Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  dödfödd killing?  (läst 2125 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
dödfödd killing?
« skrivet: 19 feb-08 kl 10:38 »
Idag när jag kollade till getterna, låg där en liten död killing, alldeles torr och fin..

Funderar bara på om den var dödfödd eller om min bock varit taskig. Eftersom de går ihop allesammans så är det ju svårt att säga. Killingen ser ju inte skadad ut, men är det vanligt att de föds döda och är så torra och fina då?

Brukar man ta bort bocken från getterna när de ska killa?

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: dödfödd killing?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-08 kl 10:55 »
Hos oss var bocken snällare mot killingarna, än de andra getterna.

Kom fel killing och ville ha mat så fick den en sittopp.

Edgar

ninna b

  • Gäst
SV: dödfödd killing?
« Svar #2 skrivet: 19 feb-08 kl 11:47 »
Våra bockar är också snälla mot killingarna...klart att dom kan putta till dom ibland men inte så att dom dör. Föddes killingen under natten, eller...?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: dödfödd killing?
« Svar #3 skrivet: 19 feb-08 kl 18:24 »
Killingen var nog ett par timmar minst, i och med att den var torr. Hade den varit dödfödd, hade den vart en blöt, kall slemmbobba. Jag skriver under på det som sagts om bockar och barn. Han är så försiktig, så försiktig så med dom små. Men det behöver ju inte vara någon som varit dum med den lille heller. Det kan ju vara naturen som tar tillbaka en det är fel på bara.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: dödfödd killing?
« Svar #4 skrivet: 20 feb-08 kl 07:38 »
Så det är helt ok att ha dem ihop då, tolkar jag det som.

Jag och sambon har haft så dåligt samvete och kännt oss skyldiga för att vi inte tagit isär dem. Men jag har en get till som ska få, ska jag binda upp bocken eller kan man vara säker på att han inte gör något??
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: dödfödd killing?
« Svar #5 skrivet: 20 feb-08 kl 10:53 »
Jag skulle själv inte göra något. Ni ska inte känna er skyldiga. Men hur är det med mamman som fick den döde nu då? Har hon något tutteri att ta hand om?

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
SV: dödfödd killing?
« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 12:30 »
Jag har fått många killingar där bocken gått kvar i hagen. Och jag kan säga att bocken aldrig skulle stånga ihjäl en killing. Det är hans avkomma, det känner han. Så att bocken skulle vara skyldig till din döda killing är inte alls sannolikt - det är som Gruff säger ibland så sållar naturen själv bland de svaga och sjuka.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: dödfödd killing?
« Svar #7 skrivet: 20 feb-08 kl 16:24 »
Men hur är det med mamman som fick den döde nu då? Har hon något tutteri att ta hand om?

oj, det har jag helt missat... får väl skynda mig ut och kolla läget :-[
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: dödfödd killing?
« Svar #8 skrivet: 21 feb-08 kl 09:53 »
Hon var rätt svullen, försökte mjölka ur... men guuud vad svårt!! Hon stod ju still men hon har ju så små spenar.. Hur gör man??? Fick väl ur knappt 0,5 dl.

Är det bra att mjölka ur eller ska jag bara låta henne vara? Fast det hade ju varit kul att göra ost...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: dödfödd killing?
« Svar #9 skrivet: 21 feb-08 kl 14:33 »
Hur man mjölkar små spenar. Jo, med vecket mellan tummen och pekfingret och med resten av fingrarna spretandes åt alla håll  ;D Det svåra är att träffa hinken i början  :-[ Mjölken är god till allt, inte bara ost.

Kattamor

  • Inlägg: 45
SV: dödfödd killing?
« Svar #10 skrivet: 29 feb-08 kl 22:18 »
Hon var rätt svullen, försökte mjölka ur... men guuud vad svårt!! Hon stod ju still men hon har ju så små spenar.. Hur gör man??? Fick väl ur knappt 0,5 dl.

När min Doris födde en dödfödd killing så mjölkade jag henne på så vis att jag tog lite matolja på tummen och pekfingret så att dom gled uppifrån och ner till spetsen av spenen, samtidigt som jag pressade för att få ut mjölken. Det blev en bra och stark stråle. Dessutom var det skonsammare för hennes spenar. Dock fick jag förnya greppet för varje drag. Men hon hade inte mycket mjölk i sina juver. Det fick bli kaffemjölk. Efter en vecka hade mjölken sinat på henne.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: dödfödd killing?
« Svar #11 skrivet: 01 mar-08 kl 16:08 »
Vill bara tillägga att stripmjölkning kan förstöra en get på kort tid. Man ska över huvud taget undvika att dra i spenarna. Utan man trycker uppåt juvret varje gång man klämmer spenen. Och släpper ner mjölken genom att släppa taget lite lätt neråt mellan varje kläm  :)

Kattamor

  • Inlägg: 45
SV: dödfödd killing?
« Svar #12 skrivet: 01 mar-08 kl 19:48 »
Vill bara tillägga att stripmjölkning kan förstöra en get på kort tid. Man ska över huvud taget undvika att dra i spenarna. Utan man trycker uppåt juvret varje gång man klämmer spenen. Och släpper ner mjölken genom att släppa taget lite lätt neråt mellan varje kläm  :)

Tack så hemskt mycket för tipset. Man lär så länge man lever...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: dödfödd killing?
« Svar #13 skrivet: 01 mar-08 kl 23:50 »
Man lär så länge man lever...

Absolut! Den dagen jag anser mig själv som fullärd, är nog den dagen jag bör lägga av. Oavsett vad det handlar om. Plus att man (i.a.f jag själv) skulle förlora all mening till att stiga upp på morgonen.

Lev väl.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser