och då betalar jag via internet, skriver ut adresslapp och klistrar på paketet och sen lämnar jag det till lantbrevbäraren som kommer med kvitto dagen efter. Då behöver jag inte åka iväg extra.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #7 skrivet: 25 mar-15 kl 13:21 »
Hur vore det att ha olika listor med olika typer av fröer?  En med riktigt avancerade fröer, sådana som bara inte FÅR komma bort, och en med lite mera alldagliga men ändå intressanta.  De "avancerade" fröerna skickas i en lista med folk som redan tidigare visat att de klarar av detta, medan de mera "alldagliga" i en lista för "nybörjare".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kollotrollet

  • Inlägg: 101
    • Uppland
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #8 skrivet: 25 mar-15 kl 19:19 »
Avancerade fröer är en definitionsfråga. Den allra säkraste metoden är ju alternativ 1. Om man tänker på vad man får betala i porto för att skicka efter fröer från olika fröfirmor så blir det ändå billigare.
Koloniägare som vill ha höns!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #9 skrivet: 26 mar-15 kl 20:50 »
Vilka fröer som kan gå i vilken lista kan väl avsändaren/ägaren bestämma?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #10 skrivet: 27 mar-15 kl 09:52 »
Håller med:
Jag tycker alternativ 1 låter bra. Kanske i kombination med alt. 2. Att man lämnar ett telefonnummer kan väl vara bra. :-)
Jag är mest med för överraskningen med okända sorter. Tror också jag la ca 70 kr i porto/ påse förra året. Fick den härliga påsen 2 ggr!
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

ahman

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #11 skrivet: 01 apr-15 kl 11:48 »
Om vi kör rekommenderat eller paket så försäkrar vi oss bara om att en person har hämtat ut paketet. Hur ska vi komma tillrätta med personer som inte skickar vidare och inte svarar på  meddelanden?

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #12 skrivet: 04 apr-15 kl 00:18 »
Många bud om saken.
Tiden rinner i väg för årets frökedjor känns det som. Finns en del annat som måste göras också.
Funderar vidare på något som kanske skulle kunna fungera under vår & sommar. Kanske kan vi få till ett bra koncept som vi skulle kunna sjösätta till hösten.

Givetvis är det fritt fram för vem som helst att dra i gång en frökedja om ni fortfarande har suget.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Förslag till ny frökedja.
« Svar #13 skrivet: 17 apr-15 kl 18:21 »
Idag blev det jul!!!

Den bortkomna fröpåsen trillade ner i brevlådan med massor av finfina frön som bara måste testas! (Och jag som inte hade beställt nåt grubblade en lång stund va det nu kan vara)

Vi satt och rotade och det var svårt att bestämma sig men några påsar blev kvar här och några nya (och dem gamla) är redan nu på väg till nästa på listan. Hoppas det blir fart på den nu för tiden rinner ju verkligen iväg men vad man inte kan så i år får man väl spara till nästa år.

Men det är väl kul att den dök upp till slut, eller?

Daniela
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser