Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparvhök tar fåglarna vid fågelbordet  (läst 4968 gånger)

G58

  • Inlägg: 11
    • Dalsland
Sparvhök tar fåglarna vid fågelbordet
« skrivet: 15 mar-18 kl 16:11 »
En sparvhök kommer regelbundet och tar fåglarna vid fågelbordet. Nu är det inte roligt att mata dem längre. Det känns som om jag lurar dem i döden men när jag säger att jag skall sluta mata får jag höra att då kommer de de att frysa ihjäl i stället. Är det någon som vet hur jag skulle kunna skydda småfåglarna eller skrämma bort höken?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Sparvhök tar fåglarna vid fågelbordet
« Svar #1 skrivet: 15 mar-18 kl 16:19 »
Du kan ju sätta upp nät med sådan storlek att småfåglarna kommer igenom. Eller fartdämpande nät/galler/spaljé så sparvhöken inte slår så snabbt.

Vi satte kompostgaller, men det var för att katten hittade smörgåsbordet.

G58

  • Inlägg: 11
    • Dalsland
SV: Sparvhök tar fåglarna vid fågelbordet
« Svar #2 skrivet: 15 mar-18 kl 17:03 »
Det är nog inte så dumt, men om höken kommer när de är på väg till eller från fågelbordet, och inte är innanför nätet, vem är då snabbast. Höken eller mesen?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sparvhök tar fåglarna vid fågelbordet
« Svar #3 skrivet: 15 mar-18 kl 18:19 »
Du matar ju bara för din egen skull. Matningen är snarast negativ för fåglarna, de får en massa ensidig mat och matningen sprider sjukdomar.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Sparvhök tar fåglarna vid fågelbordet
« Svar #4 skrivet: 15 mar-18 kl 20:45 »
Även sparvhöken skal leva


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Sparvhök tar fåglarna vid fågelbordet
« Svar #5 skrivet: 15 mar-18 kl 20:48 »
En sparvhök kommer regelbundet och tar fåglarna vid fågelbordet. Nu är det inte roligt att mata dem längre. Det känns som om jag lurar dem i döden men när jag säger att jag skall sluta mata får jag höra att då kommer de de att frysa ihjäl i stället. Är det någon som vet hur jag skulle kunna skydda småfåglarna eller skrämma bort höken?

Och vem har bestämt att småfåglarna skall stödmatas, men inte sparvhöken?? Låt naturen ha sin gång istället.

Själv är jag av åsikten att bland de intressantaste fåglarna finner vi rovfåglarna... Naturligtvis är sparvhökarna utsvultna nu i den bistra ryss-kylan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Sparvhök tar fåglarna vid fågelbordet
« Svar #6 skrivet: 15 mar-18 kl 22:38 »
Men nu ville ju inte TS mata höken, eller låta naturen ha sin gång, utan mata småfåglarna. Låt naturen ha sin gång någon annan stans och gör en matplats för sparvhök om den ligger varmast om hjärtat.

Det är TS som bestämt att småfåglarna skall stödmatas.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Sparvhök tar fåglarna vid fågelbordet
« Svar #7 skrivet: 22 mar-18 kl 20:17 »
Nät tror5 jag också på, de brukar försvinna efter en tid, men svårt att säga om det är veckor eller flera år...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser