Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, ser takstolar ok ut?  (läst 779 gånger)

IdaEve

  • Inlägg: 5
    • -
Hjälp, ser takstolar ok ut?
« skrivet: 03 jun-23 kl 20:07 »
Hej! Jag anlitade ett företag att bygga upp en begagnad timmerstuga. De har satt takstolar såhär över timmerstommen (se bild). Takstolarna går liksom ut över väggen så att det är ett hål eller vad man ska säga nu mellan vägg och tak. Dom sitter fast med sånna hålplattor. Är det rätt gjort för ett rundtimmerhus?

Det är en stuga på 40 kvm.
Lindrevet sticker ut mellan stockarna lite överallt, är det ok?

Jag är orolig att nåt dåligt ska hända stugan, typ att det kommer in fukt med lindrevet som hänger ut. Eller att taket är fel gjort så stugan kommer bli sned eller så. Jag kan själv inget om timmerbygg så tar tacksamt emot råd!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16957
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp, ser takstolar ok ut?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-23 kl 20:41 »
Man har kombinerat gamla och moderna tekniker.
Vilket är helt ok.

Lindrevet trycker man in om man vill ha träet synligt.
Fördelen med trä och lindrev är att det tar till sig fukten och när det är torrt ute torkar det up.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

IdaEve

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Hjälp, ser takstolar ok ut?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-23 kl 20:44 »
Åh tack! Skönt att höra. Det var någon i byn som såg stugan och han sa det är helt fel gjort med takstolarna. Men han kan bara modern byggteknik. Men jag blev i alla fall väldigt orolig. Men nu känner jag mig lite lugnad :)

IdaEve

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Hjälp, ser takstolar ok ut?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-23 kl 21:15 »
Förresten, har någon något tips hur jag kan täcka för hålet som nu är mellan vägg och tak? Jag funderade på om jag kan sätta fast plankor under takstolarna den del som sticker utanför stugväggen. Det ska ju va innertak också. Men jag tänker så det inte kommer in så mycket luft eller till och med djur mellan inner och yttertak  ???

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Hjälp, ser takstolar ok ut?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-23 kl 22:08 »
Om du ska isolera innertaket, så måste det ju finnas en del ventilation på vinden ovanför, och det löser man enkelt genom att se till att det inte är helt tätt mellan vägg och tak. För att slippa få in insekter kan man sätta upp t ex någon form av myggnät.

IdaEve

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Hjälp, ser takstolar ok ut?
« Svar #5 skrivet: 04 jun-23 kl 03:29 »
Åh tack för svar! Det låter ju inte så svårt, kanske jag kan göra det själv :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser