Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Förvuxen salladslök?  (läst 1991 gånger)

Starter

  • Inlägg: 37
Förvuxen salladslök?
« skrivet: 25 sep-18 kl 22:27 »
Som nybörjare frösådde jag salladslök i pallkrage förra våren. Jag trodde att den skulle skördas som gräslök - m.a.o. jag klippte bara ned den och tog vara på blasten.  Vad jag förstått så skördar man normalt genom att dra upp hela plantan. I år har det fortsatt växa men jag hann inte riktigt med trädgården och salladslöken gick i blom. Blasten blev ganska hård och inte så intressant att äta.  "Lökarna" som ligger i jorden är ganska rejäla och hårda. Kan man äta de för stora lökarna? Använda som gul lök?

Nu undrar jag vad ni tycker jag skall göra med salladslöken. Skall jag klippa ned blasten och hoppas att det blir bättre lycka nästa år - dvs att blasten blir spädare om jag skördar på försommaren, eller skall jag dra upp allt och fröså på nytt?

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Förvuxen salladslök?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-18 kl 09:37 »
Förra året fick jag salladslökar stora som golfbollar. Altså betydligt större än de som säljs i knippe i butiken.

Jag har hackat dem direkt i sallad, de är lite mildare än den röda löken men samtidigt saftiga.

/Rikard

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Förvuxen salladslök?
« Svar #2 skrivet: 26 sep-18 kl 12:51 »
Torka o mal dom grova stjälkarna. Gott lökpulver.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Förvuxen salladslök?
« Svar #3 skrivet: 26 sep-18 kl 19:00 »
Smarta tips. Tack!
Så har jag fattat det rätt att man alltid frösår nytt varje år?

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Förvuxen salladslök?
« Svar #4 skrivet: 26 sep-18 kl 22:55 »
Salladslök sår man nya varje år.

Röd och gul lök kan man så ett år, låta växa till typ 2 cm i diameter, ta upp och sedan sätta nästa år. År två går det mycket snabbare att få fullstora lökar.
Eller så köper man sättlök [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app


Starter

  • Inlägg: 37
SV: Förvuxen salladslök?
« Svar #5 skrivet: 27 sep-18 kl 15:14 »
Okej, tack. Nu har jag blivit lite klokare :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 5 användare (3 dolda)
addebadde, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser