Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundar som far illa  (läst 7895 gånger)

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
Hundar som far illa
« skrivet: 21 jun-09 kl 21:33 »
Ta en titt på Blocket så får du se mängder av annonser där folk inte längre (plötsligt) har
"tid" för sin hund.
Det är ofta dom krävande bruksraserna, som när dom blivit dryga året. Även amstaff.

Hur fasen ska man göra för att få folk att fatta att dom (om dom nu absolut måste ha hund)
ska köpa en ras som PASSAR!

Ja, vidare; hur mår hundarna som bor hos narkomaner och alkoholister? Hur mycket vård och
omsorg får dom?? Hur många stimulerande pormenader?
Abstinens och ångest går ut över hunden som blir sparkad och slagen.

Alltså; jag orkar snart inte med detta mer.

 :'(

Rottislover

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #1 skrivet: 21 jun-09 kl 21:55 »
Håller helt och hållet med dig. Har sedan sex månader tagit hand om en hund, korsning schäfer/rottis, vi är sjätte hemmet hon är i, det har varit jobbigt men hon är värd varenda sekund. Det borde bli lag på att ta ett "hundkörkort" innan man skaffar hund.  >:(

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hundar som far illa
« Svar #2 skrivet: 22 jun-09 kl 07:15 »
Ett annat relaterat problem är de som köper en hund med allra  bästa viljan att ge den ett gott hem. Uppfödaren förklarar grundligt hur rasen fungerar och bör uppfostras/hållas. Livslång support osv, garanteras. Ändå kan hunden efter ett år vara ute på annons eller avlivad i smyg. Varför? Den var jobbig 8) Tonårsproblem, m.m. Man tog inte hjälpen som erbjöds, utan fick skamkänslor för att man misslyckats.
Har själv tagit omhand flera såna hundar (innan avlivning då). Svenska folket har en konstig inställning till sånt här. Dessutom verkar många ha väldigt svårt att sätta gränser hos valpen och verkligen lära den vad den förväntas göra och inte. Men det speglar väl livet i övrigt? Vi har väl en av de högsta skilsmässofrekvenserna åtminstone i Europa. Blir vi osams kan vi inte resonera och reda ut det, utan ska skiljas istället.
I ett materiellt gott samhälle har vi massor av barn och tonåringar som far illa. Inte för att föräldrarna misshandlar dem, utan för att de inte bryr sig eller har tid/ork eller är tydliga i sina föräldraroller.
Många har konstiga förhållningssätt till både djur och medmänniskor. Det speglar nog mängden omplaceringar på Blocket och liknande instanser. För det gäller ju inte bara hundar, utan katter, kaniner, marsvin och t.om hästar.
Är inte säker på att det skulle hjälpa om de köpte "rätt" ras. För vilken är det? Som inte behöver en bra flockledare och tydliga regler? Som kan hantera för mycket "gos" för lite delaktighet och förståelse för vad en hund behöver? Utöver för mycket mat och för lite motion, långa dagar i ensamhet osv.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Hundar som far illa
« Svar #3 skrivet: 22 jun-09 kl 12:43 »
Är en nybliven hundägare. Det var jätte svårt att välja hund.
Jag tycker att alla som köper hund ska läsa flera böcker om vad man har att vänta i olika raser.
Har en golden retriever som jag kommer att gå på flera kurser med. Tycker att en hund behöver ett/en jobb/syssla
precis som oss människor för att känna mening med livet. man kan ju inte förvänta sig att den upfosterar sig själv.
Det sa min uppfödare och det håller jag med om. Så min första hund och jag har mycket att se fram emot.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Hundar som far illa
« Svar #4 skrivet: 22 jun-09 kl 13:15 »
Borde inte myndigheterna agera på ett bättre sätt? Är det bara Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige som ska kämpa????

På länsstyrelsen sitter personer och arbetar med just djurrätt. Är dom tillräckligt intresserade av djur???

Och, till dig som skrev sist i tråden; LYCKA TILL MED VOVVEN! Pussa den på nosen från mig.
Vad är det för ras?

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Hundar som far illa
« Svar #5 skrivet: 22 jun-09 kl 13:21 »
Myndigheterna kan tyvärr inte göra mer än vad lagen ger utrymme för och djurskyddslagen är väldigt tam. Men lagarna blir vad vi människor kräver av våra makthavare, så ni som tycker att det behövs fler ingripanden i djurskyddsärenden - tala om det för dem som stiftar lagar!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

murtorpet

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #6 skrivet: 22 jun-09 kl 15:20 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:59 av murtorpet »

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hundar som far illa
« Svar #7 skrivet: 22 jun-09 kl 16:11 »
Djurskyddet är en myndighet!
Tror inte det hjälper att ha strängare regler, så länge folk ser djur som en pryl. Nåt man slänger ut när man tröttnat. Det är en tråkig mentalitet som tyvärr ökar i pryl hetsen!

Nej, det finns inget som säger att en hund har det sämre hos en missbrukare. Bara att vissa inte klarar att sköta djuren. Men som sagt, kolla blocket och se alla icke alkisar som heller inte klarar det!

murtorpet

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #8 skrivet: 22 jun-09 kl 17:48 »
.


« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:00 av murtorpet »

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hundar som far illa
« Svar #9 skrivet: 22 jun-09 kl 22:26 »
Helt rätt murtorpet, men det är väldigt lite prat om vad som är naturligt för hundar - hur de vill leva sina liv osv. Har svårt att tro att de vill tillbringa så mycket tid inne, i koppel osv.
Som jag brukar påstå: Alla hundar avlades fram för ett ändamål i begynnelsen. Ta inte ifrån dem den rättigheten till "yrkesutövande".
Idag är väl snarast fokus på hur man missköter hunden på "gosigaste" sättet! Hundar vill vara lösa, lukta o smaka på sånt vi tycker är äckligt, ha hund kompisar osv, men även en funktion att fylla. Det är inte naturligt för hundar att äta torrfoder med stora spannmåls koncentrationer osv. Lite märkligt att det blivet ok att ge dem ohälsa också. Vi styr över varje millimeter i hundens liv. De badas och vaccineras och kammas och motioneras.
Tänk att i Sveriges prydlighet hitta kvarterets hundar ligga i en hög och eftermiddagsslummra, som man ofta ser i Indien eller Thailand. Lugna lyckliga hundar som vet sin plats i hierarkin. Inga hund rädda människor i sikte, för ingen förstår att de ska vara rädda för hunden, den är ju underordnad.

murtorpet

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #10 skrivet: 23 jun-09 kl 09:47 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:01 av murtorpet »

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #11 skrivet: 23 jun-09 kl 09:56 »
om folk som köper rasren hund ångrar sej så är priset för att köpa en hund för lågt. priset ska vara högt så man tänker sej noga för och en del av priset kan gå till en fond för hundstallar. något för kennelklubben?
varför kan inte folk låna en hund först och se hur det är?

samma saker gäller när man skaffar barn.
körkort i både hund och barn.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hundar som far illa
« Svar #12 skrivet: 23 jun-09 kl 10:32 »
Tror priset spelar mindre roll idag! Eller vad föreslår du? 50 000???? 250 000?????
Det är väl snarast folks sätt att hantera livet i stort och relationer till levande väsen så som medmänniskor, djur, natur osv. som haltar rejält. Folk skaffar ju barn också, som sedan ska skyfflas runt på dagisar och aktiviteter. Ingen frågar ju barnen vad de vill. För de begriper inte sitt eget bästa. De har stresssymptom i två-års åldern, ADHD vid skolstart m.m. Vi gör liknande med hundar och lever i någon slags fantasi värld och om drömmen raseras blir allt natt svart och hunden måste bort (om det var den som inte funkade). De flesta saknar kamp lust också - viljan att försöka igen och rätta till det som blev fel. Bättre att skyffla över problemen på någon annan!

Folk lever i någon låtsas värld, där lycka är allt som kan köpas för pengar. Bilar och villor är statussymboler, hundar likaså. Många skaffar inte ens hund för att de älskar hundar, utan för att grannarna har hund (helst då ovanlig ras också). Så är status jakten igång och ett högt pris kan vara ett konkurrensmedel där för att uppnå nirvana 8)

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #13 skrivet: 23 jun-09 kl 10:39 »
min erfarenhet aer att i de laender daer det finns billiga hundar, stoerre utbud blandisar och hundar som paastaas vara rasrena aer inte reggade och aer BILLIGA. ser mera hundar som far illa i dessa laender saa jag tror starkt paa at det aer baettre at en hund kostar typ 10+20 tusen foer daa maaste man taenka innan man koeper och inte bara haffsa ivaeg.


Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Hundar som far illa
« Svar #14 skrivet: 23 jun-09 kl 11:05 »
Idag finns en färsk annons på valpar: blandis shcäfer/rottis. Jag har go lust att ringa och
"höra mig för".  >:(


murtorpet

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #15 skrivet: 23 jun-09 kl 13:53 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:58 av murtorpet »

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #16 skrivet: 23 jun-09 kl 20:29 »
jag har körkort i hund.
vi betalar hundskatt där jag bor och hunden ska vara id märkt enligt lag.
om jag låter kommunens hundman komma ut o besiktiga mina hundars boende o staket och sitter et litet test så får jag billigare hundskatt.

men det är många som inte ens märker eller betalar hundskatt o skiter totalt i systemet.

Vilse

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #17 skrivet: 23 jun-09 kl 20:33 »
Idag finns en färsk annons på valpar: blandis shcäfer/rottis. Jag har go lust att ringa och
"höra mig för".  >:(



varför?

att ha blandiskull till salu säjer inte at det är en dålig uppfödare,,dom kanske till och med frågar ut köpare och följer upp.

om jag nånsin skule sälja valpar så skule jag skriva avtal och ha referenser om tidigae hundägande och ha en klausul att om dom ej är nöjda eller får förändrat liv så ska jycken tillbaka till mej och inte säljas vidare!

alla kan få förändrat liv men det är lite för många!!!!!!!!
blir förbannad på dessa annonser med folk som fått barn o inte vil ha hund längre!

här nere ser man ofta nonser om folk som flyttar och dit dom ska får dom inte ha hund,,många privatvärdar som nekar hund,,mesta husen är privata värdar här nere,,då säljer man hunden!!!!

murtorpet

  • Gäst
SV: Hundar som far illa
« Svar #18 skrivet: 23 jun-09 kl 21:18 »
.

« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:58 av murtorpet »

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Hundar som far illa
« Svar #19 skrivet: 23 jun-09 kl 21:22 »
Har du nåt förslag på hur man kommer tillrätta med problemet?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser