Dela detta:
Dags att fylla plocksidan i nästa nummer av Åter!
Har du något bra självhushållartips eller ett gott recept att bjuda på? Är det någon aktivitet, träff eller möte på gång? Är det någon bok, hemsida eller pryl du vill tipsa om?
Maila in ditt tips till petter@alternativ.nu
Alla publicerade tipsare belönas med ett gratis nummer i prenumerationspotten.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  startproblem eu-moped  (läst 31875 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 10916
  • Raka puckar!
    • -
SV: startproblem eu-moped
« Svar #20 skrivet: 06 maj-18 kl 19:22 »
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Bransleslang/Bransleslang-2000031289/
Det viktiga är ju innerdiametern, förmodar jag. Denna är lite tjockare utvändigt men så länge det inte är trångt så borde det inte spela någon roll. Möjligen får du köpa större slangklämmor också


När det gäller slang så skulle jag dock undvika Biltema och istället betala en extra slant för att slippa byta igen om något år eller så.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

torbjorn

  • Inlägg: 9965
    • Medelpad
SV: startproblem eu-moped
« Svar #21 skrivet: 06 maj-18 kl 21:33 »
När man köper bränsleslang så ska man inte bry sig om vilken firma som säljer slangen och påstår att den tål bensin och andra bränslen. Det avgörande är att det är en seriös gummitillverkare som har tillverkat slangen och vågar skylta med sitt firmamärke på den. Och att även slangtillverkaren anger att slangen är avsedd som bränsleslang.
Trelleborg, BF Goodrich, Pirelli, Kleber är några exempel på pålitliga slangfabrikat.  Ibland kan man hitta bra slangar på t ex OKQ8 och Mekonomen, andra år är det rent skräp som säljs där. En del industrigummifirmor (t ex Hydroscand och Rubber co) brukar vara pålitliga slangleverantörer men man bör som sagt kolla noga vad det egentligen är för slang man får innan man gör upp affären även där.

Slangar med tygomspinning utanpå gummit är mycket ofta av dålig kvalitet. En sådan slang kan se fin ut, men känner man på den märker man att tyget är genomblött av bensin. Om man blåser i ena änden av slangen går det lika lätt att blåsa vare sig man håller för andra änden eller inte.

Ett riktigt ökänt slangmärke som man ska passa sig för är ILO. Det har sålts periodvis av både Biltema och Mekonomen. Det yttre gummit utanpå armeringen tål knappt ens några veckor i motorrumsmiljö innan det börjar spricka sönder.
Förr i tiden (90-00-talet) fanns det dåliga slangar som antingen var märkta Idealcarbur eller också stod det bara "BLYFRI/BLYAD BENSIN" på dem. De var av hemskt ojämn kvalitet. Ibland kunde man få bra slang av den sorten, ibland svällde den upp och blev svampig efter att ha utsatts för bensin ett tag, ibland, kunde den bli stenhård efter ganska kort tid.

För en EU-moppe där det inte finns någon bränslepump utan bara är självtryck och några få dm fallhöjd, så behövs egentligen ingen armerad bränsleslang. Det går bra med en oarmerad slang också. Dock inte billiga genomskinliga PVC-slangar även om de påstås vara bensinbeständiga.  Uretanslangar (gulbruna), den sort som ofta används som bränsleslang på motorsågar mm är riktigt bra om än kanske aningen mekaniskt ömtålig. Men även för oarmerade slangar gäller att man bör veta att en seriös firma har tillverkat den och att den verkligen är avsedd som bränsleslang.

Toll

  • Inlägg: 8175
  • En man i sina bästa år!
    • Småland
SV: startproblem eu-moped
« Svar #22 skrivet: 18 maj-18 kl 09:37 »
Nu har vi fått ordning på slangen. Tyvärr var det svårare än jag trodde att hitta en bra slang med innerdiameter 4 mm och med passande klämmor. Det blev till slut en genomskinlig slang, trots torbjorns råd. Den håller nog den här sommaren i alla fall!
En gubbe kan inte gräla ensam och ett vedträ kan inte brinna ensamt.

Toll

  • Inlägg: 8175
  • En man i sina bästa år!
    • Småland
SV: startproblem eu-moped
« Svar #23 skrivet: 18 maj-18 kl 09:44 »
Här kommer lite bilder som fattas i första inlägget.
En gubbe kan inte gräla ensam och ett vedträ kan inte brinna ensamt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser