Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har jag bara höns och ingen tupp?  (läst 946 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
Har jag bara höns och ingen tupp?
« skrivet: 08 jul-20 kl 20:00 »
Jag fick två hönor och en tupp. Dom var inte så gamla men det var stor skillnad på dom så man såg att det var en tupp.
Tuppen trillade av pinn och bara dog rakt av.

Fick en tupp till. Den har lika mycket kam och slör som mina hönor och vet inte riktigt hur gammal. När börjar dom gala så man vet med säkerhet?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Har jag bara höns och ingen tupp?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-20 kl 20:39 »
Dom kan börja tuppa sig vid ganska ung ålder.
Eller så behöver dom bli lite mognare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Har jag bara höns och ingen tupp?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-20 kl 23:12 »
De flesta jag haft har börjat kraxa (gala) vid 2,5-3 månader men senaste kullen började redan efter 6 veckor.

Många gånger gal de före de är helt olika hönorna om det inte är raser där det är väldigt tydligt.

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Har jag bara höns och ingen tupp?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-20 kl 05:31 »
Jag vet inte hur gammal "tuppen" är, hämtade den för ca 10 dagar sen.
Den har inte sagt et enda kuckeliku och ljudet den gör är kluckande pipande som mina unghönor gör när dom ser mig.
Dom vet ju att jag kommer med extragoda saker att äta utöver "kyckling-gröten" (hönspellets uppblötta i varmvatten)
Hittar ägg varje dag sen 3-4 dagar tillbaka, men vet inte vem som sniker in i sovholken och lägger dom.

Får väl avvakta några månader och sen leta tupp igen om den här inte börjar gala.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Har jag bara höns och ingen tupp?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-20 kl 20:34 »
Det är en stor omställning att helt plötsligt bli infångad, intryckt i en bur och iväg i en bil med helt okända människor och till på råga presenteras för två helt okända hönsor.
Tacka fan för att man skulle ha hemlängtan och inte våga hålla låda stup i kvarten...

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Har jag bara höns och ingen tupp?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-20 kl 21:41 »
Det är en stor omställning att helt plötsligt bli infångad, intryckt i en bur och iväg i en bil med helt okända människor och till på råga presenteras för två helt okända hönsor.
Tacka fan för att man skulle ha hemlängtan och inte våga hålla låda stup i kvarten...


Hur vet du hur det känns?
(du vet att jag skämtar,,andra som läser detta, inse att det är skämt)

Så hoppas det ska bli deras stora starka stiliga tupp :)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser