Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Brevlåde-stopp på vår mark - vad gäller?  (läst 3712 gånger)

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Brevlåde-stopp på vår mark - vad gäller?
« skrivet: 07 maj-18 kl 08:26 »
Uppdatering: hittade att det korrekt heter "lådsamling" och då hittar man mer info på nätet.

Vänder mig till expertisen här på forumet :-)

Vi har områdets (14 fastigheter) brevlåde-stopp vid landsvägen på vår mark. Här sitter även en av Postnords brevlådor för utgående post. Efter många års plogande och väder och vind så håller hela klabbet på att bege sig ned i diket. Några har även satt upp stora "vara-borta-länge brevlådor" som dels sticker ned mycket (och blir straffade av plogen) och dels väger mycket. Vi är tillsammans med en annan granne de som använder postens tjänster mest.

Frågor:
Är det vårt ansvar som markägare att fixa detta?
Skall man kontakta Postnord först för att få OK på att de inte tar bort sin brevlåda (skulle vara riktigt dåligt!) i samband med ombyggnaden? Antar att Postnord även har synpunkter på hur det skall utformas (höjd, fritt område runt etc).

Riskerar man att bli områdets "Brevlåde Nazi" om man tar tag i detta? Alternativet är ju bara att stadga upp det hela och låta det bero...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Brevlåde-stopp på vår mark - vad gäller?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-18 kl 09:13 »
Det enklaste är nog att bara hugga tag i brevbäraren när den kommer och fråga vilka höjder den vill ha. Vanliga brevlådor skall ju sitta ganska lågt, så man enkelt kan lägga i posten från bilfönstret. De stora som man skickar iväg post från öppnas ju neråt så där gäller annan höjd.

Jag vet inte vem som har det officiella ansvaret men hade det suttit på min mark skulle jag bara tagit på mig det och fixat till det. Ett par stolpar med en bräda mellan att hänga upp brevlådorna, kanske två för att få plats med så många. Möjligen en egen till lådan för utgående post och eventuellt borde postnord fixa den själv. Jag vet inte ens om du kommer åt att skruva ner den utan att öppna, som jag räknar med kräver nyckel. Prata med brevbäraren om den som sagt.


msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Brevlåde-stopp på vår mark - vad gäller?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-18 kl 17:47 »
Du får nog sätta press på dina grannar. Det är inte mer än rimligt att man hjälps åt, både med kostnaderna och arbetet för att få ordning på lådorna. Ingen vill väl se sin postlåda liggande på marken eller i diket.
Hos oss sitter 6 brevlådor på en gemensam bräda på 2 stolpar. Postens brevlåda sitter alldeles bredvid på sin egen stolpe. (Det finns till och någon som pyntar med blommor och belysning. Själv har jag varit där och monterat några reflexer i ändarna.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 6 användare (2 dolda)
Frida Hagman, xaelanar, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser