Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex bokföringsskola.  (läst 122529 gånger)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #240 skrivet: 25 apr-14 kl 22:58 »
Härligt att höra! :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Camillaj

  • Inlägg: 3
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #241 skrivet: 05 jul-14 kl 22:24 »
Oj vilken suverän tråd att läsa och lära av när verkliga frågor omsätts till siffror/konton :) Är Existens fortfarande aktiv i tråden med sin kunskap?

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #242 skrivet: 05 jul-14 kl 23:31 »
Oj vilken suverän tråd att läsa och lära av när verkliga frågor omsätts till siffror/konton :) Är Existens fortfarande aktiv i tråden med sin kunskap?

Jadå men, han har bytt nick. Han använder Ex. här nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #243 skrivet: 24 jul-14 kl 11:40 »
Kan någon svara på under vilket konto jag bokför köpa av stödrätter..? Använder internetbaserade FortNox som bokföringsprogram

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #244 skrivet: 25 jul-14 kl 22:25 »
Du bokför dom som immateriella tillgångar på t.ex konto 1050.
 Kan kännas lite menlöst om det är små belopp, men såna rättigheter omfattas inte av reglerna om direkt avskrivning.

Sen gör du avskrivningar som med andra inventarier.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #245 skrivet: 29 jul-14 kl 22:49 »
Du bokför dom som immateriella tillgångar på t.ex konto 1050.
 Kan kännas lite menlöst om det är små belopp, men såna rättigheter omfattas inte av reglerna om direkt avskrivning.

Sen gör du avskrivningar som med andra inventarier.

Fick till slut ett annat svar av våran redovisningskonsult: "Stödrätter är egentligen en immateriell tillgång som behandlas som inventarier. Det vill säga är beloppet lägre än 21 000 så dra av det direkt konto 5410."

Så så fick de bli..  :-\

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #246 skrivet: 30 jul-14 kl 09:03 »
Det håller dock inte skatteverket med om:

Avdragsbestämmelserna om korttidsinventarier och inventarier
av mindre värde (18 kap. 4 § IL) samt kontraktsnedskrivning
(18 kap. 23 § IL) gäller inte för immateriella rättigheter.



http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.skatteverket.se%2Fdownload%2F18.deeebd105a602bfe38000101%2Fkap19.pdf&ei=gZfYU_eaMKbpywO6j4GACw&usg=AFQjCNHEnHxujxSY5VNzG6FgFrEXw9awNA&sig2=y2NkA1hB-TjV8QeXKdbzpg&bvm=bv.71778758,d.bGQ
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Camillaj

  • Inlägg: 3
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #247 skrivet: 13 aug-14 kl 01:46 »
Längesen jag var inloggad här nu ser jag! Men Ex existerar fortfarande  ;)

Behöver råd i en fråga gällande 3 parts ägande i en jordbruksfastighet. Kan man ta det privat eller måste man ställa frågorna öppet i forumet?




Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #248 skrivet: 13 aug-14 kl 16:32 »
Många frågor har ju ett allmänt intresse, men vill du ta det privat så går det såklart bra.

Skicka du ett pm.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #249 skrivet: 23 aug-14 kl 09:55 »
Hur bokför man en gårdsförsäkring (ekonomibyggnad samt lite skog)?
Måste jag blanda in konto 1730 (förutbetalda försäkringspremier), eller kan man bokföra hela beloppet på 6310 (Företagsförsäkringar)?


Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #250 skrivet: 23 aug-14 kl 10:31 »
Man får tänka på vad som är balanskonton och vad som är resultatkonton. 1730 är ett balanskonto ( tillgång) och 6310 är ett resultatkonto ( kostnad).
Alltså bokför du först hela kostnaden på 5192 ( fastighetsförsäkringar) och sen när man kommer till bokslutet så får man räkna ut hur mycket av försäkringen som ska räknas till kommande år.
Då flyttar du den delen av beloppet till 1730.
Det är ju då en tillgång, en fordran du har på försäkringsbolaget.

Dock behöver man inte hålla på med detta om det är småsummor ( vill minnas under 5000). men är det så att du betalar försäkringen i december så blir det ju lite snett att inte dela upp den in på nästa år.

6310 är mer till för rena företagsförsäkringar, typ ansvar och sånt.

50-konton rör det mesta i fastighetsväg.

Tänk också på att det bara är den delen av försäkringen som rör gården som man får dra av. De flesta försäkringsbolag specar också noga vad som hör till bostadshuset.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

PeGe

  • Inlägg: 79
    • Jämtland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #251 skrivet: 25 aug-14 kl 01:28 »
Kollade lite efter ett bra bokföringsprogram idag, men lyckades inte bli klok på vilket man ska ha. Kan du, Ex, rekommendera lite vad man ska titta på? Fördelar/nackdelar med integrerat faktureringsprogram, t ex. Jag har en fyra år gammal MacBook, men lite allmänna tips kan nog vara bra för flera av oss här. :)

Camillaj

  • Inlägg: 3
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #252 skrivet: 22 sep-14 kl 23:12 »
Krånglar jag till det eller ÄR det krångligt???
Var sjutton börjar jag? Öppningsbalansräkning?

Vilket datum ska ver1 ha? När får jag dra av moms?
Fick tillgång till jordbruksfastigheten 140131 (lån började ticka) men enligt registerutdraget blev jag momsregistrerad 140410. (haft kostnader emellan)

Började med biodling som hobby 2013 men eftersom jag nu äger en jordbruksfastighet vill jag få in kostnaderna under näringsverksamhet, ska jag ta upp dom under inventarier eller som förbrukningsinventarier? Kupmaterial etc. ca 10000kr, övriga kostnader frakt, medlemsavg, förbrukningsmaterial etc. 5000kr. Ska jag förutom dom kostnaderna bokföra bina som en tillgång?

Tror jag har koll på de löpande men att få korrekta siffror till en start var inte lika enkelt :)

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #253 skrivet: 22 sep-14 kl 23:59 »
Grattis till köpet! :)

Ja, det finns ju lite att tänka på, och allt blir så mycket enklare om man kommer in rätt från början.

Första steget blir att ta reda på hur mycket av gården som hör till näringen, och vad som är privat. Och då får du ta förhållandet som finns i taxeringsvärdet och räkna om det till vad du själv betalade.  Om det tex visar sig att 30% av taxeringsvärdet är på bostadshuset, så är alltså 30% av köpesumman att räkna som privat och resten hör till näringsfastigheten. Den här fördelningen gäller sen då även lånen och räntorna.
Den privata delen kan du sen lämna därhän.. det är som en vanlig villa.

Den summa som nu finns i näringsfastigheten, ska då fördelas mellan byggnader, skog och mark. Även här använder du taxeringsbeskedet för att få fram förhållandet mellan de olika grejerna.

Balansräkningen är ju tom när du börjar, och du lägger nu in tillgångarna på de olika kontona för mark och byggnader.

För att få balans så ska ju då motsvarande summa läggas in som en skuld på ett skuldkonto. 2350 tex.
Om du satsat egna pengar så lånen inte 'räcker till' för att balansera tillgångarna, så lägger du mellanskillnaden som en egen insättning på konto 2018. Dom egna insättningarna är ju ditt företags skuld till dig.

Därefter kan du bokföra de saker som du själv sätter in, bikupor , bin osv.
Om det är saker med ett värde som är mindre än 22000 kr så sätter du det som förbrukningsinventarier, och om värdet är högre så får det bli vanliga inventarier. Bina kan man bokföra som lager.
Motkonto för såna här grejer blir ju då konto 2018, eftersom det är du själv som sätter in det i företaget.

Du börjar bokföra den dagen du blivit registrerad, men du kan ta med alla inköp som skett i mellantiden också, och dra av moms på dom. Det är rätt generösa regler, och principen är att du får dra momsen på såna grejer som du uppenbart köper till den framtida satsningen. Om det sen dröjer av lite med momsregistreringen spelar ingen roll.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #254 skrivet: 27 sep-14 kl 09:57 »
Jag sitter och matar in kontoplanen i bokföringsprogrammet. Har kontoplan från Björn Lunden bokföring men använder ett bokföringsprogram som heter iOrdning.
Blir inte riktigt klokt på det här med baskont och underkonto.
Ska jag föra in både baskonto och underkonto i kontoplanen?
Känns lite som kaka på kaka såvida man inte tar för givet att bokföringsprogrammet summerar underkonton på baskontot.
Exampelvis
3600 Övriga intäkter BASKONTO
3610 Övrig försäljning UNDERKONTO
3620 Legoarbeten, körslor

Räcker det att jag bara har 3610 och 3620?

Tack på förhand!

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #255 skrivet: 27 sep-14 kl 12:24 »
Ja, det räcker med 3610, 3620 osv.. 3600 som baskonto betyder bara att ifall du inte har intresse av att dela upp försäljningarna på olika konton, så kan du lägga allt på 3600.

Tänk bara på att du aktiverar kontona som du själv lägger till för moms, så dom kommer med i momsrapporten.
Finns kontona från början i programmet, så brukar dom vara aktiverade, men lägger man till egna så får man göra det själv.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #256 skrivet: 29 sep-14 kl 06:03 »
Ok, det finns något som heter momskod i tabellen. Antar att det är vad du syftar.
Får kolla upp det i manualen. Tack så länge

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #257 skrivet: 29 dec-14 kl 21:45 »
Hur bokför ni öresavrundningen som finns med på var och varannan faktura   ???

Ett exempel.. antag att jag betalat fakturan från mitt företagskontot(1930)

SEK exkl moms: 297,00
Moms: 74,25
Avrundning: -0,25
Att betala SEK: 371

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #258 skrivet: 30 dec-14 kl 10:21 »
Känner igen frågan, men eftersom det finns ett allmänintresse, så lägger jag in mitt svar även här  :)

Ja, det där är en eländig post.

Jag brukar inte bokföra den, utan ser bara till så att momsen blir exakt. Öresavrundningen är ju ändå ett 30-konto( resultatkonto ), så det som bli där blir ju en vinst eller förlust, så det har i princip ingen betydelse om örena hamnar på 3740 eller 4010.

Så jag börjar alltid bakifrån, dvs i detta fallet på företagskontot, sen momsen, och sen får programmet själv räkna ut resten. Brukar finnas en funktion för det, man slår bara punkt eller komma, eller bara enter en extra gång.

1930 K 371
2641 D 74,25
4010 D 296,75
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #259 skrivet: 30 dec-14 kl 12:35 »
Sådär gör jag också. Enkelt när bokföringsprogramet räknar ut skillnaden.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser