Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla i fjällen  (läst 3276 gånger)

Haremma

  • Gäst
odla i fjällen
« skrivet: 15 feb-04 kl 21:26 »
Jag ska bo långt ute i fjällen i åtminstone två månader till sommaren. (juli-5sept) Maten skickar jag upp i förväg, alltså blir det mycket torrt och konserverat. Men färskt är gott och därför hoppas jag på att kunna odla något. Men det måste vara snabbväxande eftersom jag bara har 2 månader på mig. Helst vill jag ju kunna börja skörda redan efter 1 månad...
Finns det någon som kan ge mig tips om vad för snabbgroende gott jag kan odla?

Hälsningar Emma

Helena

  • Gäst
Re:odla i fjällen
« Svar #1 skrivet: 18 feb-04 kl 13:42 »
Hej
Jag tycker att Du ska odla Ruccolasallat. Det är gott och växer snabbt. Spenat borde också gå. Kryddor som är snabba är sommarkyndel och ännu snabbare dansk körvel. Rädisor? Kanske någon plocksallat? Om Du lägger en fiberduk över sådden vinner Du massor i värme och odlingstid.
Det finns säkert mer snabba växter, men detta var vad jag kom på i all hast. Lycka till!
Kram
Helena

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:odla i fjällen
« Svar #2 skrivet: 18 feb-04 kl 13:50 »
Du Emma.....all mat du kan odla i fönstret? Solrosgroddar, bovete, vanliga alfalfagroddar, mungbönor och sånt. Titta efter Anne Wigmores böcker, där hittar du en massa tips.

Haremma

  • Gäst
Re:odla i fjällen
« Svar #3 skrivet: 18 feb-04 kl 18:04 »
Tack för tipsen!
Jag brukar alltid grodda, mungbönor och alfalfa är favoriter.
Har köpt frön till plocksallad, gräslök och rädisor. Spenat kanske vore en idé med...
Jag vet inte alls vad för jord jag kommer att ha, finns det något som är särskilt "okräset" och går att odla nästan var som helst? Ljus finns det i alla fall i överflöd, midnattssol.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser