Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  val av motor  (läst 6733 gånger)

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
val av motor
« skrivet: 06 feb-10 kl 13:50 »
Behöver hjälp med ett val av motor .
Har en vacumpump till en mjölkmaskin , men som så många andra sitter en 380 volts notor där .
Jag vill byta ut den mot 220 V alt 12 V . För att göra det hela mer mobilt och energisnålt .
Eftersom jag ska off grid så snart som möjligt , och inte kommer att ha tillgång till 380 V .

Vaccumpumpen är inte större än ca decimetern i fyrkant , så hur stor ström kan den behöva .
Jag kan inte läsa Ryska .

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: val av motor
« Svar #1 skrivet: 06 feb-10 kl 14:21 »
Halaj!

Men vad står det för nuffror på den befintliga motorns märkskylt?

//T

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: val av motor
« Svar #2 skrivet: 06 feb-10 kl 14:38 »
Enda som står är Y-D koppling och lite kyrilliska .
Finns inga siffror alls .

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: val av motor
« Svar #3 skrivet: 06 feb-10 kl 14:40 »
Kan du inte publicera den ryska texten, alltid är väl någon som kan försöka översätta.
Min ryska är nog inte tillräcklig, sedan en kortare utbildning i försvaret på 60-talet, där vi i stort sätt fick lära oss att skrika "upp med händerna"(руки вверх)  och sen skulle handgranaten kastas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: val av motor
« Svar #4 skrivet: 06 feb-10 kl 21:19 »
Man kan ju också få en viss uppfattning om man vet hur stor trefasmotorn är (längd, diameter, axeldiameter). Om det är en seriös fabriksbyggd trefasinstallation så finns det säkert ett motorskydd, då kan man också kolla vilken ström det är inställt på för att få en uppfattning om motorns effekt. I värsta fall kan man ju mäta strömförbrukningen - koppla in en amperemeter provisoriskt i serie med en av faserna och läsa av under provkörning.
En ytterligare sak som man måste veta inför ett motorbyte är vilket varvtal motorn ska ha.
Men allra bäst är som sagt om du kan lägga upp några bilder på typskylten och resten av maskineriet.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: val av motor
« Svar #5 skrivet: 06 feb-10 kl 21:38 »
Allt är gamalt och ser ut som något pre historiskt ryskt 1800 tal .
Det är liksom det som ställer till det att det är inte ryss tillverkat för europeisk marknad .
Det är typiskt ryskt som det såg ut i öst staterna , lite halft om halft .

Storleken (yttermått  på motorn ) ca 20 cm lång , 15 cm hög . så den är ovaanligt liten för att ha YD koppling .
Remskive dian är 8-10 cm ca beroend lite på hur man mäter . Remskivan på pumpen är mindre .
Men det finns ju möjligheter där att med remskivorna ändra varvtal .
Det får man ju beräkna efter det vaccum "tryck" man ska ha för att mjölkmaskinen ska fungera .
Så för mig nu räcker med motor alternativ som orkar dra vaccumpumpen utan att det blir stora diffar i vaccumsidan som kan skada kon .
Sedan ställer man in varven med remskivor .
Men motor måste klara differanserna i vaccumsidan som kan variera ganska bra beroende på hur mycket mjölk som flyter i ledningen och hur mycket mjölk som finns i spannen .

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: val av motor
« Svar #6 skrivet: 06 feb-10 kl 23:53 »
Så gott som alla trefasmotorer har YD-omkopplingsmöjlighet, hur små de än är. Vid 380/400 V-nät går de Y-kopplade och vid 3 x 220 V (t ex Norge, Banverkets eldistribution i Sverige och vissa nät i f d Sovjet och Spanien) D-kopplar man dem.
Måtten låter som om motorn skulle kunna vara på mellan 1/4 och 1/2 hk. Är den öppen eller helkapslad? Om den är helkapslad, har den kylfläkt och kylflänsar eller är den slät?
Står det något på typskylten som kan ge någon ledtråd om varvtal? Troligen omkring 1400 eller 2800 varv/min.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: val av motor
« Svar #7 skrivet: 07 feb-10 kl 12:34 »
Det låter rimligt att den skulle hålla under 1 hk .
Typskylten är i så dåligt skick att inte ens mina grannar som pratar Rysska kan läsa vad som står .
Jag hittade ett kopplingsschema i locket till dosan . Det var det som sa att det var 380 volts motor .
Motorn har vågig yta som så många andra motorer , men på gaveln sitter ett lättmetall hölje med kylfläkten inunder .
Så tyvärr inga ledtrådar om varvtal .

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: val av motor
« Svar #8 skrivet: 07 feb-10 kl 23:09 »
Man kan förstås bestämma varvtalet genom stroboskopverkan från ett lysrör.

Haka av remmen så att motorn kan gå obelastad, och gör ett tydligt märke på remskivan. Lys på den med ett lysrör som matas från elnätet medan motorn är igång (och skärma av annan belysning, glödlampor, solljus etc). Lysröret blinkar ju 100 gånger per sekund, alltså 6000 gånger per minut. En tvåpolig asynkronmotor, som förmodligen anges till 2800 varv/min på typskylten, går nästan 3000 obelastad. Om det är en sådan, så kommer märket att synas två gånger per varv i lysrörsbelysningen.
Om motorn är fyrpolig, dvs 1400/1500 varv/min, så kommer märket att synas på fyra ställen.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: val av motor
« Svar #9 skrivet: 09 feb-10 kl 19:42 »
Enligt det förenklade stroboskop försöket så blev det 4 visningar .
Så vad har jag för motor val ?
Vill gärna höra ett konkret förslag .

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: val av motor
« Svar #10 skrivet: 11 feb-10 kl 19:26 »
Då är det nog 1400 varv/min.
Måste motorn vara helkapslad eller duger det med en motor som har kylluftöppningar?

Motorer för 230 V enfas i den storleksordningen och med det varvtalet kan man t ex hitta på billiga kinesiska pelarborrmaskiner, som ju ofta slängs ut för att andra delar av maskinen går sönder. Riktigt gamla tvättmaskiner utan centrifugering (t ex Benco och Cylinda från 60-talet) har också motorer som går 1400 varv/min och nog är ungefär lagom stora.

Att hitta en lämplig motor för 12 V likström som har tillräcklig effekt och inte är för högvarvig kan däremot bli svårare. Kanske en större vindrutetorkarmotor från lastbil eller buss, om det går att demontera (såga bort) snäckväxeln och få motoraxeln fri (tänk på att axiallagret ibland sitter i snäckväxeln). I städmaskiner, eldrivna rullstolar och liknande apparater kan det också tänkas finnas lämpliga motorer. De flesta 12 V-motorer som man kan hitta i en personbil har nog för högt varvtal för den här tillämpningen.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: val av motor
« Svar #11 skrivet: 11 feb-10 kl 19:36 »
Hur hållbara är de kinesiska motorerna ?
Och det finns inget krav på kapsling av motorn .

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: val av motor
« Svar #12 skrivet: 11 feb-10 kl 20:02 »
Jag har aldrig varit med om motorfel på såna där billiga verktygsmaskiner. Möjligen kan man råka ut för att de för oljud pga kullager av dålig kvalitet men de är lätta att byta mot bättre lager (standarddimensioner).

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: val av motor
« Svar #13 skrivet: 14 feb-10 kl 16:49 »
Hur är de i el förbrukning ?
De ska ju passa in i mitt el-oberoende också .

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: val av motor
« Svar #14 skrivet: 14 feb-10 kl 16:55 »
Jag kan tänka mig 70-80 % verkningsgrad när en sådan motor går fullt belastad. Men en ganska stor del av förlusterna i den är tomgångsförluster som finns där även när den går obelastad. Hmm...om du väntar några dagar skulle jag kunna göra en del mätningar på pelarborrmaskinen jag har i garaget.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: val av motor
« Svar #15 skrivet: 14 feb-10 kl 17:26 »
Jätte snällt !
Skulle underlätta mycket .

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: val av motor
« Svar #16 skrivet: 14 feb-10 kl 23:39 »
Det kanske t o m kan gå att använda den befintliga motorn och "lura den" att gå på enfas med hjälp av en lämplig kondensator. För egen del var det för länge sedan jag läste ellära och om elmaskiner så jag minns inte så mycket längre. Men om jag inte missminner mig så är små enfas asynkronmotorer eg lurade 3 fas motorer.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: val av motor
« Svar #17 skrivet: 15 feb-10 kl 09:00 »
Det kanske t o m kan gå att använda den befintliga motorn och "lura den" att gå på enfas med hjälp av en lämplig kondensator. För egen del var det för länge sedan jag läste ellära och om elmaskiner så jag minns inte så mycket längre. Men om jag inte missminner mig så är små enfas asynkronmotorer eg lurade 3 fas motorer.

Ja, nästan. Det går att få en trefasmotor att gå på enfasström med en startkondensator om man absolut måste, men man bör se det som en nödlösning. Den blir mycket svagare, både när det gäller startmoment och under drift, och jag har en känsla av att verkningsgraden försämras också. Så om originalmotorn är tilltagen rejält i överkant och man har råd med en del extra förluster, så kan man nog göra ett försök. Förmodligen är den ju omkopplingsbar 220/380 V med bleck på kopplingsplinten. D-koppling för 220 V, Y-koppling för 380 V.

Skillnaden lindningstekniskt mellan en enfasmotor med startkondensator och en trefasmotor är att enfasmotorn har två statorlindningar som är fasförskjutna 90 ° (elektriskt sett) medan trefasmotorn har tre lindningar med 120 ° förskjutning emellan. Enfasmotorer som är gjorda för att kunna köras åt båda hållen har båda lindningarna lika, medan de som är optimerade för att bara gå bra i ena riktningen har olika data hos lindningarna. På det sättet spar man koppar, klarar sig med en mindre startkondensator och kanske också kan få lite bättre egenskaper på andra sätt.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: val av motor
« Svar #18 skrivet: 15 feb-10 kl 09:37 »
Det kanske t o m kan gå att använda den befintliga motorn och "lura den" att gå på enfas med hjälp av en lämplig kondensator. För egen del var det för länge sedan jag läste ellära och om elmaskiner så jag minns inte så mycket längre. Men om jag inte missminner mig så är små enfas asynkronmotorer eg lurade 3 fas motorer.
Det känns inte som ett bra förslag .
Det låter lite grann som att köra en trefas 220Vs köksspis på en fas 220 volt .
Det fungerar det med men inte riktigt bra .

Och jag är rädd att den omkopplingen skulle bli väldigt energislukande , vilket jag inte har råd med . Förutom effektförluster och risken att den kommer att bli överhettad vid kontinuerlig drift som det faktiskt är frågan om , även om det är korta stunder varje dag . Så kommer motorn att gå med hög effekt . Så risken är stor att bränna kopplingar och dioder mm .

Existens?

  • Gäst
SV: val av motor
« Svar #19 skrivet: 15 feb-10 kl 09:42 »
Har ni inga annonssajter som Blocket eller liknande. 1400 varv är ju det absolut vanligaste varvtalet på motorer, och små enfasare på runt 1 hk är ju inte direkt sällsynta. Bl.a brukar dom sitta på små vattenpumpar. En ny kostar runt 900 på jula.
Vad gäller strömförbrukningen så är det väl tyvärr så att fysikens lagar inte går så lätt att komma runt i nån större omfattning..vill man skapa vacuum så går det helt enkelt åt en viss energi. Förr hade man ju ofta vacuumpumpar på traktorerna, men om det skulle bli billigare är ju tveksamt.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: val av motor
« Svar #20 skrivet: 28 feb-10 kl 17:44 »
Jag kan tänka mig 70-80 % verkningsgrad när en sådan motor går fullt belastad. Men en ganska stor del av förlusterna i den är tomgångsförluster som finns där även när den går obelastad. Hmm...om du väntar några dagar skulle jag kunna göra en del mätningar på pelarborrmaskinen jag har i garaget.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: val av motor
« Svar #21 skrivet: 22 mar-10 kl 14:02 »
Och nu har jag mätt - dock inte på min egen pelarborrmaskin utan en annan likadan som var lättare att komma åt. Bruksbo 350 W, gissningsvis tillverkad 2003.

P = aktiv effekt, S = skenbar effekt, Q = reaktiv effekt, cosφ = effektfaktor

Helt obelastad motor (remmen avlagd):
P 163 W
S 252 VA
Q 190 var
cosφ 0,62

Remmen pålagd, lägsta växel, maskinen i tomgång:
P 183 W
S 255 VA
Q 180 var
cosφ 0,72

Remmen pålagd, högsta växel, maskinen i tomgång (alltså större friktionsförluster pga högre varvtal på spindeln):
P 220 W
S 273 VA
Q 165 var
cosφ 0,79

Maskinen belastad så att motorn sackar märkbart (ostabila mätvärden):
P 430 W
S 500? VA
Q 130 var
cosφ 0,91

Motorn fastbromsad:
P 654 W
S 860 VA
Q 367 var
cosφ 0,89

Det vore intressant att utreda vidare är hur tomgångseffekten påverkas dels av att man ändrar värdet på startkondensatorn (mindre kapacitans => motorn går bättre och brumfriare vid lätt last men förlorar startmoment, och vice versa) och dels av att nätspänningen ändras.
Man kan misstänka att statorjärnet är lite snålt dimensionerat på en sån här billig motor, så att tomgångsförlusterna blir onödigt höga pga magnetisk mättning. I så fall bör man kunna påvisa att tomgångseffektförbrukningen sjunker kraftigt om man sänker nätspänningen litegrann. Vid mätningarna låg spänningen på 234 V, jag kollade aldrig hur väl sinusformad den var. Kraftiga övertoner på nätspänningen kan också medföra höga tomgångsförluster.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 5 användare (1 dolda)
malarmaster, xaelanar, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser