Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka ut kvalster?  (läst 11069 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #60 skrivet: 26 feb-19 kl 19:39 »
Jag har alltid använt mig av det och mina höns, som ställs ut, har aldrig haft någon ohyra överhuvudtaget.
Tips är också att använda VirkonS som desinficerar först och sedan Hemexcide.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Men det säger ju likväl inte nått om hur ohyran i hönshuset har det, jag hittar inget på mina hönor heller, krypen befinner ju sig långt in i väggarna i hönshuset.

Med en sån inställning som du visar så är det ju inte konstigt att det sprids på hönsmarknader osv
Det är ju rätt konstigt att betala massa för div medel utan att ens lägga någon energi på att verifiera om det hjälper.

Det var ju bara en ren slump att jag märkte mina, hade jag inte haft en höna som blev sjuk av annan anledning så hade jag fortfarande varit lyckligt ovetande.
Jag har ju högst troligen fått det från någon säljare av höns som inte ansåg sig ha några problem.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #61 skrivet: 08 mar-19 kl 00:24 »
...Visst som sägs...Lite kiselpulver tar väl en del kvalster...Jag tror på mer kraftfulla åtgärder  Yess ... Typ kompressor med laddad kalklösning som då tränger in överallt  Yess...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #62 skrivet: 09 mar-19 kl 12:40 »
...Visst som sägs...Lite kiselpulver tar väl en del kvalster...Jag tror på mer kraftfulla åtgärder  Yess ... Typ kompressor med laddad kalklösning som då tränger in överallt  Yess...

Jag tror att ett antal olika åtgärder är lösningen, det kan säkert hjälpa lite med div stenmjöl, men jag skulle ju inte ställa mitt enda hopp till det, det är ju även rätt dyrt, oavsett om man köper det i Danmark, så jag vet inte, tveksam utdelning i förhållande till priset.

En påse grillkol get ju garanterat mer döda kvalster per krona, men det kan ju vara svårt att använda i förebyggande syfte, men samtidigt så lägga stora pengar på stenmjöl utan att kontrollera resultatet känns ju lite tveksamt.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #63 skrivet: 24 mar-19 kl 16:25 »
Idag hittade jag 2 kvalster igen, krypet upp i skruvkorken till vattenautomaten, blir till att värma på nästa helg med.


Har ju kört med smite enda sen detta började och det enda det verkar göra är att flytta på kvalstren, verkar som de inte gillar det men det hindrar bara dem på en begränsad yta.


Har ökat ventilationen ganska kraftigt senaste tiden så det är ganska låg fuktighet inne, vet inte om det är det som drar dem till vattenbehållaren.


Nä de blir storstädning och bastulördag nästa helg.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #64 skrivet: 24 mar-19 kl 21:35 »
All slags värme är effektivt men det gäller att få in den i alla springor.

När man pratar om rök så sägs det att svavel ska vara effektivt mot kvalster.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #65 skrivet: 24 mar-19 kl 23:39 »
All slags värme är effektivt men det gäller att få in den i alla springor.

När man pratar om rök så sägs det att svavel ska vara effektivt mot kvalster.

Min termometer lägger av vid 70 grader och den har jag placerat på golvet i hönshuset, så den har stått över max temperatur i nästan 3 timmar, så 70+ grader i så lång tid tycker jag ju borde gjort sitt

Men får köra en runda till, är ju något varmare ute med nu så de går snabbare att nå rätt temperatur.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #66 skrivet: 25 mar-19 kl 09:32 »
Jo, det gäller ju att de inte kan komma så långt från värmen att de klarar sig. Om de t ex kan komma bakom en OSB-skiva, men inte förbi tätplasten, så behöver ju baksidan av OSB-skivan komma upp över 55 grader tillräckligt länge för att de inte skall krypa fram igen.

Om hönsen bara gav sjutton i frigolit och fogskum så skulle man snabbt kunna få upp väggytorna i ohälsosam temp för krypen.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #67 skrivet: 25 mar-19 kl 14:13 »
Det borde fungera med ånga.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #68 skrivet: 25 mar-19 kl 16:11 »
Det fungerar med ånga, men det blir fuktigt och så måste man komma ihåg alla ställen de kan vara på. Att bara dra på värmen i ett välisolerat hus är enklare.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #69 skrivet: 25 mar-19 kl 18:50 »
Det borde fungera med ånga.

Problemet är ju även att krypen flyttar på sig och det väldigt fort för att vara kryp, jag testade med varmluftspistol.

När jag värmde upp första gången så drog sig all ohyra till där det fanns köldbryggor, tex alla skruvskallar i osbn samlade de sig runt och runt fönstret

Jag brukar gå runt med fogmassa och färg på alla ställen de kan tänkas krypa in och gömma sig när jag är klar med uppvärmningen.

Har funderat på om de gick att behandla väggarna med någon form av plast eller liknande som låser ytan helt men då tappar jag även möjligheten att värma med.

Denna gången blir det längre uppvärmning än tidigare och målning av hela insidan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #70 skrivet: 25 mar-19 kl 20:16 »
Jag skall ge det lilla uppvärmda hönshuset en bastuvärmning nästa vecka och se hur många kvalster som övervintrat här. Jag har inga märkt, men jag gör mig inga förhoppningar om att vara fri från dem.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #71 skrivet: 27 mar-19 kl 19:14 »
Jag har hittat en sak till jag ska testa med, har ju osb på väggar och tak inne som är målat i flera omgångar för att täta div hål, men jag köpte en säck gipsputs som jag hade tänkt att blanda ganska löst och pensla på väggarna, dels funkar gips ungefär som alla dessa pulver som alla pratar om, det är alltså uttorkande vid hudkontakt, och sen är det ju verkligen bra för att täta div springor och andra håligheter.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #72 skrivet: 30 mar-19 kl 06:54 »
Jag har hittat en sak till jag ska testa med, har ju osb på väggar och tak inne som är målat i flera omgångar för att täta div hål, men jag köpte en säck gipsputs som jag hade tänkt att blanda ganska löst och pensla på väggarna, dels funkar gips ungefär som alla dessa pulver som alla pratar om, det är alltså uttorkande vid hudkontakt, och sen är det ju verkligen bra för att täta div springor och andra håligheter.

Du kan ju kalka också, det blir nog billigare och det är ju en gammal beprövad teknik i stallar.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #73 skrivet: 30 mar-19 kl 17:09 »
Du kan ju kalka också, det blir nog billigare och det är ju en gammal beprövad teknik i stallar.

Kostade 150kr för gipsputs som räckte till minst 2 stugor till när jag var klar.

Det var väldigt effektivt att täta div springor och sprickor, ohyran lär ju inte gilla att krypa runt där.

Har kört med värme i nästan 4 timmar idag, kunde inte hitta några kvalster efter de var klar

Har även penslat på ett tunt lager gipsputs invändigt på både väggar och tak och sen målade jag till färgburken tog slut så får måla resten imorgon.
Fördelen emd att pensla ut gipsputs var att de täcker man alla springor och de putsar till stor del in kablar och annat på väggarna så man täpper till gömställen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #74 skrivet: 31 mar-19 kl 00:01 »
Håller tummarna att du lyckats bli av med kräken. Och så står du väl förberedd när de kommer nästa gång, hoppas det dröjer.

Jag såg att vi hade ett gäng i den uppvärmda stugan, så i slutet av veckan när vädret är fint skall det grillas här.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #75 skrivet: 04 apr-19 kl 13:08 »
Man kan inte utgå ifrån att en behandling räcker för att utrota ohyran, finns inte många medel och mediciner idag som bara räcker med en behandling.

Dessutom gäller det att börja i tid, har man haft kvalster föregående år så är det läge att börja med förebyggande åtgärder och behandling redan i februari mars när de övervintrande kvalstren börjar krypa fram igen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #76 skrivet: 04 apr-19 kl 15:13 »
Man kan inte utgå ifrån att en behandling räcker för att utrota ohyran, finns inte många medel och mediciner idag som bara räcker med en behandling.

Dessutom gäller det att börja i tid, har man haft kvalster föregående år så är det läge att börja med förebyggande åtgärder och behandling redan i februari mars när de övervintrande kvalstren börjar krypa fram igen.

Precis..   
och gärna köra flerstegsraketer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #77 skrivet: 04 apr-19 kl 18:45 »
En sak jag reagerat på efter jag ökade ventilationen i hönshuset, det verkar inte som det var populärt hos dem.
Det enda stället jag hittar ohyra på är under skruvkorken till min 30 liters vattenautomat, den har jag av naturliga orsaker inte kvar inne när jag värmer upp hönshuset.
Tolkar det lite som att det börjar blir torrt och otrevligt på många andra ställen.

Det är väl gång nr4 eller nått jag värmt upp till över 70 grader i år, det enda ställe jag hittar nått är vid vattenautomaten.

Men det är helt klart bevisat att det ändå kan finnas kvalster kvar efter 4st sånna uppvärmningsrundor, men de borde ju minska och mina "fynd" minskar i antalet.

De jag hittade idag var 3st som faktiskt levde men inte hade nått blod i sig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #78 skrivet: 04 apr-19 kl 22:30 »
Även om kvalstren skall gå av hönsen under dagtid, så kanske några sitter kvar.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #79 skrivet: 04 apr-19 kl 22:43 »
Även om kvalstren skall gå av hönsen under dagtid, så kanske några sitter kvar.

ja annars skulle det ju inte spridas nått nämnvärt på div hönsmarknader osv om absolut alla hoppade av.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b, Anders Flix, Lucy Rist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser