Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För-odla morötter?  (läst 5424 gånger)

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
För-odla morötter?
« skrivet: 12 mar-18 kl 19:59 »
Jag har läst runt lite på nätet och ser att det inte går att för-odla bl.a morötter, men jag hittar tyvärr inte varför det inte går.
Borde det inte gå om man sår i krukor av t.ex tidningspapper och sedan när det är dags för utplantering så planterar man hela krukan med innehåll?
Kunskapen är en lätt börda

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: För-odla morötter?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-18 kl 21:00 »
Är själv ingen morotsodlare men kan tänka mig att det blir krokiga morötter. Såg nån person på youtube som förodlade haverrot i plastmugg, de hade en knick där de slagit i botten. Såg rätt kul ut :-[

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: För-odla morötter?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-18 kl 04:39 »
Man förodlar dem bäst genom att så redan på hösten, fungerar bra för morot

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: För-odla morötter?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-18 kl 07:47 »
Morötter brukar man väl inte förodla för att den lilla lilla rot som hunnit bildas när den ska ut är väl bräcklig, och antagligen bänds eller brister. Men kanske man kan testa med tidningspapper och plantera ut alltihopa. Håller annars med Kurt, har man möjlighet är höstsådd säkert det bästa.
Ingen människa är illegal

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: För-odla morötter?
« Svar #4 skrivet: 13 mar-18 kl 09:46 »
Att man inte brukar förså beror väk i första hand på att det inte behövs, de hinner bli ändå. Är ju både tid- och resurskrävande med försådd. En annan anledning är att morötter lätt kan provoceras att tro det är år två och dags att blomma istället för att lagra näring i roten. En utplantering kan utgöra sådan stress.
Alltså: jobb i onödan och stor risk för dåligt resultat.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: För-odla morötter?
« Svar #5 skrivet: 14 mar-18 kl 10:13 »
Det finns ingen anledning att förkultivera morötter med anledning av att växtsäsongen inte skulle vara tillräckligt lång annars. Vi har testat förkultivering och utplantering av en annan anledning, nämligen sniglar. Varje år får vi så om, eller åtminstone kompletteringsså eftersom sniglar äter upp nyuppkomna plantor. Ett år fick vi så om 4 gånger innan det blev plantor kvar till en skörd. Året efter prövade vi förkultivering. Resultatet blev, som vi hade fruktat, inte speciellt bra. Det är svårt att inte skada huvudroten, och då blir det deformerade morötter. Det blir inte en dominerande rot utan många slingriga och ganska smala rötter. Ibland kan man få en morot som liknar en rova i formen, en ganska stor klump med tunna rötter under och en sådan går ju att använda, men generellt blir skörden värdelös. Det går säkert att ordna så att man inte skadar roten vid utplantering, men det krävs djupa krukor och försiktigt handlag. Det är ju oftast frågan om ett större antal plantor, så det blir mycket jobb.
Att så morötter redan på hösten var en bra metod även här i södra delarna av landet, men nu fungerar det sällan. Vintrarna är helt enkelt för dåliga, det blir för långa perioder av mildväder som lockar fröna att gro och sedan blir det kallt igen och plantorna dör. Det var många år sedan det lyckades för oss, men vi har prövat igen denna vinter, vi sådde i januari strax innan kylan kom, och hittills har kylan bestått, så det kan finnas en möjlighet att det fungerar i år.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: För-odla morötter?
« Svar #6 skrivet: 14 mar-18 kl 10:54 »
Jag har två anledningar till att förså nästan allting, den ena är som sniglar och andra skadedjur. Ju kraftigare plantor jag kan sätta ut, desto bättre står de emot angrepp. Den andra, minst lika viktiga är att jag försöker serieodla så mycket det går. Då kan ja t ex hinna med en tidig skörd av spenat och sedan ha färdiga plantor av något annat att sätta ut. Morötter och palsternackor undantaget, eftersom det inte verkar fungera. Men jag läste ett tips nyligen, att så i toarullar, och sedan plantera ut hela rullen utan att störa rötterna alls. Det ska jag prova!

Postat med Alternativ.nu´s app


Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: För-odla morötter?
« Svar #7 skrivet: 14 mar-18 kl 19:55 »
Jag har två anledningar till att förså nästan allting, den ena är som sniglar och andra skadedjur. Ju kraftigare plantor jag kan sätta ut, desto bättre står de emot angrepp. Den andra, minst lika viktiga är att jag försöker serieodla så mycket det går. Då kan ja t ex hinna med en tidig skörd av spenat och sedan ha färdiga plantor av något annat att sätta ut. Morötter och palsternackor undantaget, eftersom det inte verkar fungera. Men jag läste ett tips nyligen, att så i toarullar, och sedan plantera ut hela rullen utan att störa rötterna alls. Det ska jag prova!

Postat med Alternativ.nu´s app


Toarullar blir ju ungefär detsamma som krukor av tidningspapper.
För oss så kan växtsäsongen absolut vara ett skäl, det är inte alla år morötterna får en ärlig chans att växa färdigt innan vi åker hem från stugan och det beror förstås på att växtsäsongen är längre än semestern.
Nu ska vi snart flytta betydligt närmare sommarstället och det ger oss helt andra förutsättningar.

Jaja, det var bara en tanke och nu är den luftad.
Tack för alla svar.
Kunskapen är en lätt börda

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: För-odla morötter?
« Svar #8 skrivet: 14 mar-18 kl 22:17 »
Jag har förodlat morötter och det gick hur bra som helst. Jag använde mjölkpaket, eftersom rötterna behöver djup jord och inte får vikas eller skadas.
Man får vara väldigt försiktig när man planterar ut, skära upp kartongen försiktigt så rötterna inte rubbas. Jag satte mina i växthuset och fick supertidiga morötter. En del satte jag i en hink som jag flyttade ut när jag behövde platsen till annat.
Kan verkligen rekommendera att förodla i mjölkkartonger eller liknande typ juicekartonger e.d. Provade allt möjligt, bl.a. svartkål.

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: För-odla morötter?
« Svar #9 skrivet: 14 mar-18 kl 22:26 »
Hej, jag förodlar också i mjölkkartonger sedan några år tillbaka. I princip alla krukor man kan köpa är för låga och ger dåliga rötter. Mjölkkartonger är däremot lagom djup i och enkla på så sätt att i och med att de är fyrkantiga så tar de mindre plats.

Men morötter, nej.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: För-odla morötter?
« Svar #10 skrivet: 15 mar-18 kl 09:27 »
Hej, jag förodlar också i mjölkkartonger sedan några år tillbaka. I princip alla krukor man kan köpa är för låga och ger dåliga rötter. Mjölkkartonger är däremot lagom djup i och enkla på så sätt att i och med att de är fyrkantiga så tar de mindre plats.

Men morötter, nej.

Varför inte morötter, har du provat? Jag hade hus på den tiden och försökte bli så självförsörjande som möjligt. Därför var det bra med en tidig skörd av allt möjligt. Odlade också sockerärtor i mjölkkartonger och satte ut tidigt i växthuset. Var så gott med egenodlat obesprutat tidigt på våren. Mjölkkartonger är bra också för man behöver inte ha något under. Jag ställde dom bakom gardinerna så de inte syntes.

 

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: För-odla morötter?
« Svar #11 skrivet: 16 jun-18 kl 20:13 »
Jag provade att förodla i toarullar och sätta ut dem hela, men det blev inget av dem.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: För-odla morötter?
« Svar #12 skrivet: 17 jun-18 kl 09:11 »
Jag har förkultiverat morötter i 2L petflaskor jag skar av toppen på, och gjorde dräneringshål i botten.
Sådde dessa inne i februari, och ställde ut dom växelvis när det började bli varmt på dagen, och tog in på natten.

Satte runt 5-7 frön per flaska och fördelen jag såg är att varje flaska hade ett gott rotsystem och blast när den sattes ut, så den kunde börja bygga knölen direkt när värme och sol var tillräckligt.
Jag använde lecakulor i botten på flaskorna, ca 1-2cm och alla flaskor står i vatten tråg för att få ständig tillgång till vatten underifrån.

24e april: https://imgur.com/tpwzCci
Dom syns lite i bakgrunden i fönstret.

10e juli: skörd https://imgur.com/nlU5wSk
Det är från en flaska.


/Rikard

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: För-odla morötter?
« Svar #13 skrivet: 17 jun-18 kl 09:17 »
Tips; Sök på youtube "large carrots" så får man lite tips både på kultivering och odling av dom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser