Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftöverföring på fyrhjuling  (läst 1240 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Kraftöverföring på fyrhjuling
« skrivet: 25 mar-10 kl 23:21 »
Jag har råkat åta mig ett reparationsobjekt igen. Den här gången en liten EU-mopedregistrerad taiwantillverkad fyrhjuling (Masai/Dinli), allmänt risig med många småfel. Den tycks ha gått 1800 mil vilket väl är rätt mycket för ett sådant fordon.
Ett av felen var att den känns svagare än den borde och det verkar som om något slirar i kraftöverföringen.
Min första tanke - baserat på erfarenhet från snöskotrar - var att det ju knappast kan vara något annat än att variatorremmen är sliten och börjar bli för tunn.

Men när jag väl hade fått loss kåpan över variatorn (inte helt lätt, ett tiotal skruvar och några styrpinnar, en hel del fastrostat) så ser remmen riktigt bra ut. Att döma av märkningen på den ska bredden vara 16,5 mm och i så fall är den inte nämnvärt sliten. Man kan inte heller märka att något kärvar eller är anmärkningsvärt slitet i någon av variatorremskivorna.

MEN: på sekundärvariatorn sitter en centrifugalkoppling! Brukar det göra det på såna där apparater? Jag har inte plockat isär den än men helt klart är att den har varit varm, kopplingstrumman är något blåanlöpt utanpå. Det verkar som om det inte säljs några lösa reservdelar till den utan bara komplett sekundärvariator inklusive centrifugalkoppling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser