Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torka kalebass  (läst 8509 gånger)

stuga

  • Gäst
torka kalebass
« skrivet: 22 okt-03 kl 21:13 »
Min kalebass möglar!!

Jag undrar om det är nån som har något tips på hur man skall torka kalebasser på ett smart sätt.

Hoppas på hjälp!

Hejhej
Tomas

BuDDHa

  • Gäst
Re:torka kalebass
« Svar #1 skrivet: 23 okt-03 kl 09:17 »
motfrågan blir.. Hur gör du?

stuga

  • Gäst
Re:torka kalebass
« Svar #2 skrivet: 23 okt-03 kl 13:01 »
Kalebassen står på en gammal tidning intill ett element där det är rätt varmt och gott. Det har börjat mögla fläckvis på skalet, men den är fortfarande rätt fast i konsistensen, så det kanske kommer att funka, men det ser i alla fall lite oroväckande ut....

/Tomas

BuDDHa

  • Gäst
Re:torka kalebass
« Svar #3 skrivet: 23 okt-03 kl 13:14 »
du kanske har tagit den för tidigt?

Om den inte längre är allt för tung så kanske du kan prova att hänga den och göra ett par små hål undertill.. Du kan oxå prova att torka i ugn, det borde funka(inte mer än 60grader)

stuga

  • Gäst
Re:torka kalebass
« Svar #4 skrivet: 23 okt-03 kl 13:26 »
Det blir svårt att hänga upp den för det finns inget kvar att hänga den i.

Varför göra hål undertill? Det motverkar dessutom syftet att få en behållare. Men det kanske får bli en maracas i stället :)

Hål uppetill och ställa den på ett nät kanske...

Gasugnen går bara ner till 150 grader...

/Tomas

BuDDHa

  • Gäst
Re:torka kalebass
« Svar #5 skrivet: 23 okt-03 kl 14:20 »
Om man gör hål i den så kommer torkningsprocessen att gå fortare, man kan göra hålen ovanpå istället..

Har du motorvärmare?

I så fall så finns det enkla sätt att göra en tork med hjälp av lite plyfa och ugnsgaller.

stuga

  • Gäst
Re:torka kalebass
« Svar #6 skrivet: 23 okt-03 kl 16:26 »
Jag är med!

Tack för hjälpen, en tork får det nog bli så småningom, men nu är det för trångt i lägenheten...

/Tomas

ariane

  • Gäst
Re:torka kalebass
« Svar #7 skrivet: 27 okt-03 kl 22:07 »
             hej
mina stora kallebass hänger vid vedspisen
             har knutit mattvarp att hänga i har funkat hittills
             utom en den tog jag ut innanmätet för att få
             frön om någon vill ha,
 men den är inte så fin nu
             längre, tror mer på att ha dem torrt, då blir det ju bara torra kärnar kvar sen :o


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare
fri, Anders Flix, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser