Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avtagbar dragkrok  (läst 8751 gånger)

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
avtagbar dragkrok
« skrivet: 22 mar-10 kl 20:33 »
Hej
Har en avtags bar dragkrok på en volvo 850-96 men nu till mitt problem jag har förlorat min nyckel till låset.
Kan man beställa ny nyckel från volvo eller är det kört för mig.

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #1 skrivet: 22 mar-10 kl 21:21 »
Det borde gå att beställa tycker jag, men varför inte höra efter med Volvohandlaren så att du får klara besked?  ;)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #2 skrivet: 22 mar-10 kl 23:02 »
Kolla först vad det är för firma som har levererat dragkroken (det ska alltid finnas en typskylt på draget). Om det inte står Volvo på den så är det nog bättre att kontakta dragkrokstillverkaren eller någon biltillbehörsfirma som är återförsäljare för det märket.
Kolla också om det finns några papper om dragkroken som har följt med bilen, där kanske nyckelnumret står i bästa fall.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #3 skrivet: 25 mar-10 kl 11:28 »
vissa modeller är det också tillåtet att svetsa fast fanstyget... men långt ifrån alla.

Själv skulle jag föredra att svetsa fast den då jag tycker att löstagbara dragkrokar är bland det fånigaste som finns på bilmarknaden, men det är mitt personliga tycke - men kolla med bilbesiktningen innan om den modell som du har är godkänd för att svetsa fast innan du tar fram svetsen.


Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #4 skrivet: 25 mar-10 kl 20:20 »
På min besiktningsstation (WhereMountain..) så sa besgubben när jag bes sista gången för några veckor sen att ingen svetsning fick ske öht i dragkroken eller någon av dess balkar.

Men kanske varierar från station till station??


Gjorde en egen dragkrok till en hundkojepickup för ett gäng år sen och fick då godkänt fast det var en taunus dragkrok som var kraftigt ombyggd.
Med hjälp av svets.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #5 skrivet: 25 mar-10 kl 21:24 »
Vad jag vet så är det sedan kanske 10 år tillbaka inte tillåtet att laga rostskador i en dragkrok genom att svetsa själv. Men svetsning av andra anledningar än rostlagning är inte nödvändigtvis förbjuden.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #6 skrivet: 27 mar-10 kl 06:40 »
Just i detta frågefall på bes så var jag där med min 70-tals kadett C.
Frågade om det för mig var tillåtet att lätt modifiera en dragkrok till en annan bil som  nästan passade??  vilket det inte var. Fick inte ens komma i närheten med svetsen :P
Han rådde mig att leta upp en gammal på nån skrot, blästra å måla den, och sen sätta dit den. MED typskylten då man inte längre kommer undan utan lilla typskylten.



Vad jobbigt....Nu måste jag ju både bygga om en dragkrok som är till någon annan bil utan att det syns och förfalska en typskylt >:D :P >:D

Utan att det syns o:)
 
 
 
 
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #7 skrivet: 27 mar-10 kl 08:17 »
Regelverket kring draganordningen är minst sagt lite konstigt. Var är det sunda förnuftet?

Har man bara rätt typintyg och märkning på draget går det nästan inte att misslyckas eftersom besiktningsmannen knappt ens kontrollerar att draget sitter fast. Saknas papper eller skylt blir det mycket svårare.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #8 skrivet: 28 mar-10 kl 10:26 »
I mitt fall så hittade jag nycklen ;D så nu är problemet ur världen.

Det går inte att beställa en ny nyckel däremot kan man beställa ett nytt lås, och borra upp det gamla och sätta dit det nya :P

Svetsa fast den fick man inte göra.


Imp

  • Inlägg: 258
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #9 skrivet: 02 apr-10 kl 14:14 »
http://www.zatzy.com/v8-jaenkare/347719-dragkrok-aeldre-jaenkare.html
http://www.caprice.se/community/viewtopic.php?f=9&t=2899
Så som det står där har jag alltid fattat det.

Vissa bilprovare har ju dock fått för sig att de är gud. Det lustiga är att jag aldrig hört talas om nån som åkt dit på chipstrimning, trots att det är olagligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #10 skrivet: 03 apr-10 kl 18:06 »
Gällande besiktning av dragkrok..

Jag konstruerade en dragkrok till min UAZ utifrån en rocky krok.
Det innebar en del modifieringar med både kap och svets.
Då jag inte orkade göra en hållfasthetsberäkning så blev den endast godkänd för 750 kg. Med beräkningen så hadde jag kunat få 1500 Kg vilket är max för egenkonstruerade krokar.

Chipstrimmningen har varit svårt att påvisa då bilpårovningen saknat rätt utrustning för att mäta sig fram till detta.
Det håller dom dock på att rätta till i dagsläget.

Funderar på om det effekten är en del av skatteberäkningen på bilar i vårt land..

I norge därimot så är det ett skattabrott som beivras ganska strängt. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: avtagbar dragkrok
« Svar #11 skrivet: 03 apr-10 kl 21:44 »
Nej, effekten har inget alls med bilskatten att göra i Sverige. Det är "bara" försäkringsbolagen som baserar sina premier delvis på fordonens motoreffekt och som kan tänkas bli irriterade om man kör omkring med högre effekt än vad bilen är registreringsbesiktigad för.

Ur miljösynpunkt kan det däremot förekomma att klåparmässiga chiptrimningar inte alls är bra. Överdriven varmkörnings-, accelerations- och fullgasanrikning (för god körbarhet och hög effekt) ger höga HC-utsläpp, tidig tändning (för att spara bränsle) ger höga NOx-utsläpp. Om chiptrimmaren fifflar med laddtrycksbegränsningen på överladdade motorer kan det ge alla möjliga otrevliga följder. På dieslar leder ändrad insprutningsvinkel och ökade maxbränslemängder till att både partikel- och NOx-utsläppen ökar. Det är också vanligt att diagnossystemen för att läsa ut felkoder, tända varningslampor vid fel som har med avgasreningen att göra osv, inte fungerar som de ska på chiptrimmade bilar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser