Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappat startnyckeln  (läst 2331 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Tappat startnyckeln
« skrivet: 05 apr-10 kl 15:34 »
till min MF 35 (4 burkar).  Nyckeln kommer väl fram, men jag behöver flytta traktorn "på studs".  Likströmsgeneratorn är utbytt mot en växelströmsdito, och batteriet är minusjordat.  Riskerar jag att skada till exempel generatorn, om jag kortsluter startmotorn med en mejsel, och kör ett par timmar utan startnyckel?  Finns det något knep att glöda den utan startnyckel?  Som jag minns det skulle jag sätta på tändningen innan jag börjar glöda.  (Utan glödning har den gamle herrn hittills aldrig startat.)

Rädd att göra illa min "ögonsten", men den står så tokigt till nu.  :P  :o

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tappat startnyckeln
« Svar #1 skrivet: 05 apr-10 kl 16:05 »
Nej, det är ingen risk att skada generatorn för att man "tjuvkopplar" manöverström till startmotorn. Om man kör utan att ha slagit på tändningen så är det värsta som kan hända att generatorn inte kommer igång och börjar ladda för att den aldrig får startmagnetisering via laddningskontrollampan.

För att glöda utan att slå på tändningen så borde det på motsvarande sätt gå att tjuvkoppla ström till glödningsrelät, fast jag vet inte i detalj hur den saken ser ut.
Ett gammalt knep för att få igång dieselmotorer utan att glöda är för övrigt att lossa slangen mellan luftrenare och insugningsrör och blåsa varmluft från hårtork eller varmluftpistol in i insugningsröret under starten. Man bör förstås vara två personer för detta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tappat startnyckeln
« Svar #2 skrivet: 05 apr-10 kl 19:44 »
Tack!  Då ska jag kolla hur luftrenaren är kopplad.  Minns bara att det är en burk med "Svinto" och olja.  Jag antar, att det är en slangklämma jag måste lossa då.  Men, eh ... hårtork o dyl, kan de gå på 12 V?  Traktorn står visserligen i bebodda trakter, men jag  blir ensam när jag gör startförsök!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tappat startnyckeln
« Svar #3 skrivet: 05 apr-10 kl 21:33 »
Har man inte 230 V till hands för den sortens startförsök kan man - men då måste man verkligen tänka på brandfaran - istället använda gasolbrännare eller blåslampa och elda på in i insugningsröret med under startförsöket.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tappat startnyckeln
« Svar #4 skrivet: 05 apr-10 kl 23:05 »
Jaha, och jag som brukar använda startgas ...

Det låter "inte helt riskfritt" ...

Men tack för tankarna!  Jag ska spåna vidare, medan jag hjälper brorsan med vattenpumpen i morgon.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 2 användare
Björkris, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser