Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bredgrep 2023 Erfarenheter och modeller  (läst 732 gånger)

Myosurus minimus

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Bredgrep 2023 Erfarenheter och modeller
« skrivet: 05 dec-23 kl 00:09 »
Funderar på att skaffa en bregrep. Odlar grönsaker för husbehov i tung lerjord. Växlar lite fram och tillbaka mellan täckodling och grävning (för att blanda ner gödsel och kompost). Inte så konsekvent, men grävningsfritt blir det nog till största delen framöver.

Det vore intressant att få ta del av erfarenheter av bredgrep, särskilt i tung lerjord. Uppdaterade erfarenheter alltså. Jag vet att det finns äldre trådar om bredgrep.

Är det någon som provat Gjordnäras bredgrep?
https://www.tunnelvaxthus.se/paket-erbjudanden/kampanjer-erbjudanden/bredgrepen-detail

Särskilt intressant skulle det vara om någon provat både Gjordnäras modell och den som säljs av Leif Lindblom.
https://odlingsredskap.se/bredgrep-grelinette/

Eller finns det andra modeller att få tag på?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bredgrep 2023 Erfarenheter och modeller
« Svar #1 skrivet: 05 dec-23 kl 10:13 »
Bredgrepen ska man helst bygga efter de förutsättningar man har.
Till tung lerjord få spik som är förhållandevis tunna för att orka trycka ner den.
Man ska inte heller vända jorden utan hellre bara bryta i den så syret tar sig ner.

Jag rekomenderar verkligen att jobba med täckodling och glömma det där med att mulla ner gödsel.
När man inte gräver så får man ett rikt liv i jorden som drar ner gödseln.
Det är ju väldigt lättillgängligt och smart mumma. Och efter den behandlingen föder man sina grönsaker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Bredgrep 2023 Erfarenheter och modeller
« Svar #2 skrivet: 05 dec-23 kl 11:58 »
Håller med och har tyvärr bara erfarenhet av egensvetsade varianter av bredgrep. Om jag skulle lägga pengar på en ny grep hade jag köpt en vanlig, typ den här:

https://www.hornbach.se/p/tradgardsgrep-gardena-ergoline/4645394/ 

Om man kollar på youtube har flera tidigare användare av bredgrep tröttnat och gått över till en kraftig men vanlig grep men det kan ju också bero på att deras jord blivit bättre med tiden. Eller att vissa bredgrepar är tunga att hantera.

 


Myosurus minimus

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Bredgrep 2023 Erfarenheter och modeller
« Svar #3 skrivet: 06 dec-23 kl 23:03 »
Jo, det finns ju en bra poäng med att klara sig med det man har, som en grävgrep. Enkel och mångsidig. I stället för att skaffa specialredskap.

Jag har använt grävgrepen som en bredgrep, tryckt ner den i jorden för att lufta och bryta upp kompakt lera, utan att gräva om i jorden. Fungerar väl någorlunda men det är svårt att lätta på jorden som bredgrepen gör enligt de filmer jag sett. Jag tänker mig att det går att få mer kraft med en bredgrep.

Vill gärna höra om era erfarenheter!

korren

  • Inlägg: 230
SV: Bredgrep 2023 Erfarenheter och modeller
« Svar #4 skrivet: 07 dec-23 kl 12:40 »
Jag tror inte att du skall lyfta på jorden utan att lufta och bryta sönder hård lera precis som du gjort. Att fluffa runt i redan perfekt jord i år efter år ser jag mindre värde i men det finns säkert andra som inte håller med. Det är ju ett ganska dyrt redskap om det bara används ett par år vid etablering av bäddar och för att spara lite tid.

Försök att hitta någon som du kan prova hos när det förhoppningsvis blir vår igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser