Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)  (läst 6043 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
"Tillverka" ruvhöna (kycklingar kläckta)
« skrivet: 10 jul-09 kl 21:25 »
Tips mottages tacksamt.
Jaghar tyvärr bara två hönor och en tupp (Gotlandshöns). Det känns som en lite liten besättning och jag önskar mig därför en snar tillökning. Nu börjar ju säsongen vara ganska långt gången vilket gör att jag helst vill ha en av hönorna att börja ruva NU.
De två hönorna består av en 4 år gammal matrona som inte visat något som helst intresse för ägg under den tid jag haft henne (sedan 22 november förra året). Den andra damen är ingen dam utan en tös som värpte sitt första ägg nu den 1/7. Henne har jag sett i redet någon gång även när hon inte har värpt.
Min känsla är att det är troligast att jag kan få unghönan att ruva men går det så snart efter att de börjat värpa? Just nu har jag 4 ägg från matronan (det äldsta från 2/7) och 2-3 ägg från tösen (befruktning?). Ett par ägg till skulle inte skada men jag vill börja trigga för ruvning nu.
Eftersom jag har så få höns så har jag inga ägg jag kan saka på att låta ligga i redet utan jag måste få igång dem på annat sätt. Ägg skulle jag ju kunna fixa om jag åker till Ica men hur riskabelt är det smittmässigt om man badar dem i Virkon? En annan möjlighet är att försöka få tag i ett större antal redägg (dyrt). Kan man vara så ful så man stänger in hönan med ett gäng ägg i ett mindre utrymme med ett rede med ägg i?
Som sagt ge mig tips.
« Senast ändrad: 06 sep-09 kl 17:49 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #1 skrivet: 10 jul-09 kl 22:23 »
Lättare om du köper en kläckningsmaskin och beställer ägg eller köper kycklingar/vuxna hönor. Din höna börjar nog inte ruva förens nästa år.
Påfågelduvor.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #2 skrivet: 10 jul-09 kl 22:32 »
Det endadu kan göra är nog att fortsätta göra redet så inbjudande och mysigt som möjligt och se till att lämna ägg liggande i det. Det räcker med några stycken som du låter ligga. Det går lika bra med såna från ICA som lockbete, köpta ägg brukar alltid vara tvättade dessutom. Lycka till!

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #3 skrivet: 10 jul-09 kl 22:34 »
Jag hade hönor som visade tecken på att dom ville ruva, som att dom surade. Men trots den lockande högen med ägg så ville min höna inte ligga. Så jag gjorde en tvångsruvning. Jag la äggen på ett mysigt ställe där jag ville att hon skullle ruva, stoppade in henne och stängde för. Där fick hon lika ett dygn utan mat och vatten och sen så tog jag bort plankan och hoppades på att hon skulle sköta resten själv. För om hon inte ville ruva då, ja då vill hon helt enkelt inte. Men efter ett dygn instängd i mörkret låg hon där på sina ägg i tre veckor och sedan så kommer ett par krabater ut :) kollade självklart dom första dagarna så att hon gick in och ut som hon skulle.. Kommer inte ihåg vilken tid på året det var, men jag skulle ialla fall försöka om dom visar tecken på att dom vill ruva...

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #4 skrivet: 10 jul-09 kl 22:45 »
Jag tycker redet ser mysigt ut och hönorna värper snällt där men den unga damen verkar anse att det inte ska vara något strö i det ???.
Kläckmaskin är inte aktuellt. Antingen ruvar de eller så blir det inga kycklingar. Det är genbanksanslutna höns och SLK tillåter enbart naturruvat. Jag hade en höna som började ruva ca 4 månader efter att hon värpt första ägget. Tyvärr har jag inte kvar den hönan eftersom hon inte var renrasig.
Om man desifincerar äggen så ska det altså inte vara smittrisk med köpeägg? Vill helst prova den snälla vägen innan jag testar "tvångsruvning". Kan det löna att göra hönshuset mörkare för att få igång något? Mitt hönshus är ljust med många fönster
Genbank för Gotlandshöns

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #5 skrivet: 10 jul-09 kl 22:50 »
Om din lillhöna börjat värpa för en dryg vecka sedan tror jag det är lite tidigt för henne att lägga sig. Våra kindahönor är en lantras med extrem ruvdrift även för att vara lantras och de brukar värpa ca 30 ägg innan de lägger sig.
Lite mörkt och mysigt kan säkert hjälpa, men låt henne värpa några veckor till först tycker jag!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #6 skrivet: 11 jul-09 kl 02:57 »
Nu blev jag intresserad här ..
Jga får snart hem avelsägg o hade tänkt hyra platts i kläckare .
Men om man kan lura dom att ruva vore det ju mkt bättre .
tyvärr har jag lohman o leghorn + två lohmankorsningar , mina isbar har inte börjat lägga ägg ännu ..
Ska jag testa en korsning o se om hon lägger sej ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #7 skrivet: 11 jul-09 kl 08:00 »
Hej. Enligt "våran" rasram så är det 30-40% som vill ruva av gotlandshönsen... :-[Så försök få tag på flera höner....Har själv Kindahöns och har fyra höner ,tre har ruvat varsin gång två höner ruvar nu sin andra gång! :-[
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #8 skrivet: 11 jul-09 kl 08:39 »
Ja jag vet att det är 30-40% och jag hoppas ju att någon av mina tillhör dessa %  ;). Tyvärr är det svårt att få tag i vuxna hönor nu vid den här årstiden framförallt inom rimligt avstånd. Dessutom vill jag inte sätta in vuxna hönor med de jag har nu eftersom jag såg vilka problem min nyaste dam hade när hon kom. Hon kom innan jag sålde de icke rasrena hönorna.
Jag ska ta och testa att mysa till redet lite mer. Jag vill verkligen ha kycklingar efter de djur jag har eftersom jag tror det kan bli underbara individer både utseendemässigt och psykiskt. Dessutom behöver jag fler djur före vintern för värmens skull hönshuset är på ~10 m2 så det kommer bli kallt med för få djur.

Någon tyckte köpe ägg var ok som lockmaterial är de det. Jag vet ju att man inte ska ge skal från köpeägg till hönorna pga smittrisken är det då ok att locka med virkonbadade ägg?
Genbank för Gotlandshöns

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #9 skrivet: 11 jul-09 kl 09:20 »
Når en høne ruvar så blir hun endel avmagret.
Før hønen bestemmer seg for å legge seg går hun igjennom en liten prosees...
Hun begynner å felle fjærene på undersiden av brystet.
Når du kjenner under henne, skal du kjenne naken hud...
Når hun begynner å felle fjærene, vil du se det ligge endel fjær rundt om kring der hun bor.
Hønen vet selv hvordan det tar på kroppen hennes og ruve, så hun begynner å "fete" seg opp litt i forkant.
Du kan hjelpe på dette, men å begynne å gi henne litt fetere mat.
Det er bevist at fòr med et høyere fettinnhold trigger ruvelysten hos høns.
Men som en sa over.... om hun bare har lagt egg en uke, så er det ikke noe stress med å forsøke å få henne til å ruve... 
Lykke til!!  :D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #10 skrivet: 11 jul-09 kl 19:52 »

Det er bevist at fòr med et høyere fettinnhold trigger ruvelysten hos høns.


Aha!  :D Då är det kanske dags att börja banta mina höns, för att slippa mer ruvande i hotel paradiso hönshuso.  ;)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #11 skrivet: 11 jul-09 kl 22:42 »
Hot om tvångsruvning funkade visst  ;D idag hittade jag min sussex liggandes i en buske på typ 25 stulna ägg! ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #12 skrivet: 16 jul-09 kl 14:36 »
Jag har ett gäng med blandis hönor, de har aldrig ruvat (de är mellan 4 - 7 år gamla) däremot så är de fram ruvade naturligt.
Jag läste ett tips om hur man kan "locka/trigga" en höna till att lägga sig.
Man lämnar ägg i ett rede, för hönor vill gärna samla ägg innan de lägger sig, sätt ett kryss på dem äggen man lämnar och så är det bara att vänta.  ;)

Det fungerade DIREKT på mina hönor och de har inte någon speciell ruvlust. ;D
Det tog kanske en vecka innan de la sig och då tog jag bara bort de kryssade "lock-äggen" så att det bara finns färska under hönan.
Så nu ligger en höna på 9 ägg och jag håller tummarna  ;D

Hoppas att ni nu förstod det :-[

Lycka till med dina hönor Gamina jag hoppas att de börjar ruva  :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #13 skrivet: 16 jul-09 kl 20:05 »
Det har inte blivit något av att mysa till redet. Jag jobbar febrilt med att få till en rävsäkerhönsgård. Det  är inte kul att behöva ha hönsen inne 20-22 timmar/dygn.
Jag har dock låtit äggen ligga kvar de senaste dagarna och idag så tillbringade den yngre hönan minst 1 timme i redet. Hon kan ju ha varit där en stund innan jag hittade henne. Hon vände på sig pysllade med äggen och var riktigt mammig med dem :D. Jag chansade och la ut några till ägg i redet så får jag se om hon lägger sig hon har nu 11 ägg. Håll tummarna
Ett tips till alla för att hålla ordning på äggen. Jag datummärker alla ägg med blyerts. Det gör att jag alltid har
koll på nya, vilka som är äldst hemma i kylen osv. Det har varit mycket praktiskt.

Träsktrollet: Jag håller tummarna för att det blir smått hos dig snart.
Genbank för Gotlandshöns

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #14 skrivet: 20 jul-09 kl 15:07 »
Det har inte blivit något av att mysa till redet. Jag jobbar febrilt med att få till en rävsäkerhönsgård. Det  är inte kul att behöva ha hönsen inne 20-22 timmar/dygn.
Jag har dock låtit äggen ligga kvar de senaste dagarna och idag så tillbringade den yngre hönan minst 1 timme i redet. Hon kan ju ha varit där en stund innan jag hittade henne. Hon vände på sig pysllade med äggen och var riktigt mammig med dem :D. Jag chansade och la ut några till ägg i redet så får jag se om hon lägger sig hon har nu 11 ägg. Håll tummarna
Ett tips till alla för att hålla ordning på äggen. Jag datummärker alla ägg med blyerts. Det gör att jag alltid har
koll på nya, vilka som är äldst hemma i kylen osv. Det har varit mycket praktiskt.

Träsktrollet: Jag håller tummarna för att det blir smått hos dig snart.

Här ligger min höna... Och två till håller nog på att "surna" till  :o
Ska nog försöka stänga in den hönan som har lagt sig... Annars fylls det på ägg hela tiden, å de e inge vidare...

Va smart att datummärka äggen, inte bara kryssa dem  :-[
Ska börja göra så oxå...

Hur går det hos dig då?

Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

ulleo

  • Inlägg: 13
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #15 skrivet: 20 jul-09 kl 18:40 »
Har också gotlansdhönor och de har inte visat tendens till att vilja lägga sig trots plastägg i redet, la då dit riktiga kryssade ägg och det tog ca 1 vecka nu ligger den finaste hönan sedan 2 dgr och rör sig inte ur fläcken. har stängt in henne  eftersom hon har occkuperat favorit redet och de andra har fattat vinken:) Är ny i hönsvärlden och är lite nervös inför detta hoppas hon ligger kvar :D
Lycklig ägare till hästar,katter hund och hönor med tupp!!

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #16 skrivet: 20 jul-09 kl 20:10 »
Ägg i redena brukar få hönsen "liggvilliga". Här hos mig räcker det med att jag glömmer plocka in äggen en dag så är det någon som lagt sig. Jag har som ni förstår problem åt andra hållet. Hur gör man för att få dem att sluta  ;D? Jag har dvärgcohin, dvärgsilkes m.m. och en del blandisar och ALLA vill ruva!

//Dagg

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #17 skrivet: 22 jul-09 kl 08:21 »
Om jag bestämmer mig för att stänga in den ena hönan med äggen hur gör jag då för att troligast få henne att lägga sig. Jag funderar helt enkelt på ifall det kan löna sig att flytta iväg henne så hon blir själv och inte blir störd av tuppen som hela tiden lockar med att han hittat godsaker. Nackdelen då är ju att ifall hon hamnar på ett nytt ställe så kanske hon blir mindre ruvvillig för det. Anledningen till att jag tänker på detta med tuppen är att när min förra tupp dog så tog det bara tre dagar så la sig en höna.
Genbank för Gotlandshöns

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #18 skrivet: 28 jul-09 kl 13:02 »
Gamina, hur går det för dina hönor?
Nu tror jag att alla mina andra hönor har gått och blivit "halv sura". För om man kommer i närheten av dem så skriker dom och försöker hacka en... Bara int de springer och gömmer ägg när de är lösa. För här i Norrbotten hinner det bli kallt på nätterna, i augusti innan de har kläckt fram sina ägg... Stängde in "ruvhönan" idag. Hon har ca 20 ägg nu! Ooops det skulle jag ha tänkt på liite tidigare :-[
Hon har föresten legat på sina ägg i ca 8 - 9 dagar nu, lääängtar  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: "Tillverka" ruvhöna
« Svar #19 skrivet: 28 jul-09 kl 13:24 »
Du behöver nog inte tänka på kylan. Min granne upptäckte endag, mitt i kalla vintern, att en av hennes hönor kom fram sprinades med ett gäng kycklingar. Så kylan bör inte vara några problem;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
Ewalotta

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser