Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kadaver i ån, vad göra??  (läst 5669 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Kadaver i ån, vad göra??
« skrivet: 09 jun-10 kl 07:26 »
Tvärs igenom mina hästbetesmarker flyter en mindre å där hästarna dricker. Igår släpptes hästarna på detta bete och samtidigt upptäcktes att det flyter ett kadaver i ån, troligen en mindre älg som sannolikt legat i vattnet sedan i vintras (den var helt avhårad).

Vad gör man? Hur påverkas vattnet (strömmande med god omsättning)? Kadavret ligger uppströms, ca 100 meter från där hästarna brukar dricka.

Kan man få hjälp nånstans ifrån, kommunen eller dyl. för att få bort det? Själva klarar vi det inte, enbart stanken fick oss att vända innan vi ens hunnit fram till åkanten.
« Senast ändrad: 09 jun-10 kl 07:30 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #1 skrivet: 09 jun-10 kl 07:57 »
Ring Miljöoch Hälsa så hette de iaf förr
Hedemorahöns

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #2 skrivet: 09 jun-10 kl 08:06 »
Ja, ring kommunen,de borde veta. Och det borde vara gratis att få det bortforslat, det är ju inte ert fel att det ligger där.

Angående vattenkvaliteten, så kan det såklart finnas lite dåliga bakterier som kommer från nedbrytningen, som följer med vattnet nedströms, men med så rinnande vatten som du beskriver så skulle jag inte vara rädd för att hästarna skulle bli såliga av vattnet. Koncentrationen blir så låg att hästarnas mage ska klara av det. Möjligen är det värre om de har sår som kommer i direktkontakt med vattnet.

När kadavret väl är bortforslat borde vattenkvaliteten återgå till det normala på några timmar, möjligen någon dag, förutsatt att de får med sig alla delar av djuret.

Berätta gärna hur det går, vem på kommunen som har hand om sådant, och hur det går med bortforslingen. Intressant att veta, om man själv råkar ut för problem. Även om det säkert fungerar olika i olika kommuner, med vårt decentraliserade  beslutsfattande och tjänstemannastyre som råder på många kommuner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #3 skrivet: 09 jun-10 kl 08:42 »
Ja, ring kommunen,de borde veta. Och det borde vara gratis att få det bortforslat, det är ju inte ert fel att det ligger där.
Jag har lite svårt att se att det skulle vara kommunens ansvar att en älg dött i ett vattendrag så att TS hästar inte får rent vatten. Om man skaffar mark och djur så är det snarare ens eget ansvar att se till att djuren får det de behöver (rent vattten). Att en älg har den dåliga smaken att dö i vattenkällan får nog fastihetsägaren stå för.
Jag ser det som om det finns 2 möjligheter. TS vattnar hästarna via "badkar" eller betalar för bortfoslign av kadavret.
Kommunen kanske kan ge tips om vart man kan vända sig för att beställa bortforsling av kadavret (men kolla priser nogrannt).
Genbank för Gotlandshöns

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #4 skrivet: 09 jun-10 kl 09:00 »
Jag uppfattade det som att det var ett större vattendrag, som går över fler marker än trådstartarens. Alltså är det inte bara trådstartaren som drabbas. Och som sagt det är nog olika i olika kommuner hur hjälpsamma de är. Men om vattnet rinner ut i tex en badsjö, så är nog allmänheten intresserad av att kadavret tas bort, även om det skulle kosta någon liten skattepeng.

Man kan ju även kolla med brandkåren, de tar ibland betalt, ibland inte - om de kan betrakta det som en övning. Och att fiska upp något från en å kan ju simulera att rädda djur eller människor, även om djuret i detta fallet är dött. Frågan är ju fri i alla fall.

Bara för att man äger mark är man faktiskt inte skyldig att åtgärda allt som händer på den för egna pengar. Skulle det ske en olycka av något slag, kemiskt nedfall, läckage som man själv inte är skyldig till, bilar som kraschar ... så är det någon annan som ska stå för kosingen, det allmänna, något försäkringsbolag, de som orsakat skadan...

Om ni har en försäkring så kolla med dem vad som täcks, kanhända kan man få ersättning för kostnaden för att ta bort kadavret, om ni nu tvingas betala för det, förutom att ni antagligen måste betala självrisk såklart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #5 skrivet: 09 jun-10 kl 09:13 »
Bara för att man äger mark är man faktiskt inte skyldig att åtgärda allt som händer på den för egna pengar. Skulle det ske en olycka av något slag, kemiskt nedfall, läckage som man själv inte är skyldig till, bilar som kraschar ... så är det någon annan som ska stå för kosingen, det allmänna, något försäkringsbolag, de som orsakat skadan...

Ja men detta är inte "naturliga" olyckor, att vilda djur dör är ganska naturligt. De exempel du tar upp så finns det en ägare till problemet nämligen den som äger bilen eller fabriken som orsakat det kemiska utsläppet. Om vi får ett utsläpp på mitt jobb så inte kommer kommunen betala saneringen. Det är företaget som får göra det om det så går i konkurs på kuppen. Här bör det vara fastighetsägaren som äger problemet.
Givetvis kan det almänna betala för det men TS kan nog knappast räkna med det.
Genbank för Gotlandshöns

louise

  • Gäst
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #6 skrivet: 09 jun-10 kl 09:20 »
Kloka svar alla gett. Jag tillägger bara att markägaren, där älgen ligger, bör kontaktas. Man har väl inte rätt att greja med djur på annans mark hur som helst.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #7 skrivet: 09 jun-10 kl 09:23 »
Kloka svar alla gett. Jag tillägger bara att markägaren, där älgen ligger, bör kontaktas. Man har väl inte rätt att greja med djur på annans mark hur som helst.
Det är min mark.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

  • Gäst
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #8 skrivet: 09 jun-10 kl 09:27 »
Ah, då blev det enklare;)

Då är det kanske fråga om att du är skyldig att inte skita ner vattnet.

Väntar med spänning på vad kommunen ger för svar:-)

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #9 skrivet: 09 jun-10 kl 10:08 »
Kan du inte putta aset vidare till grannens mark? :P

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #10 skrivet: 09 jun-10 kl 10:25 »
Kan du inte putta aset vidare till grannens mark? :P
Hehe, det vore en lösning förstås, men då måste jag putta det uppströms, nerströms kommer det att fastna i en smal ravin, om jag ens får det så långt. Nej, mitt på den delen av ån som ligger på vår mark, där har aset parkerat sig.

Å andra sidan, komme jag bara såpass näraatt jag kunne putta det åt nåt håll, men stanken är urjävlig, kräkningarna kommer redan 10 meter från åbrinken, jag vågar inte tänka på hur det vore om man kom ännu närmare :P
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #11 skrivet: 09 jun-10 kl 10:38 »
Nix, kommunen slog ifrån sig och tyckte vi skulle ringa polisen ???.

-Jo goddag, jag skulle vilja anmäla ett dödsfall....en drunkning, har trolgen legat i vattnet ett bra tag.....misstanke om brott? Njae, men man vet ju aldrig, kanske gängstrid, rivaler emellan, eller dödsskjutning där offret lyckats släpa sig ut påisen och gått igenom.....Obduktionen bör visa hur offret dött..... ::)

Nej, vi får nog utrusta oss med försvarets gasmasker och ta oss ner till ån och se vad som kan göras. Hästarna får dricka urbäcken som går till ån så länge och jag får bada uppströms i år.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #12 skrivet: 09 jun-10 kl 11:25 »
Lyckas ni baxa upp det, så tror jag det kommer ruttna ganska fort, vattnet har väl en kylande effekt på bakteriefloran som försenar detta i nuläget?

Jag tror jag kan ana mig till stanken.. Jag minns för ett antal år sedan, då älgarna dog av och till, så låg ett kadaver i skogen hemmavid, jag lyckades med stor möda ta mig så nära att jag kunde se vad det var, stanken var urvidrig... Och då var jag väl 50 meter ifrån...

Hoppas det löser sig,

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #13 skrivet: 09 jun-10 kl 11:28 »
Tyvärr blir jag inte förvånad över svaret från kommunen. Jag har vissa förutfattade meningar om kommunala tjänstemän. Tråkigt att de inte ens kunde ge dig ett tips om vart man vänder sig i denna typ av situation. Det måste ju finnas någon som är bra på att lösa sådana här problem (priset är ju en annan fråga).
Frågan är ju vad som händer om man helt enkelt slår en tamp runt benen på älgen och försöker dra upp den. Håller den ihop då eller får man bara fler delar älg liggandes i vattnet.
Genbank för Gotlandshöns

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #14 skrivet: 09 jun-10 kl 11:41 »
Benen hänger ner så det är sidan av buk och bröstkorg som sticker upp, man skönjer revbenen genom den avhårade huden. men som Oktober skriver så är det stanken som avgör hur nära man kan gå.

Jag minns för ett antal år sen när vi var osams med en av deltagarna i jaktlaget på den plats vi då bodde. Det var en illvillig person som gjorde vad han kunde för att göra livet till ett helvete för flera av oss, och vid ett tillfälle grävde han upp slaktrens (huvud m.m.) av en älg och lade det just utanför vår tomtgräns. Hundarna fann det naturligtvis och kom in och spydde likmaskar över hela vardagsrumsgolvet................Efter det har jag extra svårt för lukten av as.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jennydalby

  • Inlägg: 277
    • Jämtland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #15 skrivet: 09 jun-10 kl 12:09 »
kan in inte ringa till destruktion eller vad det heter???
dit man skickar djur som blivit akut sjuka och nedtagna??
men det kostar ju... har ni inte någon granne med skogsmaskin som kan plocka upp den??
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #16 skrivet: 09 jun-10 kl 12:12 »
Hmmm.. det går inte få det att åka iväg nedströms heller till ngn lämplig(are) plats att få upp det på?

Haha!! Polisen? På kommun får man ibland roliga svar. Borde finnas en samlingsvolym på sådana kommentarer..;) *lol*

(Fö måste man väl gräva ner det? På vår tipp tar man ej emot kadaver/slaktrens vilket resulterat i att folk kastar sin skit bl a runt vår tomt...)

louise

  • Gäst
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #17 skrivet: 09 jun-10 kl 13:54 »
ja! det gör vi det gör vi! Puckade citat från miljöåhälsa! alla livsmedelsförädlare här kommer ha tonvis med roliga grejer:-)

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #18 skrivet: 09 jun-10 kl 15:09 »
Nånannanismen är en behaglig religion, men vill man utöva den ska man inte bosätta sej på landet, för där får man ta tag i skiten själv...    ;)
"Kärleken är livets bäste vän"

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #19 skrivet: 09 jun-10 kl 16:09 »
Jag hade en klasskompis en gång i tiden som också hittade en självdöd älg på sina marker som låg och stank. De stoppade in ett par dynamitgubbar i den och sen var det slut på det bekymmret. :D

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #20 skrivet: 09 jun-10 kl 19:00 »
Nånannanismen är en behaglig religion, men vill man utöva den ska man inte bosätta sej på landet, för där får man ta tag i skiten själv...    ;)
Man är väl inte dum, finns det nånannan som kan/vill/ska ta hand om skiten så varför inte ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #21 skrivet: 10 jun-10 kl 22:48 »
Hej!
Anlita en gräv/skogsmaskin med gripskopa, som plockar upp kadavret från vattnet.
Samla ihop en rishög och elda upp eländet...
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Huggorm

  • Gäst
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #22 skrivet: 10 jun-10 kl 22:53 »
En klädnypa på näsan håller stanken borta. Men det är ändå inte speciellt lätt att få upp en ruttnande älg ur en bäck. Krokar ni i traktorn i benen för att dra upp den lär väll benen lossna. Det minsta som kan hända är väll att bukskinnet spricker och hela inälvspaketet klafsar ner i vattnet...

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #23 skrivet: 10 jun-10 kl 23:20 »
Dynamit?  ;D

Destroyed in Seconds- Beached Whale Explosion
« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 23:23 av ersam »

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #24 skrivet: 11 jun-10 kl 07:02 »
En röris jag känner fick frågan om han hade bytt ut nåt gammalt gjutet badkar. Frågeställaren ville ha tag på såna för "om man lägger ett vargkadaver och en dynamitgubbe under ett uppochnedvänt sånt så upphör kadavret helt" .  Kanske svårt med en älg, jag skulle nog gräva ner skiten.

Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

regnpipan

  • Gäst
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #25 skrivet: 11 jun-10 kl 09:30 »
Just nu är det yngelsäsong i skogarna. Då är kadaver synnerligen välkomna tillskott för såväl fåglar som rovdjur och andra asätare vilket gör att åtminstone jag tycker att det är rätt synd att bränna eller gräva ner kroppen. Men att den ligger kvar i vattnet är ju direkt olämpligt.

Näe, kommer ni åt med traktorn så slå en kätting om kroppen och dra upp den på land, den försvinner nog på en eller på sin höjd två veckor vid den här årstiden.

Så skulle jag gjort, åtminstone om den inte ligger allt för nära boningshuset och ev smådjursutrymmen.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #26 skrivet: 11 jun-10 kl 11:56 »
Ett bra ställe att fästa repet i är om man skär ett hål igenom "väggen" som skiljer näsborrarna och drar ett rep igenom. Håller för hela älgens vikt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Huggorm

  • Gäst
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #27 skrivet: 11 jun-10 kl 12:25 »
Ett bra ställe att fästa repet i är om man skär ett hål igenom "väggen" som skiljer näsborrarna och drar ett rep igenom. Håller för hela älgens vikt.
Det beror på hur rutten den hunnit bli

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #28 skrivet: 11 jun-10 kl 12:55 »
sant :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #29 skrivet: 11 jun-10 kl 14:42 »
Som ni ser på bilden så är det inte läge för varken rep i nosen eller liknande. Allt vi skall försöka med är attfå upp den ur vattnet, bränning är resursslöseri och överkurs. Stanken har minskat betydligt men det rikliga regnandet under de senastedagarna (uppemot 80 mm enl. regnmätaren) har gjort det än svårare att komma till. Maskiner är inte att tänka på, brinken är obärig långt upp "på land" så det blir att försöka baxa nedströms till fastare mark och grundare vatten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #30 skrivet: 11 jun-10 kl 14:52 »
Åh, fy fan, va äckligt det såg ut...  :-X

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Huggorm

  • Gäst
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #31 skrivet: 11 jun-10 kl 15:05 »
Kanske försöka baxa upp det på en presenning och dra upp mot fastare mark?

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #32 skrivet: 11 jun-10 kl 15:28 »
Smart, kanske går det att dra en pressening under kadavret och svepa om o sen dra upp hela paketet?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #33 skrivet: 11 jun-10 kl 15:53 »
Ja, troligen är det den bästa iden hittills. Man måste nog ha en bred anläggningsyta för att det skall hålla.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

  • Gäst
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #34 skrivet: 11 jun-10 kl 16:00 »
Gud vad vacker bild. Å innehåller en massa filosofiska saker om naturen å livet. Kan ni inte göra ltie mer fotokonst innan den forslas bort..

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #35 skrivet: 11 jun-10 kl 16:26 »
Alternativet till pressenning kan ju vara ett sånt nät som man binder över släpkärran för att säkra last som ved och sopor. sen kan man ju fästa nåt rep eller spännband i det  och dra eländet till lämplig plats.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #36 skrivet: 11 jun-10 kl 20:33 »
Många bra svar det i nosen tyckte jag bäst om .Nät tror jag mest på kanske ett hönät för självlastar vagnar men det går nog inte att släpa någon längre sträcka då fastnar nätet men väl uppe på marken en ordentlig bit från ån är det bara benknotor kvar nästa sommar .men doften i sommar kommer att vara långt mer än nuvarande.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #37 skrivet: 12 jun-10 kl 19:31 »
Men ni ser till att hästarna har tillgång till annat vatten innan ni fått bort kadavret. ???

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #38 skrivet: 12 jun-10 kl 22:13 »
Varför gick älgen över ån - jo för att bli ren!  ;D

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #39 skrivet: 12 jun-10 kl 22:30 »
Varför gick älgen över ån - jo för att bli ren!  ;D
:-* ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Huggorm

  • Gäst
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #40 skrivet: 12 jun-10 kl 22:35 »
Det lyckades dåligt i det här fallet  :-X


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser