Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mutter fastnat i hylsa  (läst 4927 gånger)

louise

  • Gäst
mutter fastnat i hylsa
« skrivet: 24 apr-10 kl 13:18 »
Hur få rjag ut en mutter som fastnat i en hylsa? Hylsan var för stor å muttern har glidit fast rejält.

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: mutter fastnat i hylsa
« Svar #1 skrivet: 24 apr-10 kl 13:28 »
Håll hylsan mot mothåll (träbit med hål i, en rörbit eller liknande som muttern gå ner i men inte hylsan) och knacka ut med lämpligt dorn. Ett skruvstycke kan fungera om man inte har passande rör.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: mutter fastnat i hylsa
« Svar #2 skrivet: 24 apr-10 kl 16:46 »
en rörbit eller liknande

Halaj!

En några nummer större hylsa ur samma hylsnyckelsats funkar.

//T

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: mutter fastnat i hylsa
« Svar #3 skrivet: 24 apr-10 kl 18:40 »
Om det nu inte råkar vara största  ::)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: mutter fastnat i hylsa
« Svar #4 skrivet: 25 apr-10 kl 08:56 »
Han menar nog lednyckel......Då är det marigare att få loss den.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: mutter fastnat i hylsa
« Svar #5 skrivet: 25 apr-10 kl 09:41 »
Skruv med passande gänga, en mutter till och en tjock planbricka.
Gänga på extramuttern på skruven, trä på brickan, skruva in alltsammans i den mutter som sitter fast i hylsan. Dra åt extramuttern mot hylsans kant så dras den fastnade muttern ut. Om inte allt släpper på en gång så kan man sätta fast skruvskallen i skruvstäd och sen slita och dra i hylsan/lednyckeln.

Om det finns en bra "botten" i hylsan, kan det räcka med bara en tillräckligt lång skruv som man skruvar i så att skruvänden bottnar och muttern trycks ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser