Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta membran på luftkompressor?  (läst 14613 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Byta membran på luftkompressor?
« skrivet: 12 apr-10 kl 19:11 »
Hejsan
Jag har en billigare kompressor, "Jula-kompressor", typ en sådan här:


Den går inte upp i tryck, utan håller sig på c:a 1 bar.. Någon sa till mig att det var membranen som strulade.. Antar att det gör att den inte bygger upp något tryck i tanken utan att luften enbart är den som trycks ur själva kompressorn..

Frågan är då, går det byta membran? Är det värt det? Vart sitter membranet..? :)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Byta membran på luftkompressor?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-10 kl 22:47 »
Membrankompressorer är rätt sällsynta i den där storleksordningen. När det gäller tryckluftkompressorer för hemmabruk så är det bara s k oljefria kompressorer som används för t ex airbrush-färgsprutor som är byggda med membran, alla vanliga garagekompressorer har kolv.

Möjligen kan någon ha fått saker om bakfoten och kallat de bladfjädrar som fungerar som backventiler för membran. Och backventilerna sitter i topplocket ovanpå cylindern, vanligtvis ligger det en plåt mellan det gjutna topplocket och cylindern, och bladfjädrarna sitter på var sin sida av plåten.

Ett vanligt fel på billiga italienska kompressorer, jag har råkat ut för det på min egen Julakompressor (tvåcylindrig, köpt ca 1993), är att packningen som ligger mellan topplocket och den där mellanplåten går sönder, och då pumpar kompressorn bara runt utan att någonsin få upp något tryck. Det kan inträffa om röret mellan kompressorn och tanken är blockerat, i mitt fall berodde det på en ispropp.
Det var inga problem att få tag på en packningssats, bara att ringa Jula och ha uppgifterna från kompressorns typskylt till hands.

Jag föreslår att du börjar med att kolla om det blåser ut luft på något ställe där det inte borde göra det, i så fall är det ju ganska klart var felet finns. Om du inte hittar något synligt fel, så lyft av topplocket och se om du upptäcker något som inte ser friskt ut. Var försiktig så att du inte skadar eventuella packningar som fortfarande är hela.
Om kompressorn går ovanligt tyst så kan felet vara att det är stopp i luftintaget (luftfilter/insugningsljuddämpare), sånt kan hända om kompressorn står i dammig miljö. Det brukar gå att plocka isär för rengöring.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Byta membran på luftkompressor?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 14:52 »
Tack för svaret!
Ska kolla lite mera på det i kväll får vi se.. Men det känns som om det skulle vara samma fel som det var på din.. Den går aldrig upp i tryck.. Kompressorn föll omkull när jag drog tag i slangen och sedan slutade den bygga upp tryck..

Är det  i så fall här jag ska leta efter den där plåten?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Byta membran på luftkompressor?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-10 kl 19:16 »
Precis rätt ställe. I och med att kompressorn har ramlat omkull så ska man kanske i första hand misstänka sådana delar som kan ha fått en smäll just då.

Och det är inte så enkelt som att dräneringskranen i botten av tanken råkar stå öppen?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Byta membran på luftkompressor?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-10 kl 20:23 »
Hmmm.. Faan det har jag ju inte tänkt på direkt, men nu när du säger det så är det ju också en mkt tänkbar orsak. Hann inte kolla på det idag, lite bilreparationer kom i mellan, får kolla på det i morgon.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Byta membran på luftkompressor?
« Svar #5 skrivet: 14 apr-10 kl 19:35 »
Den där plåten hade böjt sig, rätade ut den och nu fungerar det utmärkt!
Stort tack för hjälpen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 3 användare
xaelanar, LimJans, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser