Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka sjuk efter avänjning  (läst 3686 gånger)

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
tacka sjuk efter avänjning
« skrivet: 27 jun-18 kl 19:13 »
Hej undrar om någon har någon idé vad min tacka kan ha råkat ut för, alla tips tages tacksamt emot...

Renrasig finull född 2010, fått två-fyra lamm/år.
I år fick hon fyrlingar som jag avvande den 20 juni.
I måndags morgon märkte jag att hon låg långt från flocken och hade problem med balansen.
Stängde in henne i en egen fålla på gården då deras hage är stor och jag ville ha koll på henne.
Hon gnisslar tänder ibland och idisslar ibland.
Ramlar omkull efter hon går ca 1-2 m och ligger mycket.
Äter ändå gräs ibland men ser insjunken ut.
Ingen mastit eller juverproblem.
Fått pencillin men ingen förbättring. (Veterinär vet inte, vänta och se...)
Är iskall om man känner på kroppen och reagerar inte ens när jag sprutar penovet...
har gett henne maskmedel, multivitamin, selen, egen saltsten och mineralsten.
Dricker dåligt och bryr sig inte om när man kommer fram till henne.
(kan gå runt och hänga med huvudet periodvis fast korta stunder åt gången)

Någon som har någon idé eller tips på annat att trycka i henne.




javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: tacka sjuk efter avänjning
« Svar #1 skrivet: 04 jul-18 kl 00:50 »
Hur har det gått med din tacka? Kan det vara någon fästingsjukdom?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: tacka sjuk efter avänjning
« Svar #2 skrivet: 24 jul-18 kl 19:32 »
Fick tag på en annan veterinär som sa Listeria utan att fundera så fick starta en engemycin kur (stavning?)
men hon var inte hoppfull då får kan få bestående hjärnskador av sjukdomen...
Hon blev bra men nu har hon börjat gå i cirklar och ramlar omkull och ligger ner långt från flocken igen...…

Fast bara varannan dag??? ena dagen springer hon och bräker och slåss om pelletsen/maten (stödfodrar pga torkan) man kan inte ens gissa att hon är sjuk.
Nästa dag ligger hon längst bort och jag får ge henne på plats med mat och vatten och tänker då att hon ska tas bort till kvällen men sen på kvällen springer hon runt igen bara för att lägga sig dagen efter igen...
fattar inget...
ska jag skjuta henne eller inte???
en hjärnskada kan väl inte komma och gå???

hon är ju jättepigg och knuffas när de får mat och har inga problem alls men sen ligger hon i några timmar och ser helt stel ut i nacken och går i cirklar till vänster hela tiden och ramlar bara för att springa runt igen några timmar senare utan några som helst symtom igen???

Vad skulle ni ha gjort skjuta eller inte???
De går i skogen då betena är helt slut och det inte finns någon återväxt, kan hon ha ätit något eller är det listerian som spökar, vill inte gärna ringa vet igen.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: tacka sjuk efter avänjning
« Svar #3 skrivet: 25 jul-18 kl 12:29 »
Verkar hon beta och dricka som hon ska? Jag hade nog avvaktat ifall det kanske är efterdyningar efter sjukdomen plus att det är så varmt för tillfället. Om ingen bättring alls märks eller hon blir sämre hade hon nog tagits bort. Om hon verkar lida hade jag tagit bort henne.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: tacka sjuk efter avänjning
« Svar #4 skrivet: 25 jul-18 kl 13:34 »
Ja aptiten är det inget fel på de stunder hon är frisk? (kan man säga frisk i hennes fall???)  ???
bajsar och kissar normalt och idisslar som hon ska.
Men de stunder hon är dålig ligger hon bara utan att reagera på något, reser sig bara för att ramla ihop igen, snurrar på stället i vänster varv och ligger med huvudet tätt mot kroppen helt stel.
Men tar och äter pellets och löv/gräs/äpplen och dricker vatten ur hinken när jag håller fram den så hon når.
var "frisk" igår kväll men ligger nu på förmiddagen igen.

Tur det är mycket skugga i skogen då hon kan lägga sig var som helst utan att resa sig igen på några timmar...

Om man skjuter henne får man ta skinnet om man skickar efter kadaverbilen eller inte?
Renrasig finull som klipptes för 3 mån sen så fällen är kanonfin.
Bara en fundering ifall vi tar bort henne?

 

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: tacka sjuk efter avänjning
« Svar #5 skrivet: 25 jul-18 kl 18:21 »
Har för mig att man får ta skinnet, bäst är att kolla innan. Kanske olika på olika ställen i landet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 4 användare
xaelanar, karsan, magtob, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser