Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konkurens om skogen  (läst 5240 gånger)

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Konkurens om skogen
« skrivet: 03 nov-23 kl 09:22 »
Nu är det klart att finska Metsä årligen kommer köpa 1miljon m3 virke från Sverige, jag hoppas att contortan nu äntligen funnit sin marknad.

Tror ni att avverkningen kan ökas än mer i Norr och Västerbottens produktionsskog? Går ved och virkespriset upp även för privatskogsbruket?
« Senast ändrad: 03 nov-23 kl 13:50 av fri »
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkursens om skogen
« Svar #1 skrivet: 03 nov-23 kl 11:51 »
Nu är det klart att finska Metsä årligen kommer köpa 1miljon m3 virke från Sverige, jag hoppas att contortan nu äntligen funnit sin marknad.

Tror ni att avverkningen kan ökas än mer i Norr och Västerbottens produktionsskog? Går ved och virkespriset upp även för privatskogsbruket?

I många delar är det fullständigt förstört, renskötseln dör ut , stormarna lyckas komma in och sopa ner resten av skogen ,  va för ett par veckor sedan uppe vid malå och det är skrämmande hur det ser ut.

nån behöver styra upp saker så inte 08orna förstör resten av det vi har i sverige,
Googla lite på Jonas Wahlström och skog så får ni se hur den duktiga snubben som hjälper utrotningshotade djur även hjälper till att döda allt djurliv i norra sverige

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkursens om skogen
« Svar #2 skrivet: 03 nov-23 kl 13:06 »
I många delar är det fullständigt förstört, renskötseln dör ut , stormarna lyckas komma in och sopa ner resten av skogen ,  va för ett par veckor sedan uppe vid malå och det är skrämmande hur det ser ut.
Att contorta odlingarna är täta och fattiga på föda för renen tycker jag är klart, är det då inte vettigt att avverka den planterade produktionsskogen menar du?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Konkursens om skogen
« Svar #3 skrivet: 03 nov-23 kl 13:39 »
Det är dock monokulturer av gran, inte contorta, som har lättast för att stryka med i stormar och skogsbränder.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkursens om skogen
« Svar #4 skrivet: 03 nov-23 kl 13:49 »
Det är dock monokulturer av gran, inte contorta, som har lättast för att stryka med i stormar och skogsbränder.
Men sådana granmonokulturer är det väl inte så gott om i Norr och Västerbotten? Att hitta ytterligare 1milj kubik odlad granskog som är färdig att gallra eller skörda i norr är svårt, i Götaland kan det möjligtvis finnas möjligheter på Gudrunhyggena.
« Senast ändrad: 03 nov-23 kl 18:46 av fri »
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Konkurens om skogen
« Svar #5 skrivet: 05 nov-23 kl 02:49 »
I många delar är det fullständigt förstört, renskötseln dör ut , stormarna lyckas komma in och sopa ner resten av skogen ,  va för ett par veckor sedan uppe vid malå och det är skrämmande hur det ser ut.

nån behöver styra upp saker så inte 08orna förstör resten av det vi har i sverige,
Googla lite på Jonas Wahlström och skog så får ni se hur den duktiga snubben som hjälper utrotningshotade djur även hjälper till att döda allt djurliv i norra sverige
Inte bra att blanda ihop folk!

"Finansmannen Jonas Wahlström – inte att förväxla med sin namne på Skansen-Akvariet – har en historik av att verka ogilla gammelskog. Hans planer på 1990-talet att hugga ner skog på Askö i Sörmland hindrades dock av kungen tillsammans med Wallenberg. Under 2012 hamnade han i fejd med kyrkoherden i Tillberga församling efter att han planterat snabbväxande energiskog – något som han menar ger bättre avkastning än ett traditionellt åkerbruk."

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #6 skrivet: 06 nov-23 kl 09:23 »
Inte bra att blanda ihop folk!

"Finansmannen Jonas Wahlström – inte att förväxla med sin namne på Skansen-Akvariet – har en historik av att verka ogilla gammelskog. Hans planer på 1990-talet att hugga ner skog på Askö i Sörmland hindrades dock av kungen tillsammans med Wallenberg. Under 2012 hamnade han i fejd med kyrkoherden i Tillberga församling efter att han planterat snabbväxande energiskog – något som han menar ger bättre avkastning än ett traditionellt åkerbruk."

Sant. tydligen många som gjort det för jag fick min info från en annan artikel från nån tidning dessutom

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkursens om skogen
« Svar #7 skrivet: 06 nov-23 kl 09:27 »
Att contorta odlingarna är täta och fattiga på föda för renen tycker jag är klart, är det då inte vettigt att avverka den planterade produktionsskogen menar du?

jag har svårt att se något hållbart när man kikar ut över vidden och du bara ser hygge , vi pratar inte 50ha hygge utan hyggen i storlek jag inte trodde existerade i sverige, man kunde ana några träd i horisonten

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkursens om skogen
« Svar #8 skrivet: 06 nov-23 kl 12:35 »
jag har svårt att se något hållbart när man kikar ut över vidden och du bara ser hygge , vi pratar inte 50ha hygge utan hyggen i storlek jag inte trodde existerade i sverige, man kunde ana några träd i horisonten
Jag har ju inte sett Malåtrakten på ca 10 är så jag vet ju inte alls hur det ser ut nu.
 Är dock  rimligt säker på att staten genom Sveaskog äger lejonparten av skogsmarken i den trakten och hoppas och tror att de håller sig till skogsvårdslagen och sköter både avverkningsanmälningar och föryngringar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkursens om skogen
« Svar #9 skrivet: 06 nov-23 kl 15:20 »
Jag har ju inte sett Malåtrakten på ca 10 är så jag vet ju inte alls hur det ser ut nu.
 Är dock  rimligt säker på att staten genom Sveaskog äger lejonparten av skogsmarken i den trakten och hoppas och tror att de håller sig till skogsvårdslagen och sköter både avverkningsanmälningar och föryngringar.

Det är väl just det att det hänt väldigt mycket som inte borde hänt,  dom hyggen jag såg va en bit ovanför malå , nära malå va det svårt att säga vad som va akapat hygge och vad som va omkullblåst
det såg inte roligt ut, såg ut som ett plockepinn

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #10 skrivet: 06 nov-23 kl 16:27 »
Menar du att avverkning nu sker i strid med skogsvårdslagen eller är det bara att du inte gillar dagens produktionsskogskogsbruk/ensidiga skogsodling?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #11 skrivet: 06 nov-23 kl 21:20 »
Menar du att avverkning nu sker i strid med skogsvårdslagen eller är det bara att du inte gillar dagens produktionsskogskogsbruk/ensidiga skogsodling?

Det har skett avverkning som gått i strid med diverse där uppe vid några tillfällen.  bland annat av Jonas Wahlström ( inte skansen wahlström ) vet faktiskt inte
hur det gått med dom fallen men verkade lite som man bara sa oops.
är bara ett kontrakt ifrån att flytta upp så kanske kan berätta mer om nått år

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #12 skrivet: 06 nov-23 kl 22:26 »
Det  har nog varit avverkningar som gått fel i alla län, men inte är det vanligt. I magrare/ kargare trakter i Norrland brukar det väl vara svårt med föryngringen, jag vet inte om hyggesstorleken bidrar men det är fullt möjligt. Jag har svårt att tro att Malå skulle vara speciellt drabbat av felaktiga avverkningar, däremot kanske trakten har eller har haft för mycket likåldrig barrskog, vilket sannolikt nu syns som stora stormfällningar eller hyggen.

Produktionsskog ska brukas, skogssvårdslagen reglerar.
Den sista mansåldern har nog  allt för stora ytor i Götaland planteras med gran och allt för stora ytor i Norrland planteras med tall och contorta men den planterade skogen måste ju självklart avverkas när så dax, annars har vi varken ved,massa,timmer eller råvara till kemiindustrin och får altså räkna med att industrin och dess arbetstillfällen försvinner och därmed underlaget för välfärden.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #13 skrivet: 07 nov-23 kl 08:00 »
Det  har nog varit avverkningar som gått fel i alla län, men inte är det vanligt. I magrare/ kargare trakter i Norrland brukar det väl vara svårt med föryngringen, jag vet inte om hyggesstorleken bidrar men det är fullt möjligt. Jag har svårt att tro att Malå skulle vara speciellt drabbat av felaktiga avverkningar, däremot kanske trakten har eller har haft för mycket likåldrig barrskog, vilket sannolikt nu syns som stora stormfällningar eller hyggen.

Produktionsskog ska brukas, skogssvårdslagen reglerar.
Den sista mansåldern har nog  allt för stora ytor i Götaland planteras med gran och allt för stora ytor i Norrland planteras med tall och contorta men den planterade skogen måste ju självklart avverkas när så dax, annars har vi varken ved,massa,timmer eller råvara till kemiindustrin och får altså räkna med att industrin och dess arbetstillfällen försvinner och därmed underlaget för välfärden.

Tror absolut inte Malå skiljer sig från något annat där uppe , det är det som är skrämmande frågan är hur det går till när man helt plötsligt råkat röja 50ha skog på ett område som är skyddat?
hur bra koll har man , kan det råka hända oftare?
Just när det gäller stormfällning så drabbades Malåtrakten väldigt krafitgt av stormarna som va för en tid sedan och allt jag såg nedblåst va sammanhängande med stora hyggen.

I min värld så går det ta ner mindre bitar och låta dessa återhämta sig en aning innan man tar ner nästa .
att allt som är lika gammalt måste tas ner samtidigt tycker jag är skitsnack.  man kan planera avverkning på ett helt annat sätt. 
risken är ju att det blir till större kostnader då det blir fler mindre avverkningar men frågan är ju om det är välfärd vi vill ha eller en värld att leva i.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #14 skrivet: 07 nov-23 kl 08:40 »
Hyggen behöver inte vara av ondo, men om man har ont av det så kan man ju alltid välja skogsbrandsvarianten.
Då drar man ju även igång andra processer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #15 skrivet: 07 nov-23 kl 09:03 »
Det Simon pratar om är nog inte hyggen som den lilla skogsägaren gör, han har ju oftast inte så många hektar att han kan förstöra fullständigt. När staten tar ner så kan det bli så stora hyggen att de vida överträffar det naturen brukar fixa med en skogsbrand i orörd skog.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #16 skrivet: 07 nov-23 kl 10:42 »
Det Simon pratar om är nog inte hyggen som den lilla skogsägaren gör, han har ju oftast inte så många hektar att han kan förstöra fullständigt. När staten tar ner så kan det bli så stora hyggen att de vida överträffar det naturen brukar fixa med en skogsbrand i orörd skog.
Jasså?
Naturen fixar bättre än rovdjuret människa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #17 skrivet: 07 nov-23 kl 14:36 »
Hyggen behöver inte vara av ondo, men om man har ont av det så kan man ju alltid välja skogsbrandsvarianten.
Då drar man ju även igång andra processer.

små hyggen är inget problem , gör nog dessutom en del saker som även en skogsbrand gör vilket bara är positivt för tillväxten.  dock är detta rätt långt ifrån vad jag pratar om .

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #18 skrivet: 07 nov-23 kl 14:38 »
Jasså?
Naturen fixar bättre än rovdjuret människa.

Hade vi inte börjat störa naturens gång så hade den nog klarat sig utmärkt, men nu är det nog kört

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #19 skrivet: 07 nov-23 kl 16:55 »
Produktionsskogen är absolut störd, hårt påverkad av mer än hundra års storskaliga avverkningar.
Jag tror nog att alla skogsägare försöker följa skogsvårdslagen och sköta avverkningsanmälningar och återbeskogning som man ska, men måste erkänna att jag själv inte lyckas till hundra procent .Det att man inte innom fem år från avverkning lyckats få precis alla sådda frön eller planterade plantor att trivas och växa ger ju åtminstånde i mina trakter en viss variation både i trädslag och ålder som knappast är negativt för den blivande skogen.
Blir resultatet 5-20procent självsått löv blandat i granungskogen och kanske 10 procent självsådd gran inblandat där jag tänkt rena  tall eller björk bestånd tänker jag att missarna i min föryngring och röjning ger en viss variation vilket jag bara ser possitivt, startar jag sen motorsågen eller tar fram yxan och hugger hemved kan jag ytterligare påverka hur min skog utvecklas.

Vill man ha obrukad produktionsskog är det ju fritt att köpa skog.Själv har jag inte ekonomi till sådana stolleprov men jag välkomnar alla att vara med och bjuda på de skiften som säljs, lagen säger ju inte att man måste röja,gallra eller hugga överhuvudtaget (insektsangrepp undantaget, man får inte ha tex barkborreodlingar) utan det är av ekonomiska skäl skogsägaren tar de skötselmässiga besluten.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #20 skrivet: 07 nov-23 kl 17:20 »
Hade vi inte börjat störa naturens gång så hade den nog klarat sig utmärkt, men nu är det nog kört
I vanlig ordning är människa för klok i förhållande till sitt bästa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #21 skrivet: 07 nov-23 kl 20:59 »
I vanlig ordning är människa för klok i förhållande till sitt bästa.

Människan är korkad och blir bara mer och mer korkad .

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #22 skrivet: 07 nov-23 kl 21:30 »
Hade vi inte börjat störa naturens gång så hade den nog klarat sig utmärkt, men nu är det nog kört

Hade vi inte brukat jord och skog och därmed stört naturen hade vi människor knappast kunnat leva och föröka oss i detta land.Tänk bara så många täckdiken som grävts de sista 150 åren och så stora sjöar som sänkts för att ge oss odlingsjord.

Att som markägare äga rätten att skörda när morötterna är som bäst, eller när man tror att den ekonomiska avkastningen blir störst eller när man är sugen på en morot tar vi alla för självklart, varför skulle inte samma sak gälla i skogen?

Vi avverkar ju inte ens den årliga tillväxten, jag betvivlar att det funnits så många skogskubikmeter virke  som det gör nu nån gång förut.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #23 skrivet: 07 nov-23 kl 21:41 »
Jasså?
Naturen fixar bättre än rovdjuret människa.

Förr eller senare ja, det kommer väl en komet eller något annat man kan räkna till naturen. Men de enorma samtida avverkningar som staten gör är så stora att en brand i en orörd skog ser liten ut.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #24 skrivet: 07 nov-23 kl 21:54 »
Människan är korkad och blir bara mer och mer korkad .
Nej nej ..
Vi är omåttligt smarta .
Titta på våra telefoner... En sådan har mer datakapacitet än alla världens första datorer hade tillsammans.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #25 skrivet: 08 nov-23 kl 06:14 »
Nej nej ..
Vi är omåttligt smarta .
Titta på våra telefoner... En sådan har mer datakapacitet än alla världens första datorer hade tillsammans.

För att förstå det dumma där så får man ta till filosofi och ställa frågan vad är framsteg.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #26 skrivet: 08 nov-23 kl 08:03 »
För att förstå det dumma där så får man ta till filosofi och ställa frågan vad är framsteg.
Filosofi hugger inte ner skog..
Då sitter man och diskuterar och kommer på teorier varför man inte ska använda trä.
« Senast ändrad: 08 nov-23 kl 12:42 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #27 skrivet: 08 nov-23 kl 09:24 »
Men vi bör öka användningen av svenskt trä, bygga fler trähus, utveckla och använda nya produkter av trä som kan ersätta fossilolja. Det som inte har någon mer ekonomiskt avsättning kan vi gott använda att värma våra bostäder med, det nuvarande sopeldandet i de stora värmeverken måste ju rimligtvis minska.
En brukad skog är en tillgång både för ägaren och för samhället i stort, en enklare solfångare och mer förnybar energikälla är svårt att tänka sig.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #28 skrivet: 08 nov-23 kl 12:43 »
Men vi bör öka användningen av svenskt trä, bygga fler trähus, utveckla och använda nya produkter av trä som kan ersätta fossilolja. Det som inte har någon mer ekonomiskt avsättning kan vi gott använda att värma våra bostäder med, det nuvarande sopeldandet i de stora värmeverken måste ju rimligtvis minska.
En brukad skog är en tillgång både för ägaren och för samhället i stort, en enklare solfångare och mer förnybar energikälla är svårt att tänka sig.
Att elda skog dödar folk.
Men det är bra då överbefolkningen på jorden minskar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #29 skrivet: 08 nov-23 kl 13:27 »
Att elda skog dödar folk.

Att inte värma bostäderna ordentligt dödar nog ändå fler..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #30 skrivet: 08 nov-23 kl 14:10 »
Att inte värma bostäderna ordentligt dödar nog ändå fler..
Det kan man diskutera.
Viktigare att kunna kyla är det.
« Senast ändrad: 09 nov-23 kl 05:17 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #31 skrivet: 08 nov-23 kl 16:37 »
Hur menar du skogsvilde?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #32 skrivet: 09 nov-23 kl 09:42 »
En hållbar användning av våra levande resurser är nödvändig.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #33 skrivet: 09 nov-23 kl 10:23 »
En hållbar användning av våra levande resurser är nödvändig.
Vi har en skogsvårdslag, ser du kretslopp några fel eller brister i den?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #34 skrivet: 09 nov-23 kl 11:28 »
En hållbar användning av våra levande resurser är nödvändig.
Genom att neutralisera verkan och på det sättet slösa?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #35 skrivet: 09 nov-23 kl 14:12 »
Något fel på skogsvårdslagen måste det vara när hyggen på tiotusentals hektar tillåtits.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #36 skrivet: 09 nov-23 kl 16:51 »
Något fel på skogsvårdslagen måste det vara när hyggen på tiotusentals hektar tillåtits.
Nja....
Dom stora bolagen tycks anse att straffen är värda att ta.
På samma sätt som när dom vara säger skjut älgen,   skjut alla älgar.
« Senast ändrad: 09 nov-23 kl 17:40 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #37 skrivet: 09 nov-23 kl 20:41 »
Något fel på skogsvårdslagen måste det vara när hyggen på tiotusentals hektar tillåtits.
Men så är det ju inte, fastigheter på under 50ha kan ju i princip kalhuggas men om fastigheten är större än så måste en viss andel av skogen vara >20år.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #38 skrivet: 09 nov-23 kl 23:12 »
Men så är det ju inte, fastigheter på under 50ha kan ju i princip kalhuggas men om fastigheten är större än så måste en viss andel av skogen vara >20år.
Fastighet på fastighet och varenda är mindre än 50 ha... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #39 skrivet: 10 nov-23 kl 01:06 »
Visst är det fel när resultatet blir enorma hyggen, och det dessutom är staten som äger bolaget. Har inte staten moralen, hur skall då de enskilda förväntas ha den.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #40 skrivet: 10 nov-23 kl 10:25 »
Men så är det ju inte, fastigheter på under 50ha kan ju i princip kalhuggas men om fastigheten är större än så måste en viss andel av skogen vara >20år.

Nä på pappret är det ju inte så , tyvärr är verkligheten en annan , en sak man är duktig på är att hitta gråzoner och kryphål och veta när man kan skyda sig att röja ner 1000ha för att sen få en böteslapp som virkesförsäljningen täcker med god marginal.

Vad jag förstått på skogsägare här nere i östergötland så verkar det svårare att fuska här än det är uppåt landet när jag pratar med folk där uppe.
verkar som det granskas hårdare här nere och lite mer rock n roll uppe,  dock är detta bara sådant jag tolkat av samtal med folk så det finns ju noll fakta från mig.

Tittar man på skogarna så är det ju inte jämförbart då det är helt andra arealer,  jag blir inte direkt glad när dom kalhugger här för det förstör det jag gillar men det är så små ytor så ofta är det ju ingen fara för skogen , har man bara sett hyggen här nere så går det nog inte riktigt förstå hur det ser ut norrut,

att en viss andel måste vara över 20 år tror jag inte påverkar speciellt mycket, blir det problem så gör man väl nån avstyckning eller nått så man får till siffrorna och kör på

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #41 skrivet: 10 nov-23 kl 20:57 »
Fastighet på fastighet och varenda är mindre än 50 ha...
Så kan det absolut vara i tex Dalarna
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #42 skrivet: 10 nov-23 kl 22:03 »
Så kan det absolut vara i tex Dalarna

Från dalarna och uppåt , ofta från 10-40ha

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #43 skrivet: 10 nov-23 kl 23:24 »
Men i Malåtrakten är väl staten genom Sveaskog dominerande markägare?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #44 skrivet: 11 nov-23 kl 08:51 »
Men i Malåtrakten är väl staten genom Sveaskog dominerande markägare?

Absolut, har inte koll i dagsläget hur det ser ut på deras ägor just med uppdelningen av dom men eftersom en väldigt stor del
är småbitar så antar jag att det var så innan också och då finns det säkert vägar att gå .

Fastigheten som jag skriver papper på om dryga veckan är på lite över 50 Ha men uppdelat i 4 skiften och så ser det nog ut på
dom flesta fastigheter där.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #45 skrivet: 11 nov-23 kl 09:32 »
Vad kan vi göra för att stoppa den förbannade rovdriften?
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #46 skrivet: 11 nov-23 kl 10:04 »
Vad kan vi göra för att stoppa den förbannade rovdriften?
Jag har inte svaret på din fråga, jag vet inte heller om skogsvårdslagen har några uppenbara fel och brister i sin nuvarande skrivning men hoppas att vi kan lista och diskutera de problemen här.

Som skogsägare/granne/ medborgare  kan jag definitivt fundera på om 1a gallring ska få utföras med slutavverkningsmaskin eller om vad som står kvar i skogen och hur de träden kan producera virke de kommande decennierna inte är viktigare än nettot efter 1a gallring. Är man däremot ägare/delägare i en pappersmaskin är ju nuvarande ordning utmärkt, billig råvara och kort omloppstid.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konkurens om skogen
« Svar #47 skrivet: 11 nov-23 kl 11:11 »
Vad kan vi göra för att stoppa den förbannade rovdriften?
Vad är rovdrift?
Vem ska bestämma gränsen?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Konkurens om skogen
« Svar #48 skrivet: 11 nov-23 kl 17:00 »
Ett tips:
Läs och förstå hela skogsvårdslagen innan eventuell kritik eller spekulationer omkring den!
Finns det något som behöver kritiseras eller kommenteras, hänvisa till exakt paragraf.
Då är det mindre risk att det blir en massa pajkastning i tråden utifrån gissningar eller lösryckta antaganden.
https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/lag-och-tillsyn/skogsvardslagen/skogsvardslagstiftningen-2022.pdf

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #49 skrivet: 11 nov-23 kl 17:07 »
Ett tips:
Läs och förstå hela skogsvårdslagen innan eventuell kritik eller spekulationer omkring den!
Finns det något som behöver kritiseras eller kommenteras, hänvisa till exakt paragraf.
Då är det mindre risk att det blir en massa pajkastning i tråden utifrån gissningar eller lösryckta antaganden.
https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/lag-och-tillsyn/skogsvardslagen/skogsvardslagstiftningen-2022.pdf

Gråzoner och kryphål finns inte förklarade där.

vore kul att prata med wahlfisken hur man kan göra .

https://sverigesradio.se/artikel/upplagget-som-gjorde-att-skogsbolaget-kunde-avverka-400-extra-hektar
« Senast ändrad: 11 nov-23 kl 17:12 av simon.arvestrand »

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #50 skrivet: 11 nov-23 kl 22:01 »
Vad är rovdrift?
Vem ska bestämma gränsen?
Land skall med lag byggas, staten ska sätta gränsen för vad som är tillåtet/förbjudet utan att onödigt inskränka i den enskildes friheter.

Finns det brister i skogsvårdslagen? Är den för generös eller för hård? Borde vi ha röjningsplikt som Finland eller mer frihet än i dag för skogsägaren att själv styra?

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Konkurens om skogen
« Svar #51 skrivet: 12 nov-23 kl 10:05 »
Röjningsplikten i Finland, Hur ser den ut?
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser